TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2016-04-20 - Jakie wydatki poniosły polskie miasta na promocję w 2015 roku?
Poniżej udostępniamy raport dotyczący wydatkowania środków pieniężnych na promocję miast i regionów.
reklama
"Miasta mają wciąż ogromny problem z precyzyjnym - i co ważne realnym - określeniem celów promocyjnych, co później często prowadzi do niezrozumienia i wielu problemów związanych z oceną efektywności prowadzonych działań promocyjnych" - zauważa Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor corocznego analizy wydatków promocyjnych polskich miast. "Jeśli prezydent, przekonując radnych do zapisania w budżecie wyższej kwoty na promocję, enigmatycznie argumentując, że miasto musi się promować (a to akurat nie podlega żadnej dyskusji), to w głowach większości radnych rysują się wielkie kampanie w ogólnopolskich mediach, a w konsekwencji tysiące nowych turystów i inwestorów napływających do miasta. Jeśli prowadzone działania promocyjne takich efektów nie przynoszą, radni czują się oszukani i twierdzą, że pieniądze zostały zmarnotrawione, a tym ograniczają wysokość budżetów promocyjnych na kolejne lata" - wyjaśnia ekspert.
Z raportu wydatków promocyjnych polskich miast, w którym zostało przeanalizowanych 47 miejskich budżetów promocyjnych, wynika, że wiele miast znaczną część swoich wydatków przeznacza na promocję poprzez sport i wydarzenia kulturalno-rozrywkowe, a także gadżety i wydawnictwa promocyjne.
Poniżej informacje o budżecie promocyjnym największych polskich miast:
Warszawa
- Budżet 2015: 15 mln zł (promocja krajowa), 2,7 mln zł (promocja zagraniczna)
Najdroższe działania:
*Udział w wystawach, targach, imprezach, zakup reklam w mediach oraz materiałów promocyjnych.
Kampania w CNN i Euronews zachęcająca do odwiedzin Warszawy na święta BN i Nowy Rok (ok. 2,5 mln zł),
Kampania "Porządek zaczyna się tu", zachęcająca do sortowania śmieci w domu,
Kampania "Bez PITu PITU", zachęcająca do płacenia podatków w Warszawie
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 17,4 mln zł (promocja krakowa), 1,5 mln zł (promocja zagraniczna).
Gdańsk
Budżet 2015: 7,8 mln zł.
Najdroższe działania:
Projekt Gdańsk - Światowa Stolica Bursztynu - 400 tys. zł,
Organizacja i promocja konferencji Blog Forum Gdańsk 2015 - 380 tys. zł,
Projekt Gdańsk. Miasto od Nowa (w związku z 70. rocznicą Powrotu Gdańska do Rzeczpospolitej) - 200 tys. zł
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 9,7 mln zł.
Kraków
Budżet 2015: 6,3 mln zł
Najdroższe działania:
Działania promocyjne związane ze Światowymi Dniami Młodzieży - 1,3 mln zł,
Kampania Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa - 0,5 mln zł,
Kampania podatkowa - 0,3 mln zł
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 7,1 mln. zł.
Poznań
Budżet 2015: 6,3 mln zł.
Najdroższe działania:
Projekt "Szacun dla zawodowców" - promocja szkolnictwa zawodowego - 650 tys. zł.
Wings for Life Worlds Run - 360 tys. zł,
Międzynarodowy Festiwal Rzeźb Lodowych - 200 tys. zł
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 5 mln zł.
Szczecin
*Budżet 2015: ok. 10 mln zł
Najdroższe działania:
Baltic Tall Ships Regatta 2015.
Międzynarodowy Festiwal Sztucznych Ogni "Pyromagic 2015".
Kampania społeczna Ambasador - Szczecin z całego serca polecam.
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: ok. 8 mln zł (ok. 2,5 mln zł - szczecińska agencja artystyczna, ok. 500 tys. zł. - działania turystyczne, ok. 400 tys. zł - na komunikację społeczną, miasto zaplanowało także wydatki związane z promocją przez sport - ok. 4 mln zł oraz na projekty tj. oraz w sumie kilkaset tysięcy na projekt tj. invest in szczecin, akademci szczecin czy eco szczecin).
Wrocław
Budżet 2015: 8 mln zł
Najdroższe działania:
Europa na Widelcu - 700 tys. zł.
Wrocławski festiwal krasnoludków - 200 tys. zł.
Międzynarodowy Festiwal Kryminału- 500 tys. zł
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 10 mln zł.
Toruń
Budżet 2015: 12,1 mln zł.
Najdroższe działania:
Umowa na promocję w liniach lotniczych Ryanair (wspólnie z Samorządem Województwa i Bydgoszczą),
Koncert letni na Motoarenie w ramach trasy Lata Zet i Dwójki,
Kampania billboardowa
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 12,7 mln zł.
Katowice
Budżet 2015: ok. 13 mln zł.
Najdroższe działania:
Europejski Kongres Gospodarczy,
"Forum Prawo dla Wolności i Rozwoju".
Projekt społeczno-kulturalny pt. "7 miliardów Innych
Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: ok. 11 mln zł.
Raport przygotował: Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor wielu książek poświęconych marketingowi terytorialnemu, komunikacji marketingowej i personal brandingowi.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami