TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-04-23 - Co Polacy wiedzą o winie?

Polskie wino kojarzy się z niedrogim, mało wykwintnym trunkiem, spożywanym głównie w okolicach sklepów spożywczych przez osobników cechujących się mocno ograniczoną stabilnością pionową - tak wynika z badania prowadzonego na zlecenie Winnicy Zbrodzice.

reklama


Na drugim miejscu w zestawieniu wymieniane jest tradycyjne wino domowe. Pomimo dynamicznego rozwoju prywatnych winnic w Polsce, większość rodaków nie jest świadoma obecności polskich win premium

Polskie wino jest głównie kojarzone z popularnym jabcokiem - taka myśl przyszła do głowy aż 56 procentom ankietowanych. Istotny jest fakt, że badanie przeprowadzono wśród osób, które takiego wina nigdy nie piły, a głównie sięgają po trunki z Włoch, Hiszpanii czy Francji w przedziale cenowym 30-45 złotych. To świadczy o popularności "wina marki wino" na polskim rynku.

Na drugim miejscu wśród skojarzeń znalazło się wino owocowe domowej roboty, głównie z porzeczek i śliwek - tak odpowiedziało 27 proc. pytanych.

Kraje, które kojarzą się nam z dobrym winem to Hiszpania - 64 proc., Włochy - 48 proc., Francja - 44 proc., Portugalia - 32 proc., Argentyna - 12 proc., USA - 11 proc., Bułgaria - 9 proc., Chile - 7 proc., Izrael - 4 proc., RPA - 2 proc.

Polacy pytani o swoje doświadczenia z polskim winem przyznają że pili wino domowe - własnej roboty albo u rodziny. Kilka procent ankietowanych przyznaje się do picia taniego wina, jeszcze w czasach PRL-u. Jedynie 8 proc. respondentów próbowało polskiego wina z segmentu premium, ale większość z nich nie pamięta nazwy.

Ponieważ większość osób kojarzy polskie wino z piwnicą teścia i winami domowej roboty, większość ankietowanych wskazała jabłka, porzeczki i śliwki jako najpopularniejsze owoce, z których wytwarza się wino. 28 proc. pytanych wymieniło winogrona jako jedno z owoców służących do produkcji wina, a tylko 13 proc. wymienia je jako podstawowy składnik polskiego wina.

O winnicach Polacy wiedzą mniej więcej tyle, że są, czasem potrafią wskazać ich położenie. Większość z nas nigdy nie próbowała ich produktów. Prawie jedna piąta ankietowanych nie wiedziała o istnieniu winnic w Polsce.

Pytani o to gdzie można kupić polskie wino, respondenci wskazują, niemal na równi, na sklep monopolowy, sklep spożywczy, restaurację i hotel. Rzadko w odpowiedziach pojawia się możliwość degustacji i zakupu bezpośrednio w winnicy.

"W Polsce tylko niektórzy zamożniejsi ludzie korzystają z tej formy odkrywania polskiej kultury i folkloru lokalnego. Dzięki programom kulinarnym i celebrytom propagującym kulturę winną polskie winnice coraz częściej są odkrywane przez Polaków, to jednak początek" - mówi właściciel Winnicy Zbrodzice, Jacek Tarkowski.

Największa część biorących udział w badaniu uważa, że polskie wino kosztuje 5-8 złotych. Drugą najczęściej wymienianą kategorią cenową jest 15-25 złotych, kwoty rzędu 60-80 złotych są wymieniane przez zaledwie kilka procent ankietowanych.

Dość jednoznaczny jest wizerunek polskiego wina, jako trunku wytwarzanego z polskich owoców. Symbolem jest nadal "Chateaux de Yabolle", w dodatku wśród osób które nigdy go nie piły, albo piły jakieś 30 lat temu. Nad zmianą tego wizerunku pracuje kilkaset winnic w Polsce, z których większość to firmy rodzinne, produkujące do 20 tys. butelek rocznie. Wśród nich pojawiają się także marki, które trafiają na stoły drogich restauracji i najlepszych hoteli.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com