TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-05-06 - Ile kosztuje własne biuro podróży?

Rozporządzenie Ministra Finansów dotyczące wysokości minimalnej sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych już za kilka dni wejdzie w życie. Projekt rozporządzenia od początku budził wiele kontrowersji - od 13 maja 2013 branża będzie musiała zmierzyć się z jego następstwami.

reklama


Rozporządzenie MF przede wszystkim określa wysokości minimalnej sumy gwarancyjnej w oparciu o rodzaj wykonywanej działalności turystycznej. Wymusza również nowy sposób naliczania gwarancji - na podstawie dochodu deklarowanego, a jeśli organizator przekroczy wspomniany dochód wówczas konieczna będzie zmiana sumy gwarancyjnej.

Nowe rozporządzenie to przede wszystkim większe obostrzenia dla podmiotów rozpoczynających działalność. Co ciekawe wysokość gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej ma być naliczana nie, jak dotychczas, na podstawie obrotów przedsiębiorstwa z poprzedniego zamkniętego roku obrotowego, lecz według przychodu "deklarowanego na okres najbliższych 12 miesięcy na który ma zostać zawarta umowa gwarancji" - czytamy w rozporządzeniu. Z kolei w przypadku gdy organizator lub pośrednik turystyczny wykonuje jednocześnie działalność w więcej niż jednym zakresie, minimalna wysokość sumy gwarancyjnej ma być określana na poziomie wyższej wartości procentowej lub kwotowej właściwej dla zabezpieczenia finansowego wykonywanej działalności. Jednym słowem gwarancja będzie dostosowana do rozmiarów działalności.

W rozporządzeniu pojawia się też przepis mówiący o tym, że jeśli w ujęciu rocznym przekroczony zostanie przychód, podwyższenie sumy gwarancyjnej powinno nastąpić proporcjonalnie.

Nowe przepisy, w tym podwyższenie sumy gwarancyjnej na pewno skuteczniej wyeliminują z rynku usług turystycznych słabiej dokapitalizowane firmy. Jeżeli kwota ubezpieczenia okaże się zbyt wysoka dla przyszłego organizatora już na wstępie będzie to oczywisty sygnał by w ogóle nie rozpoczynać działalności. Brak wystarczających środków pieniężnych powinien z góry przekreślać jego możliwości działania w tym sektorze.

Poniżej prezentujemy pełną treść rozporządzenia:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20130506_511.pdf


Projekt rozporządzenia, który ukazał się kilka tygodni temu wzbudził wiele kontrowersji. Warto jednak zauważyć, że zmiany w ustawie o usługach turystycznych zapoczątkują podjęcie konkretnych działań w związku z powołaniem Funduszu Turystycznego, którego branża tak bardzo się obawia, a którego wejście w życie jest nieuniknione.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com