TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-11-30 - O jakich problemach dyskutowali hotelarze?

Hotele i obiekty hotelowe sÄ…, obok autostrad, dróg i kolei, ważnym i niezbÄ™dnym elementem "krwiobiegu polskiej gospodarki", a konferencja Hotel Trends jest wyjÄ…tkowym wydarzeniem, które gromadzi decydentów tej branży w jednym miejscu. W rzÄ…dowej Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju sÄ… co najmniej 3 kwestie, które bÄ™dÄ… miaÅ‚y przeÅ‚ożenie na branżę hotelowÄ… - napisaÅ‚ Wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki w liÅ›cie otwartym do uczestników konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbyÅ‚a siÄ™ w dniach 28-29 listopada w hotelu Sofitel Warszawa Victoria.

reklama


Minister Morawiecki podkreÅ›liÅ‚ jak ważna jest dla polskiej gospodarki caÅ‚a branża hotelarska. Dlatego też rzÄ…dowy plan zakÅ‚adajÄ…cy dziaÅ‚ania na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, dalszego zrównoważonego terytorialnie rozwoju usÅ‚ug dla biznesu oraz pro przedsiÄ™biorcze zmiany dla firm i konstytucja dla biznesu, ma pomóc w wykorzystaniu ogromnego potencjaÅ‚u jaki posiada branża hotelarska oraz dalszym wzroÅ›cie i dynamicznym rozwoju caÅ‚ego sektora. Również Minister Sportu i Turystyki, Witold BaÅ„ka podkreÅ›liÅ‚, że za granicÄ… jesteÅ›my postrzegani jako rynek bezpieczny, otwarty i przyjazny. PrzekonywaÅ‚, żolska turystyka przeżywa boom, któremu sprzyja przyjazna polityka wewnÄ™trzna. ZadeklarowaÅ‚ również wsparcie ze strony polskiego rzÄ…du dla dalszego rozwoju branży, która pokrywa obecnie 5-6% PKB.

Minister Witold BaÅ„ka pogratulowaÅ‚ także organizatorom wydarzenia poziomu i prestiżu konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która jest najważniejszym tego typu wydarzeniem w tej części Europy.

Dawid Lasek, Wiceminister Sportu i Turystyki, w swojej prezentacji przedstawiÅ‚ zaÅ‚ożenia projektu "Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych", którego celem jest wÅ‚aÅ›nie rozwój gospodarki turystycznej w Polsce. Szacuje siÄ™, że liczba przyjazdów turystów zagranicznych do Polski wzroÅ›nie z 16,7 mln PLN w 2015 r. do 18,7 mln PLN w 2020 r. Wydatki w zwiÄ…zku z podróżami do Polski przekroczÄ… 30 mln PLN w 2020 r. (w 2015 r. byÅ‚o niewiele ponad 28 mln PLN). NiezbÄ™dna jest wiÄ™c spójna strategia w zakresie integracji, koordynacji, komercjalizacji i internacjonalizacji polskich, markowych produktów turystycznych opartych na potencjale kulturowym i przyrodniczym kraju.

Branża turystyczna staje siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych i najszybciej rozwijajÄ…cych siÄ™ sektorów gospodarczych na Å›wiecie. Jej rola w Polsce także nabiera coraz wiÄ™kszego znaczenia. Ma na to wpÅ‚yw m.in. utrzymujÄ…cy siÄ™ pozytywny trend w gospodarce oraz dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej. Nie bez znaczenia sÄ… także aktywne dziaÅ‚ania wÅ‚adz lokalnych w promocjÄ™ miast i regionów. Te czynniki sprawiajÄ…, że rozwój branży powinien być korzystny i stabilny - podkreÅ›la Ireneusz WÄ™gÅ‚owski, Prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Wiceprezes Orbis SA.

Trend ten potwierdzajÄ… dane zawarte w szczegółowej analizie rynku hotelowego, przeprowadzonej przez ekspertów Horwath HTL i zebranych w formie Hotel Guidebook 2016/2017. Szósta już edycja tej publikacji miaÅ‚a swojÄ… premierÄ™ podczas konferencji Hotel Trends Poland & CEE. Polski rynek hotelowy to 27 rodzimych i 14 zagranicznych sieci z Å‚Ä…cznym wolumenem przekraczajÄ…cym 45 tysiÄ™cy pokoi, z czego wiÄ™kszość to obiekty 3 i 4*. Liczba planowanych lub rozpoczÄ™tych nowych inwestycji w dużych oÅ›rodkach miejskich przekracza kilkadziesiÄ…t i nieustannie wzrasta. Rok 2016 w branży hotelowej to czas silnej ekspansji w Polsce globalnych marek i uwydatniania potencjaÅ‚u regionów turystycznych. To także okres ciÄ…gÅ‚ych i stabilnych wzrostów obÅ‚ożenia hoteli, wzrostu Å›redniej ceny za noc czy podaży pokoi.

Rynek hotelowy w Polsce w tym roku miał bardzo dobre wyniki i zanotował wyraźny rozwój. Nałożyło się na to szereg sprzyjających czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W tym roku jesteśmy w fazie wzrostowej cyklu koniunkturalnego, który może potrwać 2-3 lata, jeżeli nie będzie załamania koniunktury gospodarczej na rynkach globalnych - komentuje Andrzej Wójcik, Prezes Zarządu, Satoria Group.

Przez ostatnie 8 lat Å›wiatowe grupy hotelowe silnie rozwijaÅ‚y swoje marki. I tak na przykÅ‚ad Marriott posiada ich obecnie 30 (w 2008 r zaledwie 18), a Accor Hotel podwoiÅ‚ liczbÄ™ marek w portfolio (obecnie 19). Mimo to, jak podkreÅ›liÅ‚ David Keen, Dyrektor Generalny QUO Global w panelu "Kierunki zmian w Å›wiatowym hotelarstwie", branża ta na Å›wiecie jest nadal rozdrobniona - 5 najwiÄ™kszych globalnych marek posiada zaledwie 22% rynku. Stanowi to sÅ‚abÄ… przeciwwagÄ™ dla poÅ›redników tworzÄ…cych kompleksowe kombinaty i strategiczne sojusze, czy też umacniajÄ…cÄ… siÄ™ pozycjÄ™ serwisów wynajmu mieszkaÅ„, jak Airbnb, który w 2016 r. oferowaÅ‚ 2,3 mln pokoi, co przekracza liczbÄ™ pokoi oferowanych Å‚Ä…cznie przez Marriott, Hilton i IHG.

Eksperci jednoznacznie stwierdzili, że "boom inwestycyjny trwa" nadal. Polski sektor hotelarski znajduje siÄ™ na fali wznoszÄ…cej. Liczba hoteli wzrosÅ‚a o ponad 37% w przeciÄ…gu ostatnich 5 lat. WÅ›ród czynników sprzyjajÄ…cych należy wymienić wzrost PKB, poprawÄ™ infrastruktury czy też lepszÄ… promocjÄ™ miast. Jednak dynamicznemu rozwojowi mogÄ… zagrozić niekorzystne zmiany regulacji prawnych i podatkowych. Hotelarze podkreÅ›lajÄ… także wagÄ™ wykwalifikowanej kadry, o którÄ… coraz trudniej na rynku.

W panelu "Sprzedaż oferty przez wÅ‚asny serwis internetowy" moderowanym przez Marcina Dragana, Dyrektora zarzÄ…dzajÄ…cego Profitroom, eksperci wskazywali, że niekorzystnym zjawiskiem w sprzedaży jest także rosnÄ…ca rola poÅ›redników (OTA), którzy coraz częściej wymuszajÄ… na hotelarzach coraz niższe ceny, przy jednoczesnym blokowaniu możliwoÅ›ci promocji ofert zniżkowych w innych miejscach, w tym ich stronach internetowych hotelu. Jedynie silna digitalizacja dziaÅ‚aÅ„ komunikacyjnych i sprzedażowych zdaje siÄ™ być sÅ‚usznym rozwiÄ…zaniem.

W rozmowie z Karolem Weberem, przedstawiciele branży odpowiedzieli na pytanie czym jest hotel lifestylowy, tak popularny w ostatnich czasach. Jednym z pierwszych tego typu hoteli w Polsce był PURO Hotel w Poznaniu, który oprócz unikatowego designu odznacza się zastosowaną technologią - do dyspozycji gości oddano check-in kioski pozwalające się na szybkiego zameldowania i wymeldowania, tablety w pokojach służące do zarządzania temperaturą i oświetleniem. Oferta hoteli lifestylowych skierowana jest przede wszystkim do ludzi młodych, lubiących nowinki technologiczne, przyciągają mniej formalną atmosferą oraz konkurencyjnymi cenami. Zdają się więc być obowiązkową marką w portfolio każdej grupy hotelowej, bo jak podkreślają hotelarze nie chcą oni tracić żadnego z potencjalnych klientów, dlatego muszą podążać za ich zmieniającymi się oczekiwaniami. I to w nich upatruje się najszybszy rozwój w najbliższych latach. Nie oznacza to jednak schyłku tradycyjnych hoteli, których oferta będzie nadal najbardziej atrakcyjna w oczach bardziej konserwatywnych gości.

Sektor hotelowy to nie tylko zmieniające się oczekiwania klientów, ale także nowa generacja pracowników. Na rynku pracy widać problem Generacji Y, chociaż w branży hotelowej wydaje się, że nie jest on tak drastyczny, bo z założenia jest to młoda branża, w której wielu przedstawicieli tej generacji pracuje już na stanowiskach managerskich. Kluczem do sukcesu jest kadra zarządzająca - właściwie przygotowana do współpracy z młodymi ludźmi. Nowe pokolenie oczekuje różnorodności, wyzwań, rozwoju (mówi się, że młodzi pracownicy chętnie "kolekcjonują szkolenia"), możliwości realizowania prywatnych pasji, ale najważniejszym aspektem jest szacunek do pracownika jako człowieka, partnerskie traktowanie i dobra atmosfera. Pokolenie Y chce uczestniczyć w życiu firmy, wiedzieć, jaka jest strategia biznesu i cele - czasy pracownika jako "trybika w maszynie" minęły bezpowrotnie. - podsumowuje Dorota Trojanowska, Partner w firmie TPA Poland HR.

Podczas drugiego dnia konferencji, eksperci hotelowi rozmawiali o oczekiwaniach architektów względem inwestorów oraz o współczesnym designie w hotelarstwie. Wspólnie zastanawiano się nad kwestiami cyber bezpieczeństwa oraz omówiono najskuteczniejsze sposoby ochrony zasobów wnoszonych przez gości do hotelu, czy też zabezpieczenia rezerwacji i płatności. Ważnym aspektem wspólnej dyskusji były także zmiany i trendy w marketingu hotelowym z uwzględnieniem marketing automation, quality oraz reputation management.

Pierwszy dzień dwudniowej konferencji zamknęła uroczysta gali, podczas której ogłoszeni zostali laureaci w siedmiu kategoriach konkursu "Hotelarz Roku 2016". O jego wynikach wspominaliśmy w aktualności Znamy wyniki konkursu Hotelarz Roku 2016

Uczestnicy w kuluarowych rozmowach podczas konferencji podkreślali, że zarówno obecność wszystkich najważniejszych osób związanych z branżą hotelową, jak i poziom merytoryczny konferencji są czynnikami decydującymi o jej ogromnym sukcesie.

Tegoroczna edycja Konferencji Hotel Trends Poland & CEE byÅ‚a bezspornie wydarzeniem istotnym dla caÅ‚ej branży hotelarskiej. Ostatnie miesiÄ…ce prosperity pozwoliÅ‚y branży na dawno niespotykany rozwój - nie tylko w obszarze udoskonalania Å›wiadczonych usÅ‚ug, ale również w nie mniej ważnym obszarze inwestycyjnym - skomentowaÅ‚ Gheorghe Cristescu, Prezes ZarzÄ…du Chopin Airport Development. Wymiana doÅ›wiadczeÅ„ zwiÄ…zanych z tym rozwojem, ale również z planami najważniejszych graczy na rynku, byÅ‚a niewÄ…tpliwie jednym z najwiÄ™kszych atutów tegorocznej konferencji. Spotkania plenarne i dyskusje panelowe pozwoliÅ‚y naszej branży, bÄ™dÄ…cej wszak jednym z filarów polskiej gospodarki, na podjÄ™cie kluczowych decyzji dotyczÄ…cych naszych biznesów, oraz rzutujÄ…cych na ksztaÅ‚t i przyszÅ‚ość hotelarstwa nad WisÅ‚Ä… - podsumowaÅ‚ Cristescu.

Ponadto Dariusz Futoma, Partner Horwath HTL w imieniu organizatorów zapowiedziaÅ‚ na przyszÅ‚y rok organizacjÄ™ 2 wydarzeÅ„ dla branży hotelarskiej. 17 maja 2017 r. w hotelu Courtyard by Marriott odbÄ™dzie siÄ™ po raz pierwszy konferencja inwestycyjna Hotel Investment Trends w strategicznej współpracy z Chopin Airport Development.

Jesienna edycja Hotel Trends Poland & CEE 2017 odbÄ™dzie siÄ™ w tradycyjnej formule.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com