TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-03-27 - Kryzys na talerzach Polaków

Kryzys i spowolnienie gospodarcze wymuszają na Polakach coraz większe oszczędności. Z najnowszych badań wynika, że nie tylko wybieramy tańsze odpowiedniki, niektórych produktów, ale w ogóle z nich rezygnujemy.

reklama


Sprzedaż detaliczna żywności i napojów spadła rok do roku odpowiednio o 3,6 i 0,8 procent. Taki wynik jest powodem do zmartwień z uwagi na to, że w ubiegłym roku sprzedaż rosła odpowiednio o 6,1 i 3 procent.

Polacy najczęściej oszczędzają na mięsie, co widać w coraz krótszych kolejkach do stoisk z tym towarem. Tak niskiego spożycia mięsa wieprzowego w Polsce nie było od lat - Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Z kolei ubytki mięsa w diecie rekompensujemy sobie większym spożyciem produktów zbożowych.

Coraz więcej z nas rezygnuje z wyjścia do restauracji na rzecz "kanapki w domu".

Prognozy spadków konsumpcji przygotowane przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej dotyczą też przetworów mlecznych i ziemniaków. W ciągu ostatnich lat regularnie zmniejsza się konsumpcja tych produktów.

Prognozy pokazujące wzrosty, dotyczą jedynie konsumpcji cukru - z 40,5 kg (2012 r.) do 41 kg. (2013 r.).

Skutki kryzysu nie ominą stołów wielkanocnych. Tegoroczne posiłki będą skromniejsze właśnie z powodu ograniczania wydatków na drożejącą żywność. Droższa o 3-4 proc. jest wieprzowina, ale tańsze o ok. 5 proc. mięso drobiowe. Więcej zapłacimy za wędliny, średnio o 3-4 proc., ale cena zależy od gatunku wędliny. Nie wzrosły za to ceny produktów mleczarskich; twaróg i mleko są tańsze o 1-2 proc., a masło - o ponad 5 proc.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com