TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-08-02 - Światowe Dni Młodzieży wpłyną na branżę turystyczną?

Światowe Dni Młodzieży przyciągnęły do Krakowa wielu pielgrzymów. Organizatorzy wydarzenia zbierają w mediach liczne pochwały. Czy przełoży się to na bezpośrednie korzyści dla branży turystycznej?

reklama


Biskup Damian Muskus, koordynator generalny ŚDM szacuje się, że na Wydarzeniach Centralnych na Mszy Otwarcia uczestniczyło około 200 tys. pielgrzymów, dwa razy więcej pojawiło się na Mszy Powitania w czwartek, natomiast w piątek na drodze krzyżowej około 800 tys. Z kolei w Brzegach na sobotnie czuwanie pojawiło się około 1,6 mln wiernych, a w niedzielnej mszy mogło uczestniczyć ponad 2,5 mln pielgrzymów.

Na razie trudno jeszcze o dokładne dane, ale pierwsze szacunki wskazują na to, że impreza miała średni wpływ na branżę turystyczną. Zapewne jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest fakt, że wakacje są okresem w którym do Krakowa i tak przyjeżdża wielu turystów. Według Małopolskiej Izby Hotelarstwa Gremium, wypełnienie hoteli było dość wysokie, jednak zbliżone do tego notowanego pod koniec lipca we wcześniejszych latach.

W podobnym tonie wypowiadali się restauratorzy, którzy zwracali uwagę na to, że pielgrzymi nie przeznaczali dużych środków na konsumpcję. Zwracali uwagę na to, iż część stałych klientów wyjechała na ten okres z Krakowa. Największą popularnością cieszyły się restauracje znajdujące się na Rynku Głównym, a także wzdłuż tras uczęszczanych przez pielgrzymów. Na krakowskich ulicach można było zauważyć duży ruch wokół punktów serwujących fast-food.

Krakowska Izba Turystyki liczy, że w dłuższej perspektywie branża odczuje efekt Światowych Dni Młodzieży.Jeśli chodzi o restauratorów i hotelarzy to obecnie Światowe Dni Młodzieży, na pewno nie w oczekiwanym stopniu wpłynęły na tę branżę. Pielgrzymi to nie są klienci dysponujący dużymi pieniędzmi. Ale w przyszłości na pewno odcisną swoje piętno na wzroście ilości turystów przyjeżdżających do Krakowa. Jak ogłoszono, 30 proc. pielgrzymów badanych w sondażach deklaruje ponowny przyjazd w celach turystycznych do Krakowa wraz ze swoimi najbliższymi. Tak więc na pewno perspektywicznie hotelarze i restauratorzy, oraz handlowcy zyskają bardzo dużo - przekonuje dyrektor biura zarządu Krakowskiej Izby Turystyki Wacław Walicki.

Organizatorzy Dni Młodzieży spodziewają się, że do Krakowa powróci około 30 proc. pielgrzymów. Być może część z nich zachęci także do wizyty swoich znajomych. Światowe Dni Młodzieży naszym, i nie tylko naszym zdaniem, miały kolosalną wartość promocyjną dla naszego Miasta. Wbrew wielu opiniom, że Kraków sam już nie musi się promować, uważamy że Kraków, aby nie zostać w tyle, musi nadal przeznaczać poważne środki finansowe na promocję - dodaje Wacław Walicki.

Kraków, w kontekście Światowych Dni Młodzieży był wspominany w 5,5 tys. polskich materiałów prasowych. To przekłada się na tzw. ekwiwalent reklamowy w wysokości 67 mln złotych. Dominowały informacje w mediach elektronicznych. Relacje z Krakowa nadawały polskie telewizje informacyjne. Światowe Dni Młodzieży i wizyta papieża Franciszka dominowały w doniesieniach dzienników ogólnopolskich i regionalnych, nie tylko w Małopolsce. Wydarzenia odbywające się na Krakowie nie pozostały też bez echa także w mediach z innych zakątków Polski.

Wstępna analiza mediów zagranicznych pokazuje, że informacje o Światowych Dniach Młodzieży i Krakowie ukazały się w kilkudziesięciu tytułach blisko 200 razy w okresie od 25 do 31 sierpnia. Przeważały doniesienia i relacje z samej wizyty papieża Franciszka w Polsce, ale nie brakowało też materiałów opisujących Kraków. Kraków zaprezentował się za granicą jako miasto gościnne, otwarte, czyste, z dobrą komunikacją, z zabytkami wartymi zobaczenia. Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski poinformował, że miasto na organizację ŚDM wydało około 8 milionów złotych.

Od strony organizacyjnej Światowe Dni Młodzieży okazały się sukcesem. Dzięki staraniom służb i wolontariuszy udało się zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć poważniejszych incydentów. W świat poszedł jasny przekaz, że Polska jest krajem otwartym dla turystów, gościnnym i bezpiecznym. To cenny kapitał dla turystyki przyjazdowej w naszym kraju.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com