TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zawód pilota wycieczek jest niewątpliwie atrakcyjną opcją dla poszukujących pracy. Perspektywa wielu zagranicznych wyjazdów jest niezwykle kusząca. Niemniej jednak jest to zawód wymagający zarówno dużej wiedzy merytorycznej, jak i określonych cech osobowości, co sprawia, że nie każdy się nadaje do jego wykonywania. Jakie zatem wymagania mają pracodawcy wobec kandydatów na pilotów?
reklama
Deregulacja zawodu pilota wycieczek miała na celu ułatwienie dostępu do zawodu. Czy się to udało? Tutaj opinie są podzielone. Przeciwnicy deregulacji uważają, iż zniesienie konieczności przejścia kursu i zdania egzaminu w Urzędzie Marszałkowskim, paradoksalnie utrudniło dostęp nowym osobom do rynku pracy. Zwolennicy, z kolei, uważają, że dzięki temu biura mogą samodzielnie decydować kogo chcą zatrudnić, a odpowiedzialność za zatrudnienie dobrego lub słabego pilota spoczywa na touroperatorze.
Czego, oprócz doświadczenia, wymagają pracodawcy? Na pewno znajomość języków obcych, zwłaszcza języka obsługi konkretnej imprezy to warunek absolutnie konieczny. Nie będąc w stanie porozumieć się z kontrahentami, czy turystami (w przypadku zwłaszcza zagranicznych grup przyjazdowych) nie ma szans na zdobycie zlecenia pilotażu konkretnej grupy. Z pewnością dobrze znać jakiś mało popularny język. Ktoś ze znajomością takiego języka jak np. grecki, chiński, japoński, węgierski, czy którykolwiek z tych mniej znanych języków będzie miał większe szanse na dostanie pracy od osoby mówiącej wyłącznie po angielsku.
Jakie dodatkowe cechy i kwalifikacje należy posiadać? Warto zaznaczyć, że pilot na wyjeździe odpowiada nie tylko za sprawną realizację programu turystycznego. Zawód pilota to znacznie więcej odpowiedzialnych zadań, które wymagają wszechstronności, umiejętności improwizacji i opanowania. Na wyjazdach szkolnych ATAS pilot jest wizytówką naszego biura, pomaga nauczycielom rozwiązywać problemy wychowawcze i reagować we wszystkich niespodziewanych sytuacjach. Zatrudniając daną osobę na stanowisku pilota, zwracamy oczywiście uwagę na sprawy podstawowe takie jak umiejętność posługiwania się językiem obcym oraz wiedza dotycząca danej destynacji. Nie mniej ważne są również kompetencje miękkie, takie jak: zarządzanie czasem, umiejętność pracy w zespole, elastyczność, komunikatywność - przekonuje Anna Kaczanowska, dyrektor ds. turystyki w biurze podróży ATAS.
Najważniejsza jest dla nas pasja i zapał do pracy. Cenimy ludzi uśmiechniętych, którzy potrafią zarazić innych swoją pozytywną energią i łatwo nawiązują kontakty. Oczywiście podstawą jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego lub greckiego. Ponieważ Grecos to specjalista od Grecji - wymagamy od naszych kandydatów doskonałej znajomości kierunku - jego historii, geografii, zwyczajów. Cenimy i doceniamy pasjonatów - ludzi, którzy kochają nie tylko miejsce, po którym oprowadzają turystów, ale też swoją pracę. Na dodatkowe punkty mogą liczyć osoby, które mieszkają lub mieszkały w Grecji, znają język i mentalność Greków. Nie można zapomnieć o innych ważnych cechach osobowościowych. Uczciwość, obowiązkowość, umiejętność pracy w zespole, elastyczność, lojalność i dobre zarządzanie stresem to cechy niezwykle istotne. Podstawą jest też umiejętność przekazywania informacji w sposób atrakcyjny dla słuchacza, chęć i zdolność do ciągłego zdobywania i dzielenia się wiedzą - wyjaśnia Marcin Pietrzyk - szef serwisu rezydencko-animacyjnego KALIMERA GRECOS! w Grecos Holiday.
Choć zawód pilota został zderegulowany, wiele biur w dalszym ciągu organizuje szkolenia dla pilotów. Nie są one wprawdzie obowiązkowe, niemniej jednak jest to dla pracodawcy jakaś wskazówka, że dany kandydat wiąże swoją przyszłość z zawodem i inwestuje w nią. Kurs pozwala także zweryfikować czy ta praca faktycznie odpowiada konkretne osobie. Są osoby, które w trakcie kursu zdają sobie sprawę, że to jednak nie dla nich. Kurs pilota daje pewną teoretyczną podbudowę i świadomość tego co może się w trakcie pracy zdarzyć, jednak samo zaliczenie szkolenia nie daje pewności, że ktoś będzie dobrym pilotem.
Ukończenie kursu, który przygotowuje do zawodu pilota, jest na pewno potrzebne i pomocne. Na szkoleniach takich przekazywana jest wiedza związana z: zapewnieniem bezpieczeństwa grupie, procedurami dotyczącymi ruchu turystycznego, aspektami prawnymi, sytuacjami awaryjnymi. Wiadomości te są bardzo przydatne w wykonywaniu późniejszych zadań - przekonuje Anna Kaczanowska.
Certyfikaty z odbytych szkoleń są ważne i bierzemy je pod uwagę przy wyborze współpracowników, ponieważ dają pewność, że kompetencje kandydata zostały już zweryfikowane. Jednak nie odrzucamy osób, które nie mają przygotowania merytorycznego do zawodu - dodaje Marcin Pietrzyk.
Co można poradzić kandydatom chcącym rozpocząć pracę w zawodzie pilota wycieczek? Najważniejszy jest zapał do pracy i chęć słuchania, uczenia się. Pasja jest podstawą i kluczem do sukcesu. W Grecosie, choć nieregularnie, ale otwieramy miejsca pracy dla stażystów. Atrakcyjną ścieżką zdobycia doświadczenia jest też praca animatora, która daje przyszłemu pilotowi okazję poznania klienta - jego oczekiwań i potrzeb. Poprzez zabawę i integrację z turystami, kandydat na pilota może zdobyć wiele umiejętności oraz podejrzeć pilotów wycieczek przy pracy. To świetny start, który daje solidne podstawy do starań o wymarzoną posadę - doradza Marcin Pietrzyk.
Na początku warto zadbać o zdobycie niezbędnej wiedzy i ukończenie kursu dla kandydatów na pilota. Oczywiście zachęcamy też do udziału w kursach wyspecjalizowanych, gdyż one uzupełnią szkolenie o praktyczne informacje. Firma organizująca taki kurs zadba też aby zabezpieczyć pierwszy samodzielny wyjazd pilota nowicjusza, by przebiegał bez problemów. Zachęcamy do wykonywania zawodu pilota gdyż jest to bardzo ciekawa praca, która wiąże się z wieloma wyzwaniami, zmusza do pogłębiania wiedzy i przynosi wiele satysfakcji - dodaje Anna Kaczanowska.
Wchodząc na rynek pracy warto pamiętać o starym porzekadle, że nie od razu Kraków zbudowano. Doświadczenie w tym zawodzie jest bardzo istotne, i piloci wchodząc na rynek starają się je zdobyć wszelkimi sposobami. Dobrym pomysłem na rozpoczęcie swojej przygody z pilotażem jest robienie wahadeł. Jest to nieco mniej wymagające niż obsługa wycieczek objazdowych czy lokalnych, za to pomaga w zdobyciu cennego doświadczenia. W sezonie wiele biur potrzebuje pilotów na wahadła, czy to na cały sezon, czy na pojedyncze wyjazdy w wypadku, kiedy wypada ktoś z grafiku. Jeśli ktoś dobrze wykonuje taką pracę i da się poznać w konkretnym biurze jako dobry, ogarnięty pilot, to istnieje duża szansa, że z czasem będzie dostawał także nieco dłuższe i trudniejsze zlecenia.
Praca pilota to nie tylko same pozytywy. Wbrew temu jak często jest postrzegana przez osoby nie związane z turystyką, to nie są wieczne wczasy, a naprawdę ciężka praca. Praca, która w dodatku wymaga wysokiej wiedzy, umiejętności pracy z ludźmi, przekonywania ich, czy odporności na stres. Jednak ci, którzy ją wykonywali, choćby przez określany czas wiedzą, że ta praca dużo wymaga, ale i dużo daje i nie chodzi tylko o zarobki. Te ostatnie są istotne i są zwykle uzależnione od rodzaju zadania z jakim przyjdzie się mierzyć. Inaczej zarabia początkujący pilot na wahadle, inaczej zarabia się prowadząc wycieczki lokalne np. na Rodos, jeszcze inaczej prowadząc grupy zagranicznych turystów po Polsce, czy prowadząc bardzo specjalistyczne wyjazdy w odległe i egzotyczne kraje.
Praca pilota ma zarówno jasne, jak i te ciemniejsze strony. Często odbywa się w stresie, zwłaszcza jeśli trzeba sprostać sytuacjom awaryjnym, które mogą się zdarzyć w każdej chwili. Praca z turystami też nie zawsze jest usłana różami. Są grupy z którymi praca jest przyjemnością, od początku do końca, a zdarzają się też takie, których obsługa przypomina orkę po ugorze. Niemniej jednak zawsze trzeba pamiętać, iż klient, nawet trudny, jest klientem i powinien otrzymać wszelkie świadczenia, za które zapłacił, a pilot powinien tego dopilnować. Decydując się na podjęcie pracy należy pamiętać, że nie będzie łatwo, ale z drugiej strony satysfakcja z wykonywania tego zawodu jest duża. Niejednokrotnie rozmawialiśmy z pilotami (aktywnymi zawodowo, lub takimi, którzy już przestali pilotować i zajęli się czymś innym) i żaden z nich nie żałował decyzji o podjęciu tej pracy.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami