TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Do wakacji pozostało jeszcze wprawdzie sporo czasu, ale duża część środowiska branży turystycznej, w tym zwłaszcza w biurach agencyjnych jest bardzo zaniepokojona wciąż niskim poziom sprzedaży. Czym to jest spowodowane?
reklama
Traveldata publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2016.
Niemal wszędzie widoczne jest ociąganie się klientów z zakupami wycieczek spowodowane głównie obawami przed wystąpieniem nieprzewidzianych i niebezpiecznych wydarzeń na niektórych kierunkach dotychczas popularnych wśród klientów. Trzeba jednak pamiętać, że ten sezon turystyczny jest nietypowy i to nie tylko na naszym rynku, ale również w większości krajów europejskich. Niemal wszędzie widoczne jest ociąganie się klientów z zakupami wycieczek spowodowane głównie obawami przed wystąpieniem nieprzewidzianych i niebezpiecznych wydarzeń na niektórych kierunkach dotychczas popularnych wśród klientów. Zasadnicza różnica pomiędzy naszym rynkiem, a przykładowo naszych zachodnich sąsiadów jest jednak taka, że o ile miesiące jesienne na obu były w podobnym stopniu słabe, to w Niemczech następuje już coraz bardziej widoczna poprawa. Zupełnie niezły luty z zaledwie 2-procentowym spadkiem (marzec może być podobny) można już uznać tam za powrót rynku niemal do stanu normalności. Natomiast w Polsce zarówno w lutym jak i w marcu doszło do wyraźnej kontynuacji spowolnienia sprzedaży w obszarze najważniejszych w turystyce wyjazdowej wycieczek lotniczych, które średnio w tych miesiącach wyniosło ponad 18 procent.
Minorowe nastroje agentów w niewielkim stopniu polepszają sygnały, że u touroperatorów sprzedających poza systemem Merlin X sytuacja w sprzedaży wygląda znacznie lepiej, ponieważ duża jej część odbywa się w placówkach firmowych dużych touroperatorów, a więc agenci korzystają z tej sytuacji jedynie częściowo.
Warto jednak pamiętać, że Polacy mają większą skłonność do odsuwania zakupów w czasie, w tym również z powodów czysto ekonomicznych, ponieważ zamiana kierunków tańszych na uważane obecnie za bezpieczne łączy się zazwyczaj ze sporym (dla Polaka) dodatkowym wydatkiem, który część klientów chce lub musi jeszcze dodatkowo przemyśleć. Nie sprzyjają też w podejmowaniu decyzji o wydatkach na dobra i usługi konsumpcyjne z wyższej półki - do których należą u nas zagraniczne wycieczki - uporczywie pesymistyczne przekazy sporej części mediów dotyczące jakoby niekorzystnego rozwoju gospodarczej sytuacji naszego kraju. Nie mają one wprawdzie pokrycia w obiektywnej rzeczywistości, ale część osób może dawać im wiarę i odwlekać decyzję o zakupie w nadziei na wyjaśnienie sytuacji.
Sprzedaż majówki daje nadzieję na lepszą sprzedaż wakacji
W tym stanie rzeczy warto się przyjrzeć sytuacji sprzedaży majówki, która jest już tak nieodległa, że odwlekanie zakupów turystycznych imprez nie ma już w tym wypadku zbytniego uzasadnienia. Ostatnia analiza cen wyraźnie wskazuje, że są one w trendzie wzrostowym, a ich średnia cena jest już o 200 złotych wyższa niż przed rokiem, podczas gdy ceny wycieczek na okres wakacji są jeszcze o kilkadziesiąt złotych niższe od cen ubiegłorocznych. Co ciekawe silny wzrost cen w granicach 230 -280 złotych wystąpił zarówno na kierunkach egipskich, jaki również greckich i kanaryjskich, a ogólną średnią zaniża prawie 200-złotowy spadek na niecieszących się teraz powodzeniem kierunkach tureckich.
Bardzo silny popyt występuje również na wyjazdy organizowane samodzielnie, co najlepiej widać po bardzo silnie rosnących cenach przelotów tanimi liniami na wiodących kierunkach turystycznych.
Średnie ceny biletów dla wylotów w okresie 26 kwietnia - 02 maja 2016 na tych kierunkach w najbardziej popularnych liniach Ryanair są obecnie bardzo wysokie i wyniosły średnio 1123 złote, co jest poziomem o 44 procent wyższym (sic!) niż przed rokiem. Bardzo duże zwyżki zanotowano na kierunkach kanaryjskich - do 1379 złotych, czyli o 37 procent w relacji do cen 2015 roku, chociaż ceny paliwa, a więc i koszty przelotu są teraz znacznie niższe, a podaż miejsc w samolotach przeszło dwukrotnie wyższa. Jest teraz w LCC tak drogo, że taniej polecieć można na Kanary czarterem - średnio za 1242 złote, a zatem o 10 procent taniej niż tanimi liniami. Jeszcze bardziej wobec ubiegłego roku, bo średnio aż o 73 procent (do 932 złotych) zdrożały przeloty LCC na kierunkach greckich.
Bardzo silny wzrost cen przelotów tanimi liniami na kierunkach turystycznych w okresie majówki, jak również wzrost cen imprez w biurach turystycznych wskazuje, że Polacy absolutnie chcą nadal podróżować zwłaszcza jeśli jest ku temu okazja. Tak jest w tym roku, gdyż układ dni wolnych jest bardziej korzystny niż miało to miejsce w ubiegłym sezonie. Widoczne zjawisko odwlekania momentu zakupu, nie powinno w świetle sytuacji na razie nadmiernie niepokoić, tym bardziej, że wraz z upływem czasu i napływem na rynek kolejnych korzystnych danych o rozwoju sytuacji gospodarczej w naszym kraju powinny ostudzić się nieco nastoje pesymistów i usunąć lub zredukować przynajmniej ten z czynników negatywnie wpływający na słabą na razie sprzedaż wycieczek w naszym kraju.
Do zakupów może też zachęcać klientów rosnąca liczba sygnałów świadczących o tym, że zbytnie odwlekanie momentu zakupu może w wielu przypadkach skutkować wyższą ceną wyjazdu. Trend ten jest już dość wyraźnie widoczny w przypadku wyjazdów organizowanych samodzielnie, ale również i to nawet bardzo wyraźnie widoczny jest u naszych zachodnich sąsiadów.
Ostatnio portale turystyczne w Niemczech podały wyniki badań rynkowych firmy GfK odnośnie wzrostu cen wycieczek w tym sezonie turystycznym. Najbardziej wzrosły tam średnie ceny pakietów siedmiodniowych do Portugali - o 23 procent, również znacznie do Hiszpania i Włoch - o 17 i 15 procent, a w mniejszym stopniu do Chorwacji oraz Grecji - o 9 i 8 procent (według danych z 12 marca). Sytuacja ta powinna być brana pod uwagę również przez naszych turystów oraz przez doradzających im turystycznych agentów.
Reasumując - biorąc pod uwagę całokształt czynników oddziałujących obecnie na rynek i na konsumenckie nastroje polskich klientów turystyki wyjazdowej - obecna sytuacja sprzedaży sezonu lato 2016 nie powinna jeszcze przesadnie niepokoić, zwłaszcza w świetle coraz lepszej ekonomicznej sytuacji polskich gospodarstw domowych. Poważne powody do niepokoju powstaną dopiero wtedy, gdy istotniejsza poprawa sprzedaży wyjazdów wakacyjnych nie będzie widoczna nawet w drugiej połowie maja, a nie będzie dla niej uzasadnienia w postaci nowych groźnych z punktu widzenia bezpieczeństwa wydarzeń na wiodących kierunkach turystycznych wyjazdów. Wówczas przyczyny osłabienia popytu w obszarze turystyki wyjazdowej i prawdopodobnego jego przeniesienia na obszar turystyki krajowej staną się polem całkiem poważnych i interesujących analiz.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 01-07 sierpnia 2016 r zebranych w dniu 08 kwietnia. W okresie listopad-grudzień 2015 zmiany cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. W styczniu były już nieco większe, a jeszcze większe nastąpiły tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego, gdy średnia cena wzrosła o 68 złotych. W kolejnych tygodniach mieliśmy wahania cen, najpierw spadki o 35 i 11 złotych, później wzrosty o 14 i 24 złote, a następnie znów spadki o 6, 1 i 48 złotych, po których kolejno wzrosły o 44 złote .
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami