TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-10-04 - Na co zwracać uwagę sprzedając wycieczki?

Przez caÅ‚y rok wiele osób z utÄ™sknieniem myÅ›li o urlopie. Gdy jego termin zbliża siÄ™ wielkimi krokami, w myÅ›lach wylegujÄ… siÄ™ już w sÅ‚oÅ„cu na plaży i sÄ…czymy drinka z palemkÄ… bÄ…dź zjeżdżajÄ… na nartach po górskim stoku. ChcÄ…c uÅ‚atwić sobie decyzjÄ™, duża część ludzi rusza w tournée po biurach podróży. Ich zadowolenie zależy od kompetencji doradców w punktach touroperatorów lub agentów. W jaki sposób powinni oni rekomendować destynacjÄ™ klientowi, aby okazaÅ‚a siÄ™ strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™?

reklama


Jak udzielić klientowi profesjonalnej rekomendacji kierunku podróży, nie mnożąc w jego głowie wątpliwości? Taka zagwozdka towarzyszy codziennie wielu pracownikom biur podróży. Od ich fachowego wsparcia, zależy zadowolenie klientów, a więc sukces firmy na rynku. Branża turystyczna kojarzy się z pozytywnymi emocjami, przyjemnością, spełnianiem marzeń - warto to wykorzystać. Jednak samo snucie pięknych opowieści nie wystarczy, trzeba jeszcze spełniać się w roli skrupulatnego słuchacza i analityka - diabeł tkwi w szczegółach.

Rynek wymagający, ale przyszłościowy

Na rynku turystycznym funkcjonuje kilku dominujÄ…cych touroperatorów, cieszÄ…cych siÄ™ najwiÄ™kszym zaufaniem klientów. Biura podróży o ugruntowanej pozycji rynkowej zyskujÄ… na znaczeniu w czasach, gdy regularnie stykamy siÄ™ w mediach z informacjami o upadÅ‚oÅ›ciach kolejnych, mniej wyspecjalizowanych organizatorów wycieczek. Z tego powodu, nasila siÄ™ tendencja do preferowania bardziej doÅ›wiadczonych firm, które mogÄ… zapewnić nam komfort i bezpieczeÅ„stwo wyboru wczasów, nawet kosztem nieco wyższej ceny. Dlatego udziaÅ‚ w sprzedaży dużych graczy systematycznie roÅ›nie. Nie przesÄ…dza to jednak o losie mniejszych biznesów - te z pomysÅ‚em na siebie i przemyÅ›lanÄ… strategiÄ… dziaÅ‚ania mogÄ… spać spokojnie. Warto podkreÅ›lić - prognozy dla rynku turystycznego w Polsce sÄ… optymistyczne. Stale wzrasta liczba ludzi zainteresowanych zakupem zorganizowanych wycieczek - ich ceny sÄ… coraz bardziej atrakcyjne. Dlatego osoby myÅ›lÄ…ce o rozwoju zawodowym w sektorze turystycznym, nie powinny narzekać na brak pracy. Jednakże, aby odnieść sukces, trzeba ksztaÅ‚cić siÄ™, Å›ledzić trendy, a przede wszystkim nie stracić z pola widzenia czÅ‚owieka - odbiorcy, zwÅ‚aszcza że współczeÅ›nie mamy do czynienia z dużą indywidualizacjÄ… potrzeb. DziaÅ‚anie w oparciu o utarte schematy najpewniej nie przyniesie pożądanych rezultatów biznesowych.

Trzeba pielÄ™gnować relacje z klientem. Kontakt z nim nie powinien ograniczać siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do momentu zakupu wycieczki i wpÅ‚aty zaliczki. Warto przypomnieć o sobie także tuż przed jego wyjazdem na urlop - można wówczas ponownie zwrócić uwagÄ™ na ważne kwestie i życzyć udanego urlopu. Cenne jest też wykonanie telefonu po jego powrocie z wakacji. DziÄ™ki temu zbiera siÄ™ doÅ›wiadczenie i przywiÄ…zuje do siebie kupujÄ…cego - tÅ‚umaczy Mateusz Cepko, trener-praktyk z Mitura Academy. DziÅ› konsumenci w znacznej mierze poszukujÄ… oryginalnego produktu, wyższych standardów, kontaktu z naturÄ… czy rdzennÄ… ludnoÅ›ciÄ… danego kraju. A to wymaga zmiany podejÅ›cia do tworzonych ofert i ich sprzedaży.

Klient w centrum uwagi

Wraz z popularyzacjÄ… zorganizowanych wyjazdów, klienci biur podróży sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi i wykazujÄ… siÄ™ dużą wiÄ™kszÄ… inicjatywÄ… niż jeszcze kilka lat temu. Zanim odwiedzÄ… biuro podróży robiÄ… czÄ™sto wÅ‚asny research w Internecie, sprawdzajÄ…c wiarygodność potencjalnego partnera (np. Å›ledzÄ… dostÄ™pne w sieci ratingi). Wybiórczo przeglÄ…dajÄ… szczegóły najbardziej interesujÄ…cych ofert na jego witrynie internetowej. PrzystÄ™pność strony odgrywa zatem dość dużą rolÄ™ w procesie zakupu wycieczki, gdyż wiąże siÄ™ z pierwszym wrażeniem. Poruszanie siÄ™ po niej powinno być intuicyjne, a design nowoczesny, miÅ‚y dla oka. Z pewnoÅ›ciÄ… nie może zabraknąć profesjonalnych fotografii obrazujÄ…cych poszczególne oferty. Pole do popisu jest duże, a czasy tego wymagajÄ…, dlatego warto stworzyć przemyÅ›lanÄ…, pomocnÄ… wizytówkÄ™ firmy w sieci, która zainspiruje odbiorcÄ™. To elementy tworzenia pozytywnego wizerunku w biznesie.

Ogromne znaczenie ma również możliwość kontaktu telefonicznego z doradcÄ…, sÅ‚użącego pomocÄ… w przypadku jakichkolwiek wÄ…tpliwoÅ›ci, np. zwiÄ…zanych z chÄ™ciÄ… dokonania zakupu wycieczki poprzez specjalnie do tego zaprojektowanÄ… wirtualnÄ… platformÄ™, co ostatnio zyskuje na popularnoÅ›ci - tÅ‚umaczy Mateusz Cepko. Branża, w której funkcjonujÄ… biura podróży, rzÄ…dzi siÄ™ swoimi prawami. Chociaż bardziej doÅ›wiadczeni w podróżach klienci doskonale wiedzÄ… czego chcÄ… i czujÄ… siÄ™ pewnie, kupujÄ…c wycieczki przez Internet, to nadal wiÄ™kszość odbiorców ceni sobie kontakt bezpoÅ›redni - twarzÄ… w twarz. Strona internetowa jest ważna, ale nie jest narzÄ™dziem, za pomocÄ… którego można znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania. Kluczowe jest tutaj doÅ›wiadczenie i wiedza eksperta. Dlatego rola doradcy w procesie sprzedaży wycieczek wydaje siÄ™ niezachwiana - dodaje.

Doradca, ale nie byle jaki

Klienci oczekujÄ… doÅ›wiadczonego doradcy, dziÄ™ki któremu wybór wakacji okaże Å‚atwy, szybki i przyjemny. Pracownik w salonie musi umieć w sposób rzeczowy wskazać mocne i sÅ‚abe strony rekomendowanych destynacji oraz hoteli. Ogromne znaczenie ma również przybliżenie charakterystyki miejsca podróży - przedstawienie wiedzy niezbÄ™dnej do wyjazdu w sposób inspirujÄ…cy - tÅ‚umaczy Mateusz Cepko, trener-praktyk z Mitura Academy.

Profesjonalny pracownik biura zawsze rozpoczyna rozmowę z osobą zainteresowaną zakupem wycieczki od badania potrzeb. Jedne miejsca są idealne do wypoczynku. Zupełnie inne sprzyjają zabawie. A istnieją również destynacje dla amatorów intensywnego zwiedzania. Nie zawsze można połączyć wszystkie te opcje. Dlatego, aby zarekomendować kierunek podróży, zgodny z preferencjami odbiorcy, wypada wiedzieć, jakiej formy wakacji oczekuje- podpowiada Mateusz Cepko.

Należy też zapytać o pozostaÅ‚ych uczestników - rzadko zdarza siÄ™, że ludzie wyjeżdżajÄ… w pojedynkÄ™. - Dla klientów z maÅ‚ym dzieckiem ważny może okazać siÄ™ chociażby czas lotu. Z wózkiem niewygodnie jest iść na hotelowÄ… plażę po schodach czy wracać z niej pod górkÄ™. Trzeba zatem pomyÅ›leć o takich szczegółach, które mogÄ… wpÅ‚ynąć na zadowolenie czÅ‚owieka - przestrzega ekspert. Warto podkreÅ›lić, że pomocna w badaniu potrzeb jest dyskusja na temat wczeÅ›niejszych doÅ›wiadczeÅ„ naszego klienta - dodaje. Nie bez znaczenia jest też pytanie o budżet.

NastÄ™pnym punktem transakcji sprzedaży jest prezentacja oferty, która jest odpowiedziÄ… na oczekiwania. Należy skupić siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na informacjach istotnych dla klienta, używajÄ…c sformuÅ‚owaÅ„, które przenoszÄ… go w to wymarzone miejsce. JeÅ›li opowiadamy o odlegÅ‚oÅ›ciach to w sposób obrazowy. Zamiast podania suchej informacji w postaci: hotel znajduje siÄ™ 300 metrów od plaży, powiedzmy, że to zaledwie 3 minuty spacerem. DziÄ™ki temu dystans bÄ™dzie można sobie wyobrazić. Niech pojawi siÄ™ tam również opis okolicy i atrakcji wartych uwagi z punktu widzenia tego konkretnego klienta - tÅ‚umaczy ekspert z Mitura Academy.

Ostatnim elementem jest finalizacja sprzedaży. U niektórych doradców ceny wycieczek powodujÄ… blokadÄ™ - wydaje im siÄ™, że klient nie jest w stanie zakupić jej od razu, już przy pierwszym spotkaniu. Jest to bÅ‚Ä™dem. Takie nastawienie nie sprzyja szybkiemu zamkniÄ™ciu sprzedaży. Podobnie jak prezentowanie zbyt wielu ofert. Badanie potrzeb jest po to, aby zarekomendować maksymalnie dwa optymalne hotele - dodaje.

Każdy doradca w biurze podróży powinien posiadać umiejÄ™tnoÅ›ci zwiÄ…zane z prowadzeniem rozmowy sprzedażowej, posiąść techniki odpowiedniej narracji, która dziaÅ‚a na wyobraźniÄ™ klienta oraz nauczyć siÄ™ używania jÄ™zyka korzyÅ›ci. Pożądany dla efektywnoÅ›ci zespoÅ‚u jest transfer wiedzy pomiÄ™dzy należącymi do niego osobami. Klient oczekuje bowiem rzetelnych informacji o danych destynacjach czy hotelach, a te stale siÄ™ zmieniajÄ… bÄ…dź modernizujÄ…. Turystyka to branża przyjemna, ale wymaga dużej atencji - chodzi przecież o speÅ‚nianie marzeÅ„. W tej dziedzinie wszelkie niedociÄ…gniÄ™cia pamiÄ™ta siÄ™ przez dÅ‚ugie lata.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com