TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-11-27 - Jak się zmienia rynek hotelowy w Polsce?

Według autorów piątej, najnowszej edycji przewodnika dla inwestorów - Hotel Guidebook Poland&CEE 2015|2016 - najczęściej poprzez franczyzę wzrasta usieciowienie hoteli - nie tylko w największych miastach Polski.

reklama


Natomiast jednym z największym wyzwań hotelarzy w Polsce jest niska średnia cena za pokój.

Obchodząca w tym roku stulecie firma doradcza dla branży hotelarstwa i turystyki - Horwath HTL wraz z TPA Horwath przygotowały kolejną, piątą edycję przewodnika dla wszystkich, którzy działają lub planują inwestować w polskiej branży hotelarskiej. Autorzy raportu dokonali analizy sytuacji na rynku oraz trendów, które pojawiają się na świecie, w tym w Europie oraz przyjrzeli się lokalnym uwarunkowaniom mającymi wpływ na rozwój branży w Polsce. Wskazali zarówno na niedostatki oraz ryzyka, ale także na potencjał jaki drzemie w polskim hotelarstwie.

Polski rynek hotelowy cały czas zmienia się i rozwija. Na koniec 2014 roku funkcjonowało w Polsce 2.459 hoteli, oferujących 122.162 pokoi. Przeważającą większość stanowiły obiekty 3* (50% udziału w rynku pod względem liczby obiektów, 45% udziału w rynku pod względem liczby pokoi hotelowych). Drugą pozycję, pod względem podaży liczby hoteli, stanowiły obiekty 2* (27% udziału w rynku) - jakkolwiek biorąc pod uwagę liczbę pokoi hotelowych, dominowały nad nimi obiekty 4* (26% udział w rynku). Największe obłożenie w 2014 roku, przekraczające średnią dla kraju - 45,4%, zanotowały obiekty zlokalizowane w województwach: mazowieckim, zachodniopomorskim i małopolskim.

Wyniki analiz wyraźnie też wskazują, że o ile Warszawa nadal wyprzedza inne miasta pod względem podaży bazy hotelowej, jak i popytu na nią, to jednym z najatrakcyjniejszych miejsc dla nowych inwestycji hotelowych stało się Trójmiasto. Na wzrost inwestycji hotelowych i korzystne wyniki trójmiejskich hoteli wpływ mają dwa podstawowe czynniki: rozwój centrów BPO w mieście wsparty intensywnym rozwojem rynku nieruchomości biurowych, a także coraz większa rozpoznawalność aglomeracji jako atrakcyjnego kierunku turystycznego wśród osób z zagranicy.

W połowie 2015 roku w Polsce działały 24 polskie sieci hotelowe, które łącznie oferowały 145 h oteli z ponad 16 tys. pokoi hotelowych oraz 15 międzynarodowych sieci hotelowych ze 158 hotelami i ponad 25 tys. pokojami hotelowymi. Hotele sieciowe w Polsce są średnio ponad 3,5 razy większe od hoteli niesieciowych. Średnia wielkość obiektów hotelowych we wszystkich kategoriach przekracza 100 pokoi i jest naturalną konsekwencją wymagań sieci hotelowych, które nie są zainteresowane obiektami małymi.

Największy odsetek usieciowienia, zarówno hoteli jak i pokoi hotelowych, odnotowano w najwyższej kategorii hoteli - obiektach 5-gwiazdkowych. Wynika to z faktu, że dominująca część obiektów o tym standardzie to hotele głównie miejskie, które charakteryzują się bardzo dużą liczbą pokoi i dużym zainteresowaniem sieci hotelowych.

Hotele sieciowe w kategorii 4* w Polsce stanowią niewiele ponad 25% wszystkich obiektów w tym standardzie. Inaczej wygląda to w przypadku pokoi hotelowych - połowa dostępnych pokoi w tym standardzie to pokoje sieciowe. Niskim usieciowieniem charakteryzują się hotele 1 -3* - poniżej 10% hoteli w danej kategorii. Nieco wyższy jest w tych kategoriach wskaźnik usieciowienia pokoi hotelowych.

Wzrasta zainteresowanie polskich hotelarzy sieciami międzynarodowymi - poprzez pozyskiwanie franczyzy. Dzięki temu sieci, które istnieją już wiele lat w Polsce mają szansę na dalszy rozwój, a dla nowych, którzy rozpatrują wejście, jest to opcja, dzięki której mogliby zaistnieć na trudnym polskim rynku. Warto też wspomnieć, że polscy profesjonaliści posiadają coraz lepszą wiedzę i doświadczenie, a ich osiągnięcia są zauważalne nie tylko w kraju. Sieci międzynarodowe przekonały się, że można, a nawet trzeba zaufać polskim inwestorom, hotelarzom i "oddać" im swoją markę - komentuje Dariusz Futoma, dyrektor w firmie doradczej Horwath HTL, jeden z autorów raportu.

Inną istotną kwestią poruszaną w publikacji są średnie ceny hotelowe i ich wpływ na wyniki hotelarzy. O ile średnie obłożenie nie odbiega znacząco od wyników hoteli w innych państwach, to niestety, nadal nie są satysfakcjonujące wyniki osiągane przez polskie hotele na tle innych państw europejskich - dodaje Dariusz Futoma.

Powodem relatywnie niskiego przychodu osiąganego przez jeden pokój hotelowy w Polsce są niskie ceny średnie. Według autorów raportu taki stan rzeczy jest wynikiem intensywnego rozwoju bazy hotelowej, a co za tym idzie - walki konkurencyjnej, często skupiającej się na cenie. Ponadto coraz większą konkurencją dla obiektów hotelowych stają się obiekty nastawione na krótki wynajem: hostele, apartamenty na wynajem, aparthotele, etc. Rynek takich form zakwaterowania dynamicznie rośnie, nie tylko zresztą w Polsce, a jego rozwój wspierają dodatkowo portale rezerwacyjne specjalizujące się w pośrednictwie tych specyficznych usług.

Nie ulega wątpliwości, że również z tym trendem muszą jak najszybciej zmierzyć się zarówno sieci jak i hotele niezależne w kontekście jednej z głównych metod zdobycia przewagi konkurencyjnej.

Hotelarstwo to wiele aspektów - "naczyń połączonych", dlatego raport zawiera również informacje z zakresu podatków, zarządzania kadrami czy szeroko rozumianych finansów. Autorzy publikacji postawili sobie za cel zapewnienie przedstawicielom branży hotelowej oraz inwestorom, deweloperom, bankom i funduszom inwestycyjnym komplementarnej, bazowej wiedzy wspierającej podejmowanie decyzji oraz pomagającej zmierzyć się z dynamicznie zmieniającymi się trendami rynkowymi.

Z publikacją można zapoznać się poniżej.


Możesz także pobrać plik: turinfo_20151127_hotel_guidebook_2015.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com