TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-02-18 - Jakie wyniki miał Orbis w 2015 roku?

Orbis opublikował swoje wyniki finansowe za 2015 rok.

reklama


W 2015 roku, po przejęciu od AccorHotels hoteli w Europie Wschodniej, staliśmy się międzynarodową Grupą Hotelową zorientowaną na dalszy rozwój na nowych rynkach regionu. Jednocześnie Orbis potwierdził realizację strategicznego planu, opartego na optymalizacji bilansu spółki, dążeniu do doskonałości operacyjnej i stosowaniu zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Pragnę, by zrównoważony rozwój był fundamentem budowy najlepiej prosperującej i wartościowej grupy hotelowej w Europie Wschodniej - tak podsumował 2015 rok Gilles Clavie, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Orbis SA.

W 2015 roku spółka zanotowała wzrost sprzedaży netto o +8,3% do poziomu 1 263 mln zł oraz wskaźnika EBITDAR o +11,2% (do poziomu 431 mln zł) w porównaniu do wyników pro forma z roku 2014. EBITDA operacyjna wyniosła 329 mln zł i przewyższyła prognozę, która kształtowała się w przedziale 310-320 mln zł.

W ostatnim roku wzrosła także rentowność działalności spółki (marża EBITDAR - o 0,9 p.p., do 34,2%, a marża operacyjna EBTIDA osiągnęła poziom 26,1%, co oznacza wzrost o 1,3 p.p. w porównaniu do wyników pro forma w roku 2014). Wskaźnik RevPAR (przychód na jeden dostępny pokój) w całej grupie wzrósł o + 10,6%, do poziomu 150,8 zł. Ten wynik został osiągnięty dzięki wyższej średniej cenie za pokój (ARR) o +1,5%, jak również większej frekwencji (o 5,7 p.p., na poziomie 69,7%) we wszystkich krajach regionu.





W 2015 roku Orbis koncentrował się na powiększeniu sieci hotelowej i optymalizacji zaangażowanego kapitału.

Pod względem ekspansji najistotniejszym wydarzeniem tego okresu było przejęcie w styczniu hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej oraz ich integracja z hotelami Grupy. W wyniku tej transakcji portfel hoteli powiększył się o 38 działających obiektów, a działalność Grupy objęła swoim zasięgiem sześć nowych państw: Bułgarię, Czechy, Macedonię, Rumunię, Słowację i Węgry.

Zgodnie z przyjÄ™tÄ… strategiÄ…, w celu zwiÄ™kszenia zakresu oferty i rozpoznawalnoÅ›ci marek, ekspansja sieci hotelowej odbywaÅ‚a siÄ™ zarówno poprzez zawieranie umów franczyzy, jak i umów o zarzÄ…dzanie. W ubiegÅ‚ym roku spółka podpisaÅ‚a piÄ™tnaÅ›cie nowych umów, w wyniku których trzy hotele doÅ‚Ä…czyÅ‚y do Grupy. Niezależnie od ekspansji sieci na podstawie umów franczyzy i o zarzÄ…dzanie Orbis kontynuuje wÅ‚asne przedsiÄ™wziÄ™cia inwestycyjne, tj. Mercure Kraków Centrum i ibis GdaÅ„sk. Otwarcie tych hoteli jest planowane w drugiej poÅ‚owie 2016 roku. Trzeci projekt, ibis Styles Szczecin, jest w fazie uzyskiwania pozwoleÅ„ administracyjnych. W rezultacie, w 2016 roku Å‚Ä…cznie 10 hoteli (1100 pokoi) powiÄ™kszy portfolio Grupy, a w ciÄ…gu 30 miesiÄ™cy nie mniej niż 31 hoteli doÅ‚Ä…czy do sieci.

W 2015 roku łączne wydatki inwestycyjne na środki trwałe (capex) wyniosły 122,4 mln zł, z czego nakłady inwestycyjne w wysokości 58,3 mln zł zostały przeznaczone na nowe projekty inwestycyjne. W związku z optymalizacją możliwości finansowych spółka zakończyła pomyślnie emisję obligacji korporacyjnych o wartości 300 mln zł, co umożliwiło częściową spłatę kredytu w wysokości 480 mln zł zaciągniętego na sfinansowanie nabycia hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej i dywersyfikację długoterminowego zadłużenia grupy.

Chcemy widzieć w teraźniejszości początek następnego etapu rozwoju i przekształcania naszej działalności - wciąż mamy ambitne cele do osiągnięcia. W 2016 roku będziemy nadal powiększać naszą sieć hoteli w regionie, przyspieszając optymalizację portfela aktywów, jak i możliwości finansowania. Skupimy się także na kluczowych obszarach działalności, aby stać się organizacją w stu procentach zorientowaną na klienta - powiedział Gilles Clavie



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com