TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Poniżej kolejna analiza cen imprez turystycznych, która dotyczy wyjazdów w sezonie zimowym 2015/2016. Zestawienie zawiera porównanie cen dla wylotów w pierwszym tygodniu lutego 2016.
reklama
Analizę przygotowała spółka Traveldata, właściciel serwisu Wczasopedia.pl.
Prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem ubiegłego tygodnia, które może mieć potencjalnie istotny wpływ na turystykę wyjazdową Polaków, jest sobotni zamach w Ankarze. Zginęło w nim 95 lub blisko 130 osób (według Prokurdyjskiej Ludowej Partii Demokratycznej), co oznacza największą liczbę ofiar w tego rodzaju wypadku w tym kraju. Biorąc pod uwagę coraz bardziej skomplikowaną wewnętrzną sytuację polityczną w Turcji oraz niepewny i podatny na późniejsze kwestionowanie wyniki nieodległych przedterminowych wyborów parlamentarnych (1 listopada), można brać pod uwagę ryzyko kolejnych podobnych incydentów. Może się to przełożyć na utrwalenie wizerunku tego kraju, jako stosunkowo mniej bezpiecznego i w konsekwencji przełożyć się na zmniejszenie liczby chętnych do zakupu turystycznych imprez na kierunkach tureckich.
Zamachy już znacznie zmieniły turystykę wyjazdową Polaków (i nie tylko) przesuwając część popytu z kierunków północno-afrykańskich (Tunezja, Egipt, Maroko) na kierunki bezpieczniejsze (Hiszpania, Grecja, Portugalia, Bułgaria). Turcja również odnotowała pewne zmniejszenie zainteresowania wyjazdami w sierpniu i wrześniu, ale kolejne zamachy i niepokoje mogą proces ten pogłębić. W takiej sytuacji głównymi i relatywnie dużymi kierunkami mogłyby być Grecja, Hiszpania lub Bułgaria. Z nich jedynie Grecja łączy bezpieczeństwo z wystarczającą chłonnością i dostatecznie przystępną cenę dla naszych turystów. Może to oznaczać dalszą bardzo pomyślną koniunkturę turystyczną tego kraju, który w dwóch ostatnich sezonach i tak przebojem zdobył już pozycję lidera naszej zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Nadal bardzo ciekawe rzeczy dzieją się z kursami akcji giełdowych reprezentantów polskiej branży turystycznej. Akcje pośrednika w sprzedaży wycieczek, którym jest Fly.pl. po niezwykłej 110-krotnej przecenie, w wyniku której w poprzedni piątek osiągnęły historyczne minimum cenowe, czyli 9 groszy, zgodnie z przewidywaniami weszły w minionym tygodniu w silny trend wzrostowy i osiągnęły zwyżkę ceny do 21 groszy. Skala tygodniowego wzrostu cen była więc całkiem imponująca wyniosła bowiem ponad 133 procent. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na bardzo duże obroty akcjami pośrednika, które stawiają go w ostatnich tygodniach zdecydowanie na czele wszystkich najbardziej popularnych spółek naszej "małej giełdy"
Niewiele słabiej, choć przy bardzo niewielkich obrotach wypadł nasz niewypłacalny już touroperator, czyli Alfa Star. Akcje tej spółki w ostatnim tygodniu zaliczyły wzrost ceny z 10 do 20 groszy, czyli o równo 100 procent. Duże wrażenie jak na spółkę, która nie prowadzi w zasadzie już działalności wywiera również jej wartość giełdowa, która wynosi teraz ponad 66 milionów złotych.
Gdyby ktoś pomyślał, że losy giełdowych notowań wymienionych spółek turystycznych biją Himalaje absurdu, to jest jednak w dużym błędzie. W styczniu - kwietniu 2011 wartość notowanej również na NewConnect spółki Urlopy.pl wynosiła momentami ponad 1,4 mld złotych. Jest to około 4-krotnie więcej niż wynosi dzisiejsza wartość wicelidera rynku turystyki wyjazdowej, czyli Rainbowa i wielokrotnie więcej niż łączna ówczesna jego wartość wraz z szacunkową wartością lidera rynku, czyli Itaki. Co ciekawe ceny akcji spółki Urlopy.pl wykonywały całkiem podobne ewolucje do cen akcji Fly.pl. Najpierw wzrosły ponad 40 razy, po to by po kilku miesiącach zanotować gwałtowne zniżki i ostatecznie wykazać imponujący ponad 150-krotny spadek.
W takiej sytuacjach trudno się dziwić, że u wielu obserwatorów i uczestników życia gospodarczego branża turystyczna jawi się jako w dużej części mało poważna, o ile wręcz nie zabawna. Gdy do tego dodać jeszcze chaos informacyjny powodowany rozpowszechnianiem przez różne źródła branżowe często sprzecznych ze sobą danych i informacji i to nawet na zupełnie podstawowe tematy, to trudno się dziwić, że tak trudno jej o skuteczny i poważny lobbing i że pod tym względem daje się wyprzedzać innym, w tym również i takim mającym dużo mniejsze znaczenia w krajowej gospodarce.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Zestawienie obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym definiowanym jako pierwszy tydzień lutego 2016 roku (01.02-07.02 2016), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 08 października z cenami dla tego samego tygodnia zebranych w dniu 01 października.
W badanym okresie wystąpił bardzo duży wzrost średniej ceny, który wyniósł 175 złotych (poprzednio 12 złotych), ale jest to spowodowane znacznym i zapewne krótkotrwałym wzrostem średnich cen ofertowych Itaki (podobnie jak przed rokiem) o 765 złotych. Bez wpływu tego zdarzenia średnie ceny rok do roku wzrosłyby znacznie mniej, bo o 65 złotych. Największe zwyżki średnich cen wystąpiły na tych kierunkach, na których znaczący udział mają oferty Itaki, czyli w Portugalii, na Cyprze, Gran Canarii i na Teneryfie - odpowiednio o 686, 424, 193 i 186 złotych. Znacząco podrożały również średnie ceny wyjazdów feryjnych do Maroka - o 226 złotych. Na żadnym z kierunków nie zanotowano w ostatnim tygodniu zniżek średnich cen, a jedynym, który utrzymał ceny, była Tunezja Kontynentalna (sprzedaje ją Exim Tours).
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami