TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-12-23 - Sposób złożenia reklamacji może mieć wpływ na jej skuteczność

Czy każda reklamacja złożona przez klienta jest skuteczna? Jak się okazało w wyroku poznańskiego sądu niekoniecznie tak musi być.

reklama


Sprawa rozpatrywana przez Sąd Rejonowy Poznań - Grunwald i Jeżyce w Poznaniu. Turyści byli niezadowoleni z hotelu w jakim przyszło im spędzać wakacje i złożyli reklamację. Sprawa jakich dziesiątki, niemniej jednak warto zwrócić uwagę na parę szczegółów. Niezadowoleni turyści złożyli na ręce rezydenta reklamację, z żądaniem finansowego zadośćuczynienia w trakcie imprezy - 16 czerwca. Reklamacja została ponownie złożona w biurze agenta (25 czerwca) i tego samego dnia przekazana touroperatorowi. Odpowiedź biura została przygotowana pismem z dnia 24 lipca i została dostarczona klientom 26 lipca. W sądzie turyści podnosili, że reklamacja powinna zostać uznana za uwzględnioną, ponieważ odpowiedź na nią przyszła po upływie ustawowego terminu, licząc od złożenia pierwszej reklamacji na ręce rezydenta.

Zdaniem Sądu należy uznać, zgodnie ze stanowiskiem pozwanego, iż w dniu 16 czerwca 2014 r. powodowie nie złożyli skutecznej reklamacji, albowiem rezydent nie posiadał uprawnień do jej odbioru, zaś powodowie winni przesłać reklamację na adres pozwanego, to następna reklamacja została złożona przez powodów w dniu 25 czerwca 2014 r. do agenta pozwanego (...) Sp. z o.o. , a więc w terminie krótszym niż 30 dni od daty zakończenia imprezy turystycznej (17 czerwca 2014 r.). Pismem z tego samego dnia agent pozwanego (...) Sp. z o.o. przekazał reklamację pozwanemu, który otrzymał ja w dniu 26 czerwca 2014 r.. Pozwany wykazał zdaniem Sądu, iż reklamacja została mu przekazana w dniu późniejszym niż 25 czerwca 2014 r. swym pismem stanowiącym odpowiedź na reklamację. Powodowie nie wykazali, iż reklamacja złożona w innym miejscu niż w biurze pozwanego, bo u jego agenta, który nie był uprawniony do jej przyjmowania, została natychmiast w tym dniu przekazana do pozwanego, tak aby mógł się z nią zapoznać. Termin do złożenia odpowiedzi na reklamację minął zatem z dniem 26 lipca 2014 r., a sami powodowie w pozwie napisali, że najprawdopodobniej otrzymali ja w dniu 26 lipca 2014 r. - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze akt I C 353 / 15. Z pełnym uzasadnieniem wyroku można zapoznać się pod adresem orzeczenia.ms.gov.pl

SÄ…d wypowiedziaÅ‚ siÄ™ także w kwestii liczenia terminu wypowiedzi. Warto zauważyć, że w tej kwestii w Polsce mamy niejednolite orzecznictwo. Jak zwracaÅ‚ uwagÄ™ dr Piotr Cybula część sÄ…dów uznaje, iż klient powinien otrzymać odpowiedź na reklamacjÄ™ w ciÄ…gu 30 dni, a druga część uznaje, że wystarczy jeżeli biuro wyÅ›le odpowiedź w tym terminie. PoznaÅ„ski sÄ…d podzieliÅ‚ ten pierwszy poglÄ…d. KwestiÄ™ zachowania 30-dniowego terminu na dorÄ™czenie odpowiedzi na jego reklamacjÄ™ należy rozpatrywać w Å›wietle art. 61 § 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem oÅ›wiadczenie woli, które ma być zÅ‚ożone innej osobie, jest zÅ‚ożone z chwilÄ…, gdy doszÅ‚o do niej w taki sposób, że mogÅ‚a zapoznać siÄ™ z jego treÅ›ciÄ…. Oznacza to, że odpowiedź pozwanego na reklamacjÄ™ strony powodowej można uznać za dorÄ™czonÄ… z chwilÄ…, gdy powodowie mieli możność zapoznania siÄ™ z tym pismem. Pozwany sformuÅ‚owaÅ‚ odpowiedź na reklamacjÄ™ w piÅ›mie z dnia 24 lipca 2014 r., zaÅ› miÄ™dzy stronami bezspornym pozostaÅ‚o, iż zostaÅ‚a ona dorÄ™czona powodom w dniu 26 lipca 2014 r. - napisano w uzasadnieniu wyroku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com