TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
We wtorek, 24 stycznia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowie odbyło się szkolenie dla organizatorów turystyki dotyczące zmian, jakie nastąpiły w prawie po wejściu w życie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Jeśli chodzi o najważniejsze pytania, to przedsiębiorcy mogą powtórzyć za Sokratesem słynne "wiem, że nic nie wiem".
reklama
Niewątpliwie szkolenie dotyczące Funduszu było potrzebne, jednakże lepszym pomysłem byłoby, aby odbyło się przed wejściem w życie obowiązku składania deklaracji i wpłacania składek, a nie miesiąc później. Ale lepiej późno niż wcale.
Witając gości, dyrektor Departamentu Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, Tomasz Urynowicz tłumaczył, że może się okazać, iż prelegenci nie będą znać odpowiedzi na część pytań, zwłaszcza tych dotyczących zagadnień finansowo-księgowych. Jak się okazało - słowa dotrzymał. Wskazywał na to, iż pomimo zaproszeń na szkoleniu nie pojawił się nikt z resortu finansów, tudzież z resortu sportu i turystyki. To niestety nie wróży dobrze współpracy branży ze stroną rządową. To spotkanie ma charakter informacyjny, także dla nas, żebyśmy byli w stanie zdefiniować te najczęściej zadawane pytania i obszary spraw, które będą dla Państwa istotne - mówił Tomasz Urynowicz.
W pierwszej części szkolenia, Beata Stachura, Kierownik Zespołu ds. Usług Turystycznych w Urzędzie Marszałkowskim Urzędu Małopolskiego omówiła zmiany w przepisach ustawy o usługach turystycznych związane z powołaniem Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Większość jej wystąpienia to podstawy, o których od dawna się mówiło, takie jak m.in. dane przekazywane do TFG, stawki składek itp. Niemniej jednak naświetliła też parę problemów związanymi ze składkami do TFG, z jakimi pracownicy Urzędu spotykali się w praktyce.
Jednym z takich problemów, zdaniem Beaty Stachury, są kwestie związane z zawieszeniem działalności organizatora turystyki. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który zawiesza wykonywanie działalności ma obowiązek zawiadomić o tym marszałka województwa w terminie 7 dni od daty zawieszenia. My następnie sprawdzamy te wpisy w CEIDG lub w KRS i widzimy, że ta działalność nie jest zawieszona. Działalność organizatora lub pośrednika turystycznego jest tylko wtedy skutecznie zawieszona, jeśli zawiesicie Państwo całą działalność gospodarczą - mówiła. Kierownik Zespołu ds. Usług Turystycznych w małopolskim urzędzie marszałkowskim zwracała uwagę na to, ze w deklaracji powinny znaleźć się faktycznie dokonane przedpłaty klientów, takie terminy i takie wysokości wpłat jakie zostały dokonane przez klientów, a nie terminy wskazane w umowie, jeżeli klient wpłacił zaliczkę w innym terminie lub wysokości. dodała także, że jeżeli klient rezygnuje z imprezy to taka informacja również powinna się znaleźć w wykazie. Zaznaczyła, że ustawa nie precyzuje w jakiej formie powinien być prowadzony wykaz imprez.
Kolejną prezentację prowadziła Katarzyna Korycka-Fuhrmann z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, która skupiła się na zagadnieniach dotyczących wypełniania deklaracji do TFG drogą elektroniczną. Na początku zaapelowała aby wypełniać wszystkie pola w deklaracji. Jest to dosyć powszechna praktyka, że wypełniacie Państwo tylko pola, które dotyczą bezpośrednio Państwa działalności, natomiast powinny być wypełnione wszystkie pola, szczególnie te pola liczbowe. My nie możemy się domyślać czy w danej kategorii Państwo chcieliście wpisać zero tylko zapomnieliście, czy może powinna być tam jakaś konkretna wartość liczbowa - przekonywała.
Jak informowała Katarzyna Korycka-Fuhrmann, e-deklaracje można składać od 1 do ostatniego dnia miesiąca, za miesiąc poprzedni. Po przekroczeniu tego terminu, możliwe jest już tylko złożenie deklaracji w formie papierowej. Trochę uwagi prelegentka poświęciła także problemom z logowaniem do systemu, jakie zgłaszali touroperatorzy. Część tych problemów wynika niestety z tego, że próbujecie się Państwo zalogować w niewłaściwym miejscu. Na stronie głównej UFG znajduje się taki zielony przycisk, w górnym prawym roku "zaloguj", ale ten przycisk nie dotyczy Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Drugi niewłaściwy adres, pod którym wiele osób próbuje się zalogować, i jest to w oczywisty sposób nieskuteczne to turystyka.gov.pl. Często odbieramy telefony z informacją, że zablokowało się komuś konto. Prawdopodobnie ta przypadłość dotyczy właśnie tej strony, ponieważ tutaj funkcjonuje blokowanie haseł. Na naszej stronie internetowej, jeżeli traficie pod właściwy adres nie ma ryzyka zablokowania konta. Już na właściwej stronie część problemów z logowaniem wynika z tego, że czcionka, w której jest wydrukowane hasło do logowania niestety nie rozwiewa wątpliwości czy chodzi o małe "l" duże "I" czy"1", te znaki wyglądają bardzo podobnie. Druga grupa problemów dotyczy zabezpieczenia captcha. Po Państwa sygnały to zostały wprowadzone zmiany w tego typu zabezpieczeniach, m.in. mniejsza liczba znaków i ich zaciemnienie zostało zmniejszone. - informowała przedstawicielka UFG.
Kolejną z rzeczy poruszonych przez Katarzynę Korycką-Fuhrmann były ewentualne korekty do e-deklaracji. Otóż, nie ma możliwość wysłania korekty drogą elektroniczną, musi być ona złożona w tradycyjny sposób. Jak przekonywała przedstawicielka UFG jednym z częściej popełnianych błędów przy wypełnianiu deklaracji jest wpisywanie numeru zaświadczenia wydanego przez właściwego terytorialnie marszałka zamiast numeru ewidencyjnego z CEOTiPT. Taki błąd pojawia się wyłącznie w przypadku składania deklaracji drogą tradycyjną.
Ostatnia częścią szkolenia była dyskusja i pytania zadawane przez uczestników. Niestety urzędnicy często nie byli w stanie odpowiedzieć na wiele z nich, zwłaszcza tych dotyczących fakturowania, czy języka w jakim powinna być spisana umowa w przypadku turystyki przyjazdowej. Sam sposób wprowadzenia TFG wzbudza wiele wątpliwości. Touroperatorzy ciągle nie znają wielu szczegółów dotyczących nałożonych na nich obowiązków, a co gorsza urzędnicy mający sprawować kontrolę nad działalnością biur podróży nie są w stanie odpowiedzieć na wiele pytań. Oczywiście, to nie urzędnicy samorządowi są odpowiedzialni za ekspresowe przepchnięcie TFG bez należytej akcji informacyjnej. Problem leży w tym, że ministerstwo przygotowując nowe regulacje nie zadbało o to, aby przynajmniej urzędnicy, którzy mają sprawować kontrolę zostali poinformowani o szczegółach. A za wszelkie nieprawidłowości wynikłe z braku szczegółowych przepisów odpowiedzą przedsiębiorcy. Wielu przedstawicieli branży opuściło Aulę Jana Pawła II w Łagiewnikach bez uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania, za to z poczuciem niedosytu.
Inną sprawą, równie niepokojącą, jest to, że zanosi się na przygotowanie implementacji dyrektywy unijnej w równie zawrotnym tempie, co Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Ministerstwo, które przez ponad rok niewiele w tej kwestii zrobiło, nagle stwierdziło, że brakuje czasu i należy się spieszyć. Obawiamy się, że prace nad nową ustawą potoczą na takiej zasadzie, jak ta na poniższym obrazku (nie mogliśmy się powstrzymać przed załączeniem go)
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami