TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-06-01 - Zmniejszy siÄ™ tempo inwestycji na polskich lotniskach?

Na kilka lat spowolnią inwestycje w polskim lotnictwie. Po zakończeniu dużych projektów finansowych z perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2013-2020 nowe ruszą dopiero za 4-6 lat. Mimo tego przestoju w inwestycjach ruch lotniczy będzie nadal rósł dynamicznie, a skorzysta na tym cała gospodarka.

reklama


"Wielki boom inwestycyjny mamy już za sobÄ…, przypadaÅ‚ na poprzedni okres programowania, kiedy wielkie inwestycje szÅ‚y w rozwój infrastruktury naziemnej, zwÅ‚aszcza na lotniskach. Teraz nastÄ…pi pewne uspokojenie, raczej dokoÅ„czenie tych inwestycji, które siÄ™ zaczęły i oczekiwanie na nastÄ™pny boom, który w przeciÄ…gu 4-5, a może 6 lat powinien siÄ™ rozpocząć" - ocenia w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Sebastian GoÅ›ciniarek, ekspert lotniczy z firmy BBSG.

W unijnej perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 porty lotnicze nie mogÄ… liczyć na duże Å›rodki. Dofinansowanie w ograniczonym stopniu otrzymajÄ… jedynie najwiÄ™ksze lotniska wpisane do unijnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Lotnictwo w Polsce otrzymaÅ‚o jednak niższy priorytet niż inne Å›rodki transportu, co powoduje, że unijne dofinansowanie dla portów lotniczych bÄ™dzie niewielkie.Choć branża apeluje o zmianÄ™ tych priorytetów, GoÅ›ciniarek przewiduje, że na kilka lat inwestycje spowolniÄ…. W ostatnich latach, szczególnie przed mistrzostwami Euro 2012, wiÄ™kszość portów lotniczych zbudowaÅ‚a nowe terminale i pÅ‚aszczyzny lotniskowe, wiÄ™c teraz nie majÄ… problemów z brakiem przepustowoÅ›ci.

Rosnący ruch może jednak wymusić kolejną falę projektów zwiększających przepustowość za kilka lat. Gościniarek ocenia, że liczba pasażerów cały czas będzie rosnąć.

"Przed nami sÄ… lata bardzo dynamicznego rozwoju transportu lotniczego w Polsce. To wynika przede wszystkim z pewnego zapóźnienia Polski w stosunku do Europy Zachodniej, która jest naszym punktem odniesienia. A także z tego, że mimo wszystko polska gospodarka siÄ™ rozwija, polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo zaczyna być coraz bogatsze, a w zwiÄ…zku z tym coraz intensywniej korzysta z transportu lotniczego" - tÅ‚umaczy GoÅ›ciniarek.

PotwierdzajÄ… to dane. W 2014 r. ruch lotniczy w Polsce zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 8,3 proc., a rok wczeÅ›niej - o 2,2 proc. Zarówno dotychczasowa dynamika, jak i prognozy dla Polski wyprzedzajÄ… unijnÄ… Å›redniÄ….

To dobra wiadomość dla gospodarki, bo jak podkreÅ›la GoÅ›ciniarek, wpÅ‚yw transportu lotniczego na rozwój kraju jest niepodważalny."Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci co do tego, że transport lotniczy wpÅ‚ywa pozytywnie na PKB. OczywiÅ›cie pozostaje kwestiÄ… dyskusyjnÄ… czy to jest 1 proc., czy to jest 1,5, czy to jest 2,5 proc. Natomiast ten zwiÄ…zek jest bardzo jasno udowodniony" - przekonuje ekspert.

GoÅ›ciniarek wylicza, że lotnictwo wpÅ‚ywa na gospodarkÄ™ zarówno bezpoÅ›rednio, poprzez tworzenie miejsc pracy oraz obrotów na lotniskach i w segmencie przewoźników, jak i poÅ›rednio. Regiony dobrze dostÄ™pne drogÄ… lotniczÄ… sÄ… bardziej atrakcyjne dla inwestorów, a lokalnym przedsiÄ™biorcom Å‚atwiej zaistnieć na innych rynkach.

Jak wyliczaÅ‚a organizacja ACI Europe, skupiajÄ…ca wiÄ™kszość lotnisk w Europie, transport lotniczy generuje Å‚Ä…cznie 4,1 proc. unijnego PKB rocznie. W Polsce ten wskaźnik wynosi 3,8 proc. ACI Europe ocenia także, że Å‚Ä…cznie 440 tys. osób ma w Polsce pracÄ™ dziÄ™ki lotnictwu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com