TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Wybierając obiekt noclegowy, turyści kierują się różnymi kryteriami. Jedni jako wyznacznik przyjmują opinie wcześniejszych gości hotelu, inni kładą nacisk na dostępność lub oferowane na miejscu atrakcje. Porównując standard obiektów, wiele osób zwraca także uwagę na ich kategorie, wiążąc ilość gwiazdek z poziomem jakości usług.
reklama
Zadaniem kategoryzacji hoteli jest umożliwienie rozróżnienia standardu, jaki oferują poszczególne obiekty. Nadawane gwiazdki mają ułatwiać potencjalnym gościom wybór obiektu, który spełni ich oczekiwania. Faktem jest jednak, że przyjęty wyznacznik nie daje gwarancji, co do poziomu świadczonych usług. Wiele krajów stosuje bowiem kryteria różniące się od polskich wymagań, co może stać się przyczyną rozczarowań u nieświadomych turystów. Wszystko wynika z tego, że system gwiazdkowy nie jest ujednolicony i w dużej mierze zależy od przyjętych danym kraju kryteriów.
Różnice pojawiają się już w przypadku możliwej do uzyskania ilości gwiazdek. Stosowany w Polsce system pięciogwiazdkowy nie jest jedynym sposobem kategoryzacji. Na Malcie obowiązuje oznakowanie wyłącznie czterogwiazdkowe, podczas gdy hotel w Dubaju może osiągnąć gwiazdek aż siedem. Na Peloponezie można spotkać zarówno gwiazdki jak i litery. L oznacza kategorią deluxe natomiast A, B i C odpowiadają kategoriom hoteli 4, 3 i 2 gwiazdkowego.
We Francji, Anglii czy Niemczech właściciele nie mają obowiązku poddawania obiektów klasyfikacji. I choć rzadko zdarzają się obiekty bez żadnych gwiazdek, to jednak we wspomnianych przypadkach ich nadawanie ma odmienny charakter. Jeszcze inaczej przedstawia się sytuacja w Skandynawii, gdzie system gwiazdkowy zupełnie nie funkcjonuje.
Nadawanie kategorii obiektu mają w swojej kompetencji organy właściwe dla danego kraju. Zdarzają się jednak państwa, w których każdy region może wprowadzać osobne kryteria nadawania hotelowych gwiazdek. Takie zasady funkcjonują w Hiszpanii co oznacza, że hotel zlokalizowany w stolicy i na przykład na południu kraju, pomimo tej samej kategorii mogą różnić się oferowanym standardem. W Polsce kryteria przyznawania gwiazdek zapisane są w ustawie o usługach turystycznych. Dokładne wyszczególnienie wymagań, jakie należy spełnić, aby otrzymać oczekiwaną kategorię powinno zapewniać porównywalny standard obiektów.
Czytelne kryteria rzeczywiście pozwalają na łatwiejsze dokonywanie porównań. Co jednak, jeśli uniwersalnych wyznaczników brakuje, a klienci chcą wybrać obiekt, który będzie odpowiadał ich wymaganiom? "Zróżnicowane wskaźniki wpływające na jakość nadawanych odznaczeń są przyczyną licznych rozbieżności, które prowadzą do problemów, z którymi potem zmagają się klienci. Dlatego niektóre biura podroży wprowadzają swoją własną kategoryzację co znacznie ułatwia porównywanie obiektów" - twierdzi Aleksandra Jakiel z internetowego biura podróży Tripsta.pl.
Problemy z właściwym rozpoznaniem, czy dany obiekt rzeczywiście spełnia oczekiwane standardy, wynikają również z innych przyczyn. "W niektórych hotelach za granicą, gwiazdki nadawane były kilkadziesiąt lat temu. Część hoteli od tego czasu nie przeprowadzała żadnych gruntownych remontów. Czasem okazuje się, że w hotelu 4 gwiazdkowym spotykamy standard rodem z klasyka Barei" - twierdzi Katarzyna Baryga, rezydentka biura podróży Funclub.
Zauważyć należy również, że w różnych krajach odmiennie rozumiane jest pojęcie wysokiego standardu. To co będzie traktowane jako komfortowy obiekt może znacznie różnić się w zależności od wybranego regionu świata. Różne jest też podejście do luksusu, stąd mogą zdarzyć się sytuacje, gdy czterogwiazdkowy hotel w Turcji od obiektu o tej samej kategorii, ale zlokalizowanego we Francji będzie znacznie znacznie odbiegał jakością świadczonych usług.
"Jeśli decydujemy się na wypoczynek w krajach arabskich, godne warunki i komfort na europejskim poziomie zapewnią nam hotele powyżej 3 gwiazdkowego standardu. 5 gwiazdkowy hotel z Sharm el-Sheikh może mieć zbliżony standard do 3 gwiazdkowego hotelu na Lazurowym Wybrzeżu"- zaznacza Aleksandra Jakiel. Jednocześnie dodaje- "aby hotele z Egiptu, Turcji i Tunezji móc porównywać z tymi z Europy Zachodniej wypada odjąć przynajmniej jedną gwiazdkę".
Poszukując informacji na temat wybranego obiektu warto zatem kierować się nie tylko ilością posiadanych gwiazdek, ale także opiniami innych gości. Są one oczywiście subiektywne, a zróżnicowane oczekiwania gości mogą powodować rozbieżności w formułowanych opiniach. Jeśli jednak pewne zarzuty często się pojawiają , to warto mieć je na uwadze. W Internecie funkcjonuje wiele porównywarek, które pozwalają poznać opinie na temat danego obiektu dość dogłębnie.
Hotele również powinny być nastawione na otwartość i chęć kontaktu z potencjalnym gościem. Posiadając określone wymagania, można więc zdecydować się na kontakt z obiektem jeszcze przed rezerwacją. "Jeśli szczególnie zależny nam na jakieś konkretnej usłudze czy udogodnieniu, napiszmy maila lub zadzwońmy do hotelu dowiadując się o wszelkie interesujące nasz szczegóły. Musimy być także świadomi, że w sytuacji, w której hotel nie spełnia naszych oczekiwań mamy prawo do reklamacji" - zaznacza Aleksandra Jakiel. Przed wyborem obiektu warto jednak dokładnie sprawdzać, czy oferowany standard jest zgodny z oczekiwaniami. W procesie oceny można zwracać uwagę na ilość posiadanych przez hotel gwiazdek, jednak zawsze warto je skonfrontować z dodatkowymi informacjami na temat obiektu.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami