TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-02-16 - Czy warto inwestować w personel hotelowy?

Hotel to specyficzne miejsce pracy, zrzesza specjalistów różnych dziedzin - managerów, szefów kuchni, personel pokojowy czy handlowców. Wraz z rozwojem infrastruktury turystycznej w Polsce, rynek pracy jest coraz bardziej atrakcyjny i chłonny dla absolwentów szkół hotelarskich.

reklama


Wyniki sprzedażowe i opinie o hotelu zależą w dużej mierze od pracowników, a zwłaszcza personelu pierwszoliniowego, który ma bezpośrednią styczność z gościem. Jak pozyskać idealnego pracownika i zatrzymać go na dłużej? Gdzie się dokształcać? Jaką rolę w branży odgrywają szkolenia?

Jak pozyskać i zatrzymać pracownika w hotelu

Branżę hotelarską charakteryzuje dość duża rotacja pracowników. Nie wpływa to pozytywnie na wizerunek i działanie przedsiębiorstwa. Odejście członka personelu bywa kosztowne dla firmy, związane jest z czasem, rekrutacją i szkoleniem kandydata na jego miejsce. Dodatkowo, w przypadku gdy pracownik osiągał dobre wyniki, był lubiany i doceniany przez klientów, dochodzą koszty pośrednie, czyli niewykorzystane możliwości i utracone przyszłe przychody hotelu.

Nowa osoba zatrudniona na jego miejsce potrzebuje czasu na wdrożenie siÄ™ w pracÄ™ zespoÅ‚u i poznanie specyfiki danego miejsca. ChcÄ…c uniknąć nadmiernej rotacji hotelarze coraz staranniej podchodzÄ… do selekcji pracowników, korzystajÄ… z usÅ‚ug zewnÄ™trznych firm lub, w przypadku dużych sieci hotelowych, z wewnÄ™trznego dziaÅ‚u HR. Podczas rozmów z kandydatami do pracy w branży hotelarskiej pracodawcy i rekruterzy muszÄ… zwracać uwagÄ™ nie tylko na kwalifikacje i wyksztaÅ‚cenie potencjalnych pracowników, ale przede wszystkim na ich postawÄ™, kulturÄ™ osobistÄ… i na to czy bÄ™dÄ… w stanie dostosować siÄ™ do specyfiki pracy. Hotele, zwÅ‚aszcza sieciowe, czÄ™sto korzystajÄ… z rekrutacji wewnÄ™trznej, która ma wiele zalet, zarówno ekonomicznych, jak i zwiÄ…zanych z czasem poÅ›wiÄ™conym na adaptacjÄ™ nowego pracownika. Dodatkowo dziaÅ‚a motywujÄ…co dla caÅ‚ego zespoÅ‚u, wiąże pracownika z firmÄ… i pokazuje realne szanse na awans.

"Proces rekrutacji i styl jej prowadzenia ma bardzo duże znaczenie dla wizerunku firmy i jej strategii PR, tzw. employer branding, czyli postrzeganie firmy jako atrakcyjnego środowiska pracy i możliwości rozwoju kariery" - mówi Bożena Niemiec, human resources manager w Hilton Garden Inn Kraków Airport. "Wszystko ma znaczenie, począwszy od samej konstrukcji oferty o pracę, jej wizualnej strony, miejsca jej publikacji, tego komu jest dedykowana, poprzez spotkania z kandydatami, styl prowadzenia rozmów i podziękowania za udział w procesie rekrutacji. Warto już na początku jasno określić oczekiwania wobec kandydatów, a także dotrzymać zobowiązań podanych w ofercie pracy. Niezwykle ważnym dla powodzenia i sukcesu przedsiębiorstwa jest znalezienie odpowiednich kandydatów, którzy będą się identyfikowali z wartościami, które reprezentujemy" - dodaje.

Nowe kierunki studiów dla branży

Turystyka i rekreacja, Gastronomia i Hotelarstwo to jedne z najpopularniejszych kierunków studiów. Każda większa uczelnia w Polsce ma je w swojej ofercie edukacyjnej. Ciągle rosnąca liczba turystów i co za tym idące rosnące dochody właścicieli obiektów noclegowych, restauratorów oraz pracowników sektorów turystycznych pozwalają wierzyć w perspektywę pracy w zawodzie. W najbliższych latach wzrośnie zwłaszcza zapotrzebowanie na wykwalifikowanych managerów do zarządzania dużymi zespołami ludzi oraz na specjalistów niedocenianych w Polsce zawodów, które nabierają na znaczeniu np. sommelierów, baristów, wykwalifikowanych kelnerów i kierowników sali.

Pierwszą placówką, która zauważyła popyt na tego typu zawody jest Międzynarodowa Szkoła Barmanów i Sommelierów w Krakowie, oferująca szkolenia flair, kelnerskie, czy dla przyszłych kelnerów i baristów. Celem MSBiS jest dostarczenie na rynek pracy wciąż rzadko spotykanych profesjonalnych pracowników sektora usług branży HoReCa. Zarządzanie wymaga wiedzy biznesowej, technologicznej oraz merytorycznego know-how. Najbardziej pożądani na rynku są managerowie, potrafiący podnosić wydajność przedsiębiorstwa przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

Nowo otwartym kierunkiem studiów podyplomowych, który powinien szczególnie zainteresować przyszłych managerów i dyrektorów hoteli, jest realizowany przez Wyższą Szkołę Turystyki i Ekologii - Manager Hotelu. Realizowany program to pierwszy tego rodzaju produkt na polskim rynku studiów podyplomowych. Twórcami i jednocześnie wykładowcami są najważniejsze postaci polskiego hotelarstwa. Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP i wiceprezes Orbisu, Bartłomiej Walas, wiceprezes POT, Janusz Mitulski, dyrektor rozwoju sieci Marriott International na Europę Środkowo-Wschodnią, Marcin Dragan, dyrektor zarządzający Profitroom, Wojciech Liszka, właściciel firmy doradczej Z-Factor, czy Marcin Ziobro, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Hilton Garden Inn Kraków Airport.

"To pierwsze studia o takim charakterze prowadzone wyÅ‚Ä…cznie przez kadrÄ™ profesjonalistów branżowych; sÄ… okreÅ›lane mianem hotelarskiego MBA. Studia sÄ… skierowane do: kadr zatrudnionych w branży, zainteresowanych poszerzeniem kwalifikacji i aktualizacjÄ… wiedzy oraz dalszym rozwojem kompetencji zawodowych; osób zainteresowanych uzyskaniem nowych kwalifikacji niezbÄ™dnych do podjÄ™cia obowiÄ…zków zawodowych w branży; osób planujÄ…cych prowadzenie wÅ‚asnej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. PozwolÄ… uzyskać takie kwalifikacje, jak: wiedza z zakresu nowoczesnych metod i technik zarzÄ…dzania hotelem; organizacja sprzedaży; umiejÄ™tnoÅ›ci samodzielnego prowadzenia nowoczesnej placówki hotelowej w szerokim zakresie usÅ‚ug" mówi Marcin Ziobro, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Hilton Garden Inn Kraków Airport.

Szkolenie? To się opłaca

Pomimo powstawania nowych kierunków studiów dedykowanych branży Horeca zapotrzebowanie na szkolenia w branży hotelarskiej wciąż jest duże. Wynika to z dynamiki branży i rosnącej konkurencji, gość hotelowy jest coraz bardziej świadomy i ma większe wymagania odnośnie standardu i jakości usług. Hotele zatrudniają specjalistów z bardzo różnych dziedzin, dlatego zakres szkoleń branży hotelarskiej jest niezwykle szeroki i dotyka wielu zagadnień. Rozwój hotelu w dużej mierze opiera się na rozwoju jednostek. Dlatego z punktu widzenia pracodawcy, istotnym jest zapewnienie swojemu personelowi warunków i możliwości rozwoju. Szkolenia to nie jedyny, ale ważny element inwestycji w pracownika.

"Dobrze dobrane szkolenie pozwala zwiększyć efektywność i wydajność personelu, a także zmianę w postrzeganiu swojej pracy. Powinno być bezpośrednio związane z wykonywaną pracą oraz dobrane w dopasowaniu do indywidualnych predyspozycji. Wyszkolony pracownik jest bardziej pewny siebie i zaczyna utożsamiać się firmą, która daje mu realną szansę awansu i wypracowania własnej ścieżki kariery" - wymienia Andrzej Przeniosło, dyrektor generalny Hilton Garden Inn Kraków Airport i trener w Akademii Hotelarza i Akademii Restauratora. "Hotele sieciowe często dysponują wewnętrzną strukturą szkoleniową. Takie szkolenia są najpopularniejszą, efektywną i dość tanią formą kształcenia kadr. Warto jednak raz na jakiś czas skorzystać z usług sprawdzonych firm szkoleniowych, które oferują zajęcia praktyczne, case study i doświadczenie osób z zewnątrz. Ważne jest, żeby metody szkolenia stwarzały możliwość aktywnego uczestnictwa szkolonego w wykonywaniu ćwiczeń praktycznych" - dodaje.

Problem rotacji pracowników od zawsze towarzyszyÅ‚ branży hotelarskiej. Dyrektorzy obiektów hotelowych muszÄ… pamiÄ™tać o umożliwieniu pracownikom rozwoju, zapewnieniu pensji adekwatnej do wykonywanej pracy oraz zorganizowaniu dobrych warunków pracy. Te trzy elementy pozwolÄ… zatrzymać pracownika na dÅ‚użej. Zaangażowany i lojalny personel to jeden z kluczowych czynników wpÅ‚ywajÄ…cych na wizerunek firmy wÅ›ród goÅ›ci hotelowych, ale także na rynku pracy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com