TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-10-05 - Czego potrzebują podróżujący służbowo?

Firma Amadeus opublikowała wyniki badania opinii pracowników polskich firm i instytucji na temat delegacji służbowych.

reklama


WskazujÄ… one, że pracownicy sÄ… gotowi samodzielnie organizować sobie wyjazdy, ale jednoczeÅ›nie oczekujÄ…, że proces ten bÄ™dzie przebiegać w sposób szybki i prosty.

W czasie podróży ceniÄ… taki dobór miejsca noclegu i Å›rodków transportu, który pozwoli im w efektywny sposób wykorzystać czas wyjazdu na spotkania sÅ‚użbowe. JednoczeÅ›nie przyznajÄ…, że nie zawsze przestrzegajÄ… wymaganej przez pracodawcÄ™ polityki podróży. LubiÄ… też Å‚Ä…czyć sÅ‚użbowe i prywatne cele wyjazdów oraz przedÅ‚użać delegacje, żeby mieć czas na zwiedzanie.

Jeździ kierownik, zazwyczaj na jeden dzień, w Polsce
Jako wyjeżdżajÄ…cy sÅ‚użbowo, którzy wziÄ™li udziaÅ‚ w badaniu Amadeus, najczęściej byÅ‚y wskazywane osoby na stanowiskach kierowniczych. Aż 6 na 10 badanych przyznaÅ‚o, że zarzÄ…dza zespoÅ‚em. W delegacje najczęściej wyjeżdżajÄ… kierownicy (29% respondentów), dyrektorzy (16%) lub prezesi (5%). Pracownicy peÅ‚niÄ…cy inne funkcje - specjaliÅ›ci, przedstawiciele handlowi czy inspektorzy, znajdujÄ… siÄ™ natomiast w mniejszoÅ›ci, co potwierdza, że osoby znajdujÄ…ce siÄ™ wyżej w hierarchii podróżujÄ… sÅ‚użbowo relatywnie częściej.

Jeśli chodzi o częstotliwość delegacji, pracownicy deklarują, że podróżują najczęściej kilka razu w roku (53% odpowiedzi). Pracowników wyjeżdżających częściej jest stosunkowo mniej - 17% jest w delegacji średnio raz na miesiąc, a 30% - kilka razy w miesiącu.

Wyjazdy sÄ… też najczęściej krótkie - zazwyczaj trwajÄ… jeden dzieÅ„ bez noclegu (39%) lub dwa dni z noclegiem (38%). Zdecydowana wiÄ™kszość to podróże krajowe - 82% badanych deklaruje, że wyjeżdża w różne miejsca w Polsce, 30% - że podróżuje na terenie Unii Europejskiej, a zaledwie 6% - że dociera w inne regiony Å›wiata.

Przestrzeganie polityki podróży
Badanie Amadeus wskazuje, że osoby wyjeżdżające służbowo wiedzą o istniejącej w firmie polityce podróży (55% respondentów), choć nie zawsze jej przestrzegają (9% badanych). Najczęściej dotyczy ona rezerwacji hotelu (54%) oraz wyboru środka transportu: zakupu biletów lotniczych (42%) lub kolejowych (38%) czy wynajmu samochodu (28%). Największa część ankietowanych przyznaje przy tym, że polityka podróży w ich instytucji jest kompleksowa i obejmuje zakup wszystkich usług w ramach delegacji (61%).

Preferencje pracowników dotyczące wyjazdu służbowego
Polacy najchętniej udają się w delegację samochodem służbowym (63%). Dość często korzystają też z samolotu (35%), rzadziej z pociągu (23%) lub autobusu (9%). Podejmując decyzję, w jaki sposób dojechać na spotkanie biznesowe, pracownicy kierują się możliwością dopasowania harmonogramu podróży do terminów spotkań służbowych (56%) oraz tym, aby czas spędzony w drodze ograniczyć do minimum (52%). Mniej istotnym kryterium wyboru są natomiast: komfort podróży oraz jej koszt (33% odpowiedzi w obu przypadkach).

PodróżujÄ…cy sÅ‚użbowo Polacy zdecydowanie wolÄ… nocować w hotelu (79% wskazaÅ„) niż innych obiektach, takich jak pensjonat, niezależny apartament czy motel. Istotnym kryterium wyboru jest lokalizacja (58%) oraz dojazd (28%), bowiem pracownicy w delegacji chcÄ… bez problemu dotrzeć na umówione spotkanie biznesowe. Bardzo istotna jest też cena (57%), w przeciwieÅ„stwie do cech hotelu wpÅ‚ywajÄ…cych na komfort goÅ›ci, takich jak: liczba gwiazdek (13%), jakość wyżywienia i obsÅ‚ugi (odpowiednio 12% i 9%) czy dostÄ™pność udogodnieÅ„ w postaci sieci Wi-Fi, basenu czy klubu fitness (Å‚Ä…cznie 16%).

Oczekiwania podróżujących służbowo przy planowaniu wyjazdu
Co ciekawe, wyjeżdżajÄ…cy w delegacjÄ™ pracownicy chcÄ… organizować jÄ… samodzielnie, najchÄ™tniej korzystajÄ…c z aplikacji internetowej lub mobilnej (39% badanych). Tych, którzy wolÄ… aby wszystkim zajęła siÄ™ za nich firma jest mniej - tylko 33%.

Jako najważniejsze udogodnienia badani wymieniajÄ…: prostotÄ™ procesu rezerwacji (51%), skrócenie czasu potrzebnego na jej zaÅ‚ożenie (46%), a także możliwość rezerwowania wszystkich usÅ‚ug w jednym miejscu (24%) oraz porównywania ofert różnych dostawców w jednej aplikacji (22%). Niestety, dziÅ› pracownicy majÄ… dostÄ™p do nowoczesnych technologii stosunkowo rzadko - tylko 7% badanych korzysta przy organizacji wyjazdów z korporacyjnej platformy internetowej.

"Innowacyjne aplikacje do zarządzania delegacjami w firmach i instytucjach pozwalają spełnić oczekiwania zarówno pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi zyskują możliwość samodzielnego rezerwowania usług turystycznych w prosty i szybki sposób. Z kolei ci drudzy, dzięki uwzględnieniu polityki podróży w udostępnianych w aplikacji ofertach, mogą być spokojni o to, że pracownicy będą przestrzegać obowiązujących zasad. W efekcie, pracodawca ma większą pewność, że budżet na delegacje nie zostanie przekroczony, a dodatkowe wsparcie pracowników administracyjnych przy organizacji wyjazdu będzie ograniczone do minimum" - mówi Paweł Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska.

Przy planowaniu i rezerwacjach zwiÄ…zanych z delegacjÄ… ważna dla pracowników wydaje siÄ™ być opcja modyfikowania pierwotnych planów. Podróże sÅ‚użbowe czÄ™sto organizuje siÄ™ z niewielkim wyprzedzeniem - zazwyczaj na tydzieÅ„ lub na kilka dni wczeÅ›niej (44%). Znacznej części podróżujÄ…cych (42%) zdarza siÄ™ też zmienia rezerwacjÄ™ w trakcie delegacji lub tuż przed wyjazdem. Najczęściej zmiany te dotyczÄ… terminu podróży (75%), rezerwacji hotelu (25%) lub godzin lotu (16%). Badani wskazujÄ… też, że jednym z kluczowych dla nich aspektów jest możliwość Å‚atwego kontaktu z firmÄ… lub  z biurem podróży w razie wystÄ…pienia w czasie wyjazdu niespodziewanych okolicznoÅ›ci. W przypadku takich nieoczekiwanych zdarzeÅ„ z pomocÄ… mogÄ… przyjść aplikacje mobilne dla podróżujÄ…cych.

Nie tylko służbowo
Badanie Amadeus wskazuje również, że podróżujÄ…cy lubiÄ… Å‚Ä…czyć sÅ‚użbowe i prywatne cele wyjazdów. WiÄ™kszość respondentów (57%) deklaruje, że podczas delegacji ma do dyspozycji czas wolny, a im wyjazd dÅ‚uższy, tym jest go wiÄ™cej. NajchÄ™tniej korzystajÄ… z niego zwiedzajÄ…c okolicÄ™ (59%), rzadziej goszczÄ… w lokalnych restauracjach lub klubach (26%), a także w muzeach, teatrach czy kinach (9%). Czas wolny w delegacji poÅ›wiÄ™cajÄ… również na sport (36%) lub na bierny wypoczynek przy książce bÄ…dź telewizji (33%), a także przygotowujÄ…c siÄ™ do spotkaÅ„ sÅ‚użbowych (35%). Prawie 1/3 badanych przyznaje, że zdarza im siÄ™ przedÅ‚użyć wyjazd sÅ‚użbowy, żeby mieć czas na zwiedzanie i wypoczynek, Å‚Ä…czÄ…c w ten sposób delegacjÄ™ z wyjazdem prywatnym.

Badanie na zlecenie firmy Amadeus wykonała agencja badawcza TNS na ogólnopolskiej próbie 300 osób, które wyjeżdżają służbowo co najmniej trzy razy do roku. Ankieta typu CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) została przeprowadzona wśród pracowników firm i instytucji zatrudniających powyżej 50 pracowników.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com