TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-11-28 - Czego potrzeba do rozwoju turystyki wiejskiej?

25 proc. Europejczyków odpoczywa na wsi. Według CBOS, takiego wyboru dokonuje także 30 proc. Polaków. Turystyka wiejska ma potencjał do rozwoju.

reklama


Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest 7 726 gospodarstw agroturystycznych wpisanych do rejestrów gminnych, które dysponują prawie 79 tysiącami miejsc noclegowych. Jak przekonywała Bożena Srebro z Sądeckiej Organizacji Turystycznej, w praktyce jest ich o wiele więcej.

Turystyka wiejska była tematem jednego z seminariów, które odbyły się w trakcie targów TT Warsaw. Jak przekonywał w jego trakcie prezes zarządu Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej, Wiesław Czerniec, w najbliższym dziesięcioleciu powinna stać się elementem przyczyniającym się do zachowania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszarów wiejskich, oraz ochrony ich różnorodności przyrodniczej. Zdaniem prezesa PFTW, na rozwój turystyki na obszarach wiejskich będą miały wpływ takie czynniki jak starzenie się społeczeństwa, moda na zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną, coraz lepsza sytuacja materialna turystów, wzrost długości życia. Coraz większą rolę mają odgrywać potrzeby indywidualne, a ośrodki, które oferują jedynie nocleg mogą mieć problemy, ponieważ turyści będą wymagać także organizacji czasu wolnego i udostępnienia oferty kulturalnej. Dzisiaj nocleg to za mało, dzisiaj wyjeżdżamy, żeby uczestniczyć w różnego rodzaju działaniach. Ważne jest, aby te imprezy były oparte na lokalnej kulturze - przekonywał Wiesław Czerniec.

Dzisiaj nie wystarczy świeże powietrze i dobre jedzenie, co jeszcze, niestety oferuje prawie 60 proc. gospodarstw. Dziś jest zupełnie inny model klienta, który potrzebuje ofertę szytą na swoją miarę. My postanowiliśmy wybrać kilkanaście gospodarstw o podobnym profilu działania, ale każde ma inną ofertę. I to był nasz pierwszy produkt - Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami, który okazał się być strzałem w dziesiątkę. Postanowiliśmy robić kolejne specjalizacje - opowiadała Bożena Srebro. Samo tworzenie specjalistycznego produktu inie jest łatwe ani szybkie. Zdaniem przedstawicielki Sądeckiej Organizacji Turystycznej, kluczem do sukcesu jest analiza trendów i badania rynku docelowego. Potem należy określić kryteria dla gospodarstw, wybrać konkretne gospodarstwa i zadbać o poszerzenie wiedzy ich właścicieli, Istotna jest także znajomość atrakcji okolicy, jak i samych gospodarstw, wówczas można przygotowywać oferty, i promujące je wydawnictwa, i wprowadzać je na rynek. Nie można zapominać o stałym monitorowaniu jakości świadczonych usług. Jak informowała Bożena Srebro, przygotowanie takiego specjalistycznego produktu może trwać nawet półtora roku.

Zdaniem Wiesława Czerńca, w turystyce wiejskiej uwidoczni się trend samodzielnej organizacji oferty wyjazdowej, skróci się także czas planowania urlopów. Technologia, która jest dzisiaj dostępna, powoduje, że coraz więcej ludzi jest w stanie samodzielnie przygotować sobie ofertę skrojoną na własne potrzeby. Rolą organizacji pozarządowych jest przygotowanie materiałów, na podstawie których turysta sobie zorganizuje wyjazd - mówił prezes PFTW. Turyści coraz częściej mają poszukiwać ofert związanych z turystyką przyrodniczą i ekologiczną. Na znaczeniu będzie zyskiwał marketing miejsca, gdyż to regiony oferujące kompleksowy, zróżnicowany i zrównoważony produkt będą najczęściej wybierane przez turystów, a kreacja marek turystycznych będzie wymagała realizacji wspólnych projektów multisektorowych.

Chcący zaistnieć w turystyce wiejskiej nie powinni zapominać o tym co jest jej istotą. Ważne jest, aby rolnictwo stało się istotnym elementem turystyki wiejskiej. Często zapominamy o tym, po co ludzie do nas przyjeżdżają i przygotowujemy rzeczy, które mogą dostać również w miejscu swojego zamieszkania. Rolnictwo, wieś jest esencją naszej oferty i to powinno być głównym atutem funkcjonowania turystyki wiejskiej - komentował Wiesław Czerniec.

Prezes Czerniec podkreślał, że turystyka wiejska może stać się ważnym czynnikiem rozwoju wsi, i być postrzegana podobnie jak inne rodzaje turystyki w kontekście wpływu na PKB oraz tworzenie miejsc pracy. Aby tak się stało niezbędne jest stworzenie atrakcyjnego produktu turystycznego, prowadzenie skutecznych działań marketingowych, utrzymywanie wysokiej jakości produktów i usług, wprowadzenie przyjaznych i sensownych regulacji prawnych, czy wprowadzenie systemu wsparcia na poziomie instytucjonalnym.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com