TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-07-30 - Orbis publikuje wyniki finansowe

Grupa Orbis opublikowała wyniki finansowe za pierwszą połowę 2015 roku.

reklama


"Najbardziej znaczÄ…cym wydarzeniem pierwszego półrocza byÅ‚o zakoÅ„czenie transakcji przejÄ™cia od AccorHotels spółek w Europie Wschodniej w styczniu 2015 r., w wyniku którego sieć Grupy Orbis powiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 38 dziaÅ‚ajÄ…cych hoteli. W zwiÄ…zku z tym znacznie rozszerzyliÅ›my zakres naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci i wzmocniliÅ›my pozycjÄ™ lidera branży hotelarskiej w regionie Europy Wschodniej. W pierwszej poÅ‚owie 2015 roku nasze doÅ›wiadczenie i wiedza oraz konsekwencja w realizacji strategii w poÅ‚Ä…czeniu z korzystnÄ… sytuacjÄ… makroekonomicznÄ…, przyczyniÅ‚y siÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia dobrych wyników operacyjnych i finansowych Grupy Orbis. Ich osiÄ…gniÄ™cie nie byÅ‚oby możliwe bez kolejnych istotnych zmian podnoszÄ…cych standard naszych hoteli, wdrażania innowacyjnych koncepcji usÅ‚ug, które poprawiajÄ… komfort pobytu goÅ›ci w naszych hotelach" - powiedziaÅ‚ Gilles Clavie, prezes zarzÄ…du i dyrektor generalny Orbis SA.

Przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) wyniósł 140,7 zł i był o 11,8% wyższy w porównaniu do danych za pierwsze półrocze 2014 r. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu wskaźnika frekwencji o 7,0 p.p., w porównaniu do ubiegłego roku. Poprawę wyników operacyjnych odnotowano we wszystkich segmentach geograficznych. Dzięki zwiększonym przychodom z gastronomii, Grupa osiągnęła wyższe skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto na poziomie 591,6 mln zł (wzrost o 10,8% r/r). Wskaźnik EBITDA wyniósł 143,1 mln zł, co oznacza wzrost o 23,2% r/r, a zysk przed opodatkowaniem był wyższy o 34,7% (na poziomie 68,4 mln zł w porównaniu do wyników w analogicznym okresie roku 2014). W rezultacie zysk netto spółki wyniósł 53,3 mln zł.

W pierwszym półroczu 2015 r. zakoÅ„czono prace remontowe w wybranych hotelach Grupy. W drugim kwartale 2015 r. hotele Mercure Gdynia Centrum i Mercure GdaÅ„sk Posejdon zostaÅ‚y ponownie otwarte dla goÅ›ci hotelowych po modernizacji i zmianie marki, podobnie jak Orbis Magura w Bielsku-BiaÅ‚ej, który od lipca 2015 r. nosi nazwÄ™ ibis Styles. Ostatni hotel dziaÅ‚ajÄ…cy pod markÄ… Orbis (300 pokojowy Orbis WrocÅ‚aw) przechodzi aktualnie remont i proces zmiany marki, w nastÄ™pstwie czego przeksztaÅ‚ci siÄ™ w kompleks 2 hoteli - Novotel i ibis. Poza zmianami podnoszÄ…cymi standard hoteli, Orbis koncentrowaÅ‚ siÄ™ również na wdrażaniu innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ tj. nowe mobilne aplikacje, uÅ‚atwiajÄ…ce rezerwacjÄ™ usÅ‚ug i organizacjÄ™ pobytu goÅ›ci.

Wzmocnienie pozycji Grupy Orbis w Europie Wschodniej, dobre wyniki finansowe, przejrzysta komunikacja i polityka wypłaty dywidendy przyczyniły się do znacznego wzrostu wartości rynkowej spółki Orbis S.A. W pierwszej połowie roku cena akcji na GPW wzrosła o 22,1%.

Odpowiedź na ofertę emisji obligacji korporacyjnych znacznie przekroczyła wielkość emisji, plasując marżę poniżej 100 punktów bazowych. Dzięki emisji obligacji Orbis dokonał wcześniejszej spłaty 300 mln zł z łącznej kwoty 480 mln zł kredytu zaciągniętego na zakup hoteli w Europie Wschodniej od AccorHotels i zdywersyfikował długoterminowe zadłużenie.

Do końca roku 2017 Grupa Orbis chce rozwinąć swoją sieć o co najmniej 13 hoteli, które są aktualnie w budowie. Zgodnie z założeniami realizowanej strategii zarządzania aktywami i rozwoju, większość z nich (11) będzie działała na podstawie umów franczyzy lub o zarządzanie. Orbis jest jedynym licencjodawcą wszystkich marek hotelowych AccorHotels w krajach regionu i zamierza nadal monitorować możliwości ekspansji. W celu zwiększania rentowności, planuje również realizować sukcesywny wykup wybranych hoteli, które aktualnie dzierżawi.

"W nadchodzących kwartałach spodziewamy się utrzymania pozytywnych warunków wspomagających dalszy rozwój branży hotelarskiej, co sprzyjać będzie Orbisowi na drodze do dalszego wzrostu. Nie dostrzegamy żadnych sygnałów spowolnienia gospodarczego w regionie, wręcz przeciwnie, państwa Europy Wschodniej odnotowują największą dynamikę wzrostu w Europie. W związku z powyższym, przyspieszamy publikację naszej prognozy EBITDA dla całego 2015 r. w przedziale 310-320 mln zł. Wierzymy, że jest to odpowiedź na oczekiwania rynku i potwierdzenie przejrzystości naszej polityki informacyjnej. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasze strategiczne cele będą równie skutecznie osiągane w najbliższych latach" - dodał Gilles Clavie.

Wyniki finansowe i operacyjne Grupy Orbis

  1H 2015 1H 2014 1H 2014 pro forma Zmiana 1H 15/1H 14 pro forma
Przychody ze sprzedaży (PLN m) 591.6 326.8 533.9 0,108
EBITDAR (PLN m) 193.1 88.4 165.0 0,17
EBITDA operacyjna (PLN m) 143.1 86.1 116.1 0,232
Frekwencja 0,655 0,561 0,585 7,0 pp
Åšrednia cena (PLN) 215 209,1 215,1 0
Przychód na 1 dostępny pokój (RevPAR) PLN 140,7 117,3 125,8 0,118



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com