TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-06-24 - Na małą czarną do fast foodu

Polacy korzystający z kawiarni sieciowych podobnie jak w ubiegłych latach przyznają, że miejscami, gdzie najczęściej piją kawę są: dom, kawiarnia sieciowa oraz miejsce pracy. Największy wzrost popularności w stosunku do ubiegłego roku odnotowały jedynie fastfoody (z 22% do 26%).

reklama


Z najnowszego raportu Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że badani coraz częściej na "małą czarną" wybierają fast foody. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost znajomości całkowitej odnotowały: Starbucks (o 14 pkt. proc.) oraz McCafe (o 13 pkt. proc.), zaś spośród barków kawowych koncernów paliwowych swoją pozycję lidera umocnił Wild Bean Cafe ze wzrostem w wysokości 8 pkt. proc.

Najpopularniejsze sieci nie różnią się między sobą, jeśli chodzi o najczęściej podawane motywy odwiedzania. Jednocześnie konsumenci dostrzegają cechy wyróżniające poszczególne sieci: Tchibo przyciąga nie tylko kawą paczkowaną, ale swoją ofertą produktów z kategorii 'ułatwiających życie', Empik Cafe również umożliwia łączenie wizyty w kawiarni z innymi zakupami, Grycan wyprzedza konkurencję pod względem jakości ciast oraz deserów, zaś Starbucks to jedyna sieć wskazywana jako modne miejsce.






Użytkownicy kawiarni sieciowych są z ich usług i produktów zadowoleni. To, na co najbardziej narzekają to ceny (20%), zaś tym, co najbardziej by ich zachęciło do częstszego korzystania z kawiarni jest atrakcyjna cena za zestaw kawy z ciastkiem (47%).






W porównaniu z ubiegłym rokiem średnia kwota wydawana podczas jednej wizyty spadła o 2 złote (2012: 23,88 zł, 2013: 21,88 zł).

"Z naszego badania wynika, że klienci kawiarni sieciowych są zadowoleni z ich oferty. Tym, co sprawiłoby, że częściej odwiedziliby kawiarnię sieciową są bardziej atrakcyjne ceny - zarówno w przypadku zakupu zestawu kawy z ciastkiem, jak również możliwość skorzystania z oferty dnia czy wykorzystania karty rabatowej. Mimo, iż po uściśleniu przepisów podatkowych dotyczących napojów kawowych obawiano się wzrostu cen, w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł o 4 punkty procentowe odsetek osób, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy odwiedziły kawiarnię sieciową. Wydaje się, że aby w większym stopniu zachęcić konsumentów do odwiedzania kawiarni sieciowych, właściwym krokiem jest rozbudowywanie specjalnych ofert cenowych i programów lojalnościowych. Na zachodnich rynkach coraz większą popularnością cieszy się wykorzystywanie możliwości oferowanych przez technologie mobilne, przede wszystkim aplikacje na smartfony, które umożliwiają m. in. płacenie w lokalach za pomocą telefonu, sprawdzenie adresu najbliższej kawiarni czy zarządzanie swoim kontem w ramach programu lojalnościowego. Można się spodziewać, że tym tropem pójdą też sieci w Polsce" - mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia

- "Wzrost, jaki odnotowaÅ‚y fast foody jako miejsce spożywania kawy również ma konotacje cenowe. PrzykÅ‚adowo najpopularniejsza wÅ›ród klientów kawiarni sieciowych kawa latte w McCafé kosztuje Å›rednio 2 zÅ‚ote mniej niż w kawiarniach sieciowych. JednoczeÅ›nie fast foody systematycznie rozszerzajÄ… swojÄ… ofertÄ™ dla kawoszy, dlatego stajÄ… siÄ™ coraz częściej alternatywÄ… dla kawiarni sieciowych" - dodaje.

Badanie Cafe Monitor zrealizowano w maju 2013 metodą CAWI, próba N=1007. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej losowo wybranych osób w wieku 16 - 55 lat, odwiedzających kawiarnie nie rzadziej niż raz na miesiąc. Badanie jest realizowane cyklicznie, raz w roku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com