TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-05-06 - Jakie odszkodowanie za zgubiony bagaż?

Czasem zdarza się, że w wyniku zamieszania na lotnisku stracimy nasze walizki. Za uszkodzenie lub zagubienie bagażu pasażerowi należy się odszkodowanie.

reklama


Może ono sięgnąć trochę ponad 1200 euro, pod warunkiem, że uda się udowodnić wartość zaginionego bagażu, a to bywa kłopotliwe. W przypadku zaginięcia naszej własności, należy działać, po wylądowaniu na lotnisku docelowym. Jeśli okaże się, iż walizki zaginęły, obowiązkowo trzeba zgłosić się do punktu zagubionego bagażu i wypełnić PIR. Jeżeli zguba nie znajdzie się na lotnisku, konieczne będzie ustalenie, dokąd rzeczywiście poleciała. W przypadku, gdy bagaż faktycznie zostanie zgubiony lub uszkodzony należy złożyć reklamację do przewoźnika.

To, że górna granica odpowiedzialności linii lotniczych wynosi nieco ponad 1200 euro, nie oznacza, iż taką kwotę otrzymamy. Wysokość odszkodowania zależy od wartości utraconego bagażu, a to można udowodnić jedynie przez okazanie rachunków i paragonów.

"To jest kłopotliwe, ale rzeczywiście konieczne do tego, żeby udowodnić szkodę, jaką ponieśliśmy. Coraz częściej zdarza się tak, że przewoźnicy chcąc uchylić się od wypłaty odszkodowania w postaci konkretnej kwoty, oferują albo zakup na preferencyjnych warunkach walizki na stronie internetowej właśnie tego przewoźnika, ponieważ on prowadzi np. taki sklep z walizkami, albo dostarcza już gotową walizkę dużo niższej jakości"- mówi Elżbieta Seredyńska, koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim.

W przypadku odwołanego, lub dużego opóźnienia lotu, a także nie dostania się na pokład w wyniku overbookingu wysokość zadośćuczynienia będzie mieścić się w przedziale 125-600 euro. Z wypłaty odszkodowania zwalnia przewoźników jedynie działanie siły wyższej. Pojęcie to nie jest zdefiniowane, toteż zdarzają się różne interpretacje.

Odszkodowania przysługują też w przypadku połączeń kolejowych. Pasażer oczekujący na spóźniony pociąg otrzyma zwrot 25% ceny biletu - jeśli opóźnienie było dłuższe niż godzina, a krótsze niż 2 godziny, oraz zwrot połowy ceny biletu - w przypadku opóźnień ponad dwugodzinnych. W obu przypadkach pasażer ma także prawo do zwrotu biletu lub zmiany biletu na alternatywne połączenie. Dotyczy to jednak tyko najwyższych kategorii pociągów: Eurocity, Euronight, Express, Express Eurocity i Express Intercity. Konieczne przy ubieganiu się o rekompensatę jest posiadanie biletów, który jest dowodem, iż podróżny faktycznie korzystał z połączenia.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com