TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-06-29 - Nie będzie strajku w Przewozach Regionalnych

ZwiÄ…zkowcy Przewozów Regionalnych doszli do porozumienia z zarzÄ…dem w ostatniej chwili, ale to nie koniec problemów spółki. Jak podkreÅ›la Adrian Furgalski, dobrze, że zwiÄ…zkowcy zwracajÄ… uwagÄ™ na sytuacjÄ™ przewoźnika. WedÅ‚ug niego Przewozy Regionalne wymagajÄ… gÅ‚Ä™bokiej restrukturyzacji i być może caÅ‚kowitej zmiany struktury dziaÅ‚ania oraz usamorzÄ…dowienia.

reklama


"Rzadko mi siÄ™ zdarza popierać akcje protestacyjne zwiÄ…zkowców, ale w tym przypadku uważam, że być może byÅ‚ to jedyny sposób zwrócenia uwagi na to, że w Przewozach Regionalnych źle siÄ™ dzieje" - mówi w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Adrian Furgalski, wiceprezes zarzÄ…du ZespoÅ‚u Doradców Gospodarczych TOR. "W moim przekonaniu dzisiaj znów niewiele wiemy o tej restrukturyzacji poza tym, że kukuÅ‚cze jajo przerzucamy teraz z marszaÅ‚ków na AgencjÄ™ Rozwoju PrzemysÅ‚u, liczÄ…c, że może ona ten twór uratuje"

Strajku w Przewozach Regionalnych udaÅ‚o siÄ™ uniknąć dziÄ™ki wypracowanemu w ostatniej chwili porozumieniu. W ubiegÅ‚y czwartek marszaÅ‚kowie 12 województw (w piÄ…tek doÅ‚Ä…czyÅ‚o województwo Å›lÄ…skie) podpisali piÄ™cioletnie umowy sÅ‚użby publicznej z przewoźnikiem. To gwarancja, że przez 5 najbliższych lat PR bÄ™dÄ… wozić pasażerów w tych województwach (choć nie na wszystkich trasach).

MarszaÅ‚kowie województw wydali też zgodÄ™ na zmianÄ™ struktury wÅ‚asnoÅ›ciowej spółki - 51 proc. akcji obejmie w niej Agencja Rozwoju PrzemysÅ‚u, wnoszÄ…c 770 mln zÅ‚ z budżetu. Do tej pory wÅ‚aÅ›cicielami wszystkich udziałów byÅ‚y województwa. ZwiÄ…zkowcy domagali siÄ™ podpisania paktów gwarancji pracowniczych; na razie postulat ten zawiesili - zgodnie z osiÄ…gniÄ™tym porozumieniem zostanÄ… one zawarte, gdy zgodÄ™ na restrukturyzacjÄ™ wyda Komisja Europejska.

Furgalski ocenia jednak, że taka restrukturyzacja nie rozwiÄ…zuje problemów Przewozów Regionalnych.

"PieniÄ…dze, które pójdÄ… na oddÅ‚użenie, w wiÄ™kszoÅ›ci trafiÄ… do PKP Energetyki i Polskich Linii Kolejowych, zostanie 160 mln zÅ‚ na niepeÅ‚nÄ… restrukturyzacjÄ™, natomiast nie bÄ™dzie pieniÄ™dzy na rozwój. Być może Agencja Rozwoju PrzemysÅ‚u dokapitalizujÄ™ w kolejnych miesiÄ…cach ten podmiot, ale same Przewozy Regionalne nie sÄ… w stanie wystÄ…pić o kredyt na modernizacjÄ™ taboru czy zakup nowego"- wyjaÅ›nia Furgalski.

WedÅ‚ug niego źródÅ‚em problemów jest struktura wÅ‚asnoÅ›ciowa Przewozów Regionalnych oraz nieudana reforma tego podmiotu w 2008 r. Akcjonariusze nie majÄ… wspólnych interesów - o ile marszaÅ‚kowie sÄ…siednich województw mogÄ… współpracować, o tyle oddalone samorzÄ…d nie majÄ… potrzeby koordynacji dziaÅ‚aÅ„. To prowadzi do chaosu, zwiÄ…zanego również z samÄ… wielkoÅ›ciÄ… rady nadzorczej spółki, w której sÄ… przedstawiciele wszystkich województw oraz trzech przedstawicieli zwiÄ…zków.

Do tego w 2008 r. Przewozom Regionalnym zabrano OddziaÅ‚ Przewozów MiÄ™dzywojewódzkich - najbardziej rentownÄ… część dziaÅ‚alnoÅ›ci - i przekazano go PKP Intercity.

Furgalski zwraca uwagÄ™, że to samorzÄ…dy finansujÄ… dziaÅ‚alność spółki i tylko z wojewódzkich budżetów mogÄ… pochodzić Å›rodki na jej rozwój.

"Dlatego nic dziwnego, że ci marszaÅ‚kowie, którzy majÄ… pieniÄ…dze, którzy majÄ… duże potoki podróżnych, zdecydowali siÄ™ na to, aby na swoim terenie zacząć tworzyć spółki, które stopniowo bÄ™dÄ… przejmować caÅ‚Ä… obsÅ‚ugÄ™ ruchu regionalnego albo już przejęły, jak na ÅšlÄ…sku - podkreÅ›la ekspert. - Dzisiaj wydaje siÄ™ najlepszym rozwiÄ…zaniem pozwolić marszaÅ‚kom na to, aby tam, gdzie te koleje marszaÅ‚kowskie już funkcjonujÄ…, mogÅ‚y objąć swoim zasiÄ™giem caÅ‚e województwo. Natomiast tam, gdzie sÄ… niewielkie potoki podróżnych, np. w województwie lubelskim czy podlaskim, bez sensu jest wymagać, żeby tworzono wÅ‚asne spółki"

Furgalski sugeruje, że w województwach o mniejszym ruchu kolejowym samorzÄ…dy mogÅ‚yby zawierać umowy z przewoźnikami z sÄ…siednich regionów, np. z Kolejami Mazowieckimi. Drugim rozwiÄ…zaniem jest przetarg na dÅ‚ugoterminowÄ… umowÄ™ Å›wiadczenia usÅ‚ug przewozowych z wykorzystaniem taboru i pracowników Przewozów Regionalnych. W warunkach takich umów marszaÅ‚kowie mogliby zobowiÄ…zywać przewoźników do inwestycji w tabor.
Taka zmiana i caÅ‚kowite usamorzÄ…dowienie Przewozów Regionalnych musiaÅ‚oby siÄ™ jednak odbyć w ramach bliskiej współpracy regionów.

"Te obszary, w których dziaÅ‚ajÄ… przewozy ograniczone granicami województw, nie mogÄ… sprowadzać siÄ™ do tego, że pociÄ…g przejeżdża granicÄ™ województwa, zatrzymuje siÄ™ na najbliższej stacji i siÄ™ cofa, bo marszaÅ‚ek kolejnego województwa stwierdziÅ‚, że nie bÄ™dzie dopÅ‚acaÅ‚ do tego przewozu na swoim terenie" - przekonuje Furgalski.

W jego ocenie przy dobrym rozwiÄ…zaniu kwestii pociÄ…gów stykowych (czyli dojeżdżajÄ…cych do innego województwa) oraz wspólnym systemie biletowym dla wszystkich spółek kolejowych zwiÄ™kszy siÄ™ popularność kolei regionalnych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com