TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-11-13 - Co z polską turystyką biznesową?

Mimo, iż od kilku lat w Europie trwa kryzys gospodarczy, wiele wskazuje na to, że w nadchodzącym roku rynek konferencji utrzyma się na pożądanym poziomie, a nawet wzrośnie o nieco ponad 3 procent. Niestety eksperci nie dają takich szans na rozwój polskim hotelom, choć prognozy pokazują, że 2013 może okazać się dobry dla hoteli konferencyjnych położonych w najpiękniejszych zakątkach Polski i w dużych miastach.

reklama


Według corocznego raportu "Business Barometer", przygotowanego przez Meeting Professionals International, wzrostowi rynku konferencji będzie towarzyszył wzrost budżetów przeznaczonych na organizację eventów firmowych. Wzrosną one 0,7% w 2013 r. Zatem w całej Europie turystyka biznesowa, pomimo niepewności, nadal będzie narzędziem dbania zarówno o klientów, jak i pracowników.

Eksperci polskiego rynku konferencyjnego zwracają uwagę, że nasz rynek szkoleniowo-konferencyjny, w ostatnich latach napędzany był w dużej mierze przez unijne dotacje, w tym program Kapitał Ludzki 2007-2013. Nie wiadomo, co będzie po zakończeniu tego programu, gdyż budżet na lata 2014-2020 nie został jeszcze uchwalony. Sytuację mogą znacznie poprawić spotkania biznesowe organizowane przez zleceniodawców z zagranicy. Słabość krajów Europy Południowej jest szansą dla polskiego rynku spotkań. Organizatorzy zagraniczni mogą przenieść swoje budżety do naszej części kontynentu. Pocieszające jest też to, że rynek hotelowy w Polsce jest jeszcze dużo słabiej rozwinięty niż w Europie Zachodniej. Stanowi to duży potencjał rozwoju. Z tego względu jeszcze przez wiele lat hotele konferencyjne w dużych miastach oraz najlepsze hotele w najpiękniejszych lokalizacjach poza miastami, zawsze znajdą gości konferencyjnych - komentuje Michał Stradomski, analityk rynku konferencji z portalu konferencje.pl.

Jak informuje "Business Barometer", zmieni się również długość spotkań, które będą krótsze średnio o mniej więcej godzinę, co powiązane jest z dążeniem do generowania oszczędności. Agnieszka Jakubik, Dyrektor Generalny Król Kazimierz Hotel & SPA, potwierdza, że firmy w Polsce już teraz mają coraz większe oczekiwania dotyczące obsługi konferencji i kładą coraz większy nacisk na podniesienie jakości części merytorycznej spotkania. Formuła konferencji ewidentnie się zmienia. Na pewno trwają one krócej. Dużo mniej wystawne są wieczory rozrywkowe, czasem rezygnuje się z pozamerytorycznych atrakcji. Oprócz profesjonalnego zaplecza i wyposażenia technicznego na najwyższym poziomie, goście konferencyjni zaczęli zwracać uwagę na bardzo sprawne działanie hotelu jeszcze podczas przygotowań - komentuje Agnieszka Jakubik, Dyrektor Generalny Król Kazimierz Hotel & SPA.

Spadek na tym rynku w najmniejszym stopniu dotknie te hotele, które będą elastyczne, będą potrafiły dostosować swą ofertę do wymagań organizatorów, czy to dzięki niższym kosztom i własnej marży, czy zaproponowaniu czegoś - np. pakietu noclegowego - ekstra. W takich czasach "kupony" od lokalizacji odcinają zwykle hotele w dużych miastach oraz położone w atrakcyjnych lub nietypowych miejscach - dodaje Andrzej Szafrański, analityk rynku hotelarskiego z portalu e-hotelarstwo.pl.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com