TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zagraniczne sieci kawiarni znalazły metodę obejścia 22% VATu na niektóre napoje gorące. I to zgodną z polskim prawem.
reklama
Brytyjska sieć Coffee Heaven posiadająca w Polsce ponad 30 lokali, oraz inne kawiarnie - np. Green Coffee, Mercers i Cube Cafe sprzedając cappuccino lub latte sprzedają nie kawę, ale usługę gastronomiczną. Różnica dla klienta żadna, ale dla restauratora całkiem pokaźna. Dlaczego? Bo za usługę gastronomiczną firma odprowadza ulgową, 7% stawkę VAT, a za napoje herbatę, czy kawę normalną w wysokości 22%.
Aby wszystko było zgodnie z prawem klient dostaje paragon, na którym jest wydrukowane np. "usługa cappuccino" lub "usługa latte"
Lokale gastronomiczne, które stosują ta metodę zmniejszenia kosztów uważają, iż jest to zgodne z prawem, a ulgową stawka VAT na cappuccino stosuje większość firm w branży. - Zresztą nie byłoby sprawy, gdyby obowiązywała jedna stawka VAT. W Bułgarii i na Łotwie nie mamy tego problemu. - dodaje Maciej Jania, dyrektor finansowy Coffee Heaven
Doradca podatkowy z jednej z firm konsultingowych, zapytany przez dziennikarzy Gazety Wyborczej o to co sądzi na temat stosowanie 7% stawki VAT na cappuccino powiedział - Cappuccino to nie kawa? Chyba jakiś bardzo kreatywny księgowy to wymyślił..
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami