TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-11-29 - Gdzie Polacy spędzą wakacyjny urlop?

Przed sezonem wakacyjnym 2016 roku uważano, że turystyka wyjazdowa osiągnie dużo słabsze wyniki w stosunku do turystyki krajowej. Jak będzie w najbliższym roku i gdzie Polacy spędzą wakacje? Jak kształtują się ceny imprez turystycznych w szczycie sezonu?

reklama


Raport Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata na temat turystyki wyjazdowej, przedstawiający analizę cen imprez turystycznych dotyczący wyjazdów w sezonie letnim 2017. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 7-13 sierpnia 2017 roku.

Przed sezonem dość powszechnie uważano, że będzie on słaby dla turystyki wyjazdowej, ale za to bardzo dobry dla wyjazdów w kraju, a zwłaszcza nad polskie morze. Wskazywały na to liczne opinie indagowanych przedstawicieli środowiska turystycznego, mediów, a nawet wyniki przedwakacyjnych sondaży dotyczących tej kwestii. Rozwój wypadków jednak nie potwierdził tych prognoz, a w późniejszych miesiącach sezonu całkiem zadowalająca koniunktura w turystyce wyjazdowej stawała się już coraz bardziej widoczna. Pewną rolę na jej korzyść odegrała wyraźnie słabsza niż przed rokiem pogoda (przewidywana zresztą przez globalne instytucje prognostyczne dla Polski), jak również początkowo niedoceniany wpływ dynamicznego wzrostu zatrudnienia i pierwszej fazy nowych programów socjalnych.

Wzrost wyjazdów nad polskie morze nie powinien mieć negatywnego wpływu na turystykę wyjazdową Polaków, a nawet będzie on wręcz odwrotny. Powinien to być rezultat połączonego wyniku słabnącej relacji jakości do ceny wypoczynku nad Bałtykiem i szybkiego wzrostu zamożności osób z klasy średniej i subśredniej.

Ubiegłotygodniowy raport z systemu MerlinX był już szóstym z kolei, który dotyczył nowego roku turystycznego 2016/2017, czyli wycieczek realizowanych w miesiącach listopad 2016-październik 2017. Przyniósł on dość optymistyczne rezultaty, ponieważ dynamika bieżącej sprzedaży najważniejszych dla branży imprez lotniczych po raz drugi była bardziej korzystna (pierwszy raz przed dwoma tygodniami) niż w sezonie ubiegłym i wyniosła + 32,7 procent, wobec spadku sprzedaży przed rokiem o 11,8 procent. Tegoroczny wzrost sprzedaży skumulowanej nie dorównywał jeszcze wielkości osiągniętej w poprzednim sezonie, bowiem sprzedaż skumulowana zwyżkowała o 34,3 wobec 48,2 procent przed rokiem, ale był to najprawdopodobniej ostatni lub ewentualnie przedostatni tydzień takiej sytuacji. Bezpośrednio przed Świętami tegoroczna łączna sprzedaż nowego sezonu powinna już zdecydowanie wyprzedzać wielkości osiągnięte przed rokiem

Niniejsze zestawienie obejmuje po raz czwarty w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2017 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (07.08-13.08 2017), zebranych w dniu 24 listopada z cenami dla tego samego okresu z dnia 17 listopada, a w porównaniach cen rok do roku z cenami z dnia 27 listopada 2015 roku.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia są już dość reprezentatywne, pomimo że ze względu na dość wczesny termin ich sporządzenia nie występują w nich jeszcze pełne oferty niektórych touroperatorów. W niniejszym porównaniu bierze udział około 2530 hoteli (w poprzednim zestawieniu około 2340 hoteli) podczas gdy docelowo ich liczba powinna przekroczyć trzy tysiące. Mając na względzie to zastrzeżenie warto zapoznać się ze zmianami średnich cen imprez czarterowych rok do roku na głównych kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 7 i 13 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 14 złotych (poprzednio o 4, 24 i 4 złote). W analogicznym okresie przed rokiem tygodniowa zmiana cen wycieczek była podobnie mała, gdyż nastąpił wtedy wzrost średnich cen o 6 złotych. Największe wzrosty odnotowano tym razem na Korfu - o 72 złote oraz w Portugalii i na Tureckiej Riwierze - o 59 i 40 złotych, a największe zniżki średnich cen wycieczek w ubiegłym tygodniu miały miejsce w Maroku - o 74 złote oraz w Tunezji i na Rodos - o 26 i 18 złotych.





Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2017 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 124 złote (poprzednio były wyższe o 117, 131 i 104 złote). Jest to sytuacja odmienna niż miało to miejsce w końcu października 2015, gdyż wówczas średnia cena rok do roku spadała o 72 złote.

Odwrotny trend może po części wynikać z innego postrzegania bieżącej koniunktury i jej perspektyw w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. W zeszłym roku słabsze nastroje były w dużej mierze wynikiem wpływu eskalacji niekorzystnych wydarzeń w Turcji i w Egipcie, a zatem na kierunkach o dużym znaczeniu dla polskich turystów. Obecnie organizatorzy nadal są pod pozytywnym wrażeniem całkiem dobrej końcówki minionego sezonu, jak również obiecującej sprzedaży lata 2017, a zwłaszcza na kierunkach greckich. Nie ma natomiast wpływu na tą różnicę sytuacja kursowa, gdyż zeszłej jesieni wzrastały one nawet w większym stopniu niż obecnie.





Spośród dużych kierunków najwyższy średni wzrost cen wobec ubiegłego roku konsekwentnie obserwujemy na Wyspach Kanaryjskich, gdzie znalazły się one powyżej poziomu zeszłorocznego o 254 złote (poprzednio o 213, 184 i 208 złotych). Należy jednak zaznaczyć, że nadal największy dodatni wpływ na te zwyżkę (podobnie było też w poprzednich zestawieniach) wywiera duży wzrost cen na Lanzarote (o 454 złote), który może nie utrzymać się w dalszej przyszłości, w tym również wobec faktu, że na tym kierunku pojawiła się pierwsza oferta tanich linii Wizzair. Z Wysp Kanaryjskich słabsze tendencje cenowe wykazują obecnie Fuerteventura i Teneryfa, gdzie ceny wzrosły mniej od średniej, czyli o 159 i 172 złote. Na stosunkowo duży wzrost średnich cen na tym kierunku wywiera fakt, że przed rokiem taniał on w relatywnie dużej skali - o średnio 181 złotych.

Kierunkiem, który w sezonie lato 2016 najczęściej wykazywał największe zwyżki cen rok do roku była Grecja, która w tym sezonie jest również droższa - o średnio 85 złotych (poprzednio o 99, 142 i 116 złotych). Największe średnie wzrosty cen nadal wykazują obecnie Kreta i Rodos - o 235 i 172 złote, zmiany bliższe średniej, wyspy Korfu i Zakintos - o 110 i 101 złotych, a spadki Kos i Chalkidiki - o 44 i 209 złotych.

Kolejna na liście ważnych dla polskich turystów kierunków jest Bułgaria minimalnie mniej kosztowna niż Grecja, bo o średnio 84 złote (poprzednio o 56, 100 i 93 złote). W tegorocznych wzrostach Bułgarii nieco pomaga dość niska zeszłoroczna baza odniesienia, bowiem w ubiegłym sezonie w first minute kierunek ten wystartował stosunkowo słabo ze spadkiem cen dość wyraźnie przewyższającym ogólną średnią (spadek o 114 złotych wobec średniego ówczesnego spadku o 72 złote).

Niewielki wzrost średnich cen wobec zeszłego sezonu wykazuje Egipt - wzrosły one o 19 złotych (poprzednio wzrosły o 1 złoty i spadały o 3 i 87 złotych). Obecnie niewielkie przeceny wobec ubiegłego sezonu występują w Marsa Alam oraz w Hurghadzie - o średnio 20 i 6 złotych, a wyższy jest poziom średnich cen na Synaju - o średnio 148 złotych. Na możliwości dalszego przebiegu kształtowania się średnich cen na kierunkach egipskich znaczący wpływ mogą wywierać bardzo duże zmiany (deprecjacja) tamtejszej waluty.

Trzeci raz z rzędu najbardziej przecenionym dużym kierunkiem jest Turcja, gdzie ceny obniżyły się rok do roku o średnio 9 złotych (poprzednio było to 27, 50 i 56 złotych). Taka przecena nie wydaje się zbyt duża, ale należy pamiętać, że kierunek ten znacząco (o 113 złotych) taniał już przed rokiem, gdyż to właśnie Turcji towarzyszył wówczas wzrost obaw klientów przed eskalacją niebezpiecznych zdarzeń.

Obecnie, pod względem bezpieczeństwa kraj ten postrzegany jest nieco lepiej, a punktem zwrotnym, dość niespodziewanie stała się dla wielu obserwatorów nowa sytuacja, która powstała nieudanym puczu wojskowym z nocy 15/16 lipca. Prowadzi ona do przekonania klientów o coraz wyższym stopniu kontroli przez władze sytuacji wewnętrznej w kraju, a zwłaszcza w regionach turystycznych. Turcji pomogło również oficjalne przywrócenie czarterowego ruchu turystów rosyjskich do Turcji.

Z mniejszych kierunków nadal zdecydowanie największe wzrosty cen notuje Maroko - średnio o 305 złotych. Znacząco droższe są też Majorka, Cypr - o 244 i 191 złotych, w nieco mniejszym stopniu Portugalia - o 142 złote, a tylko marginalnie droższe niż w minionym sezonie są obecnie wycieczki do Tunezji - o średnio 9 złotych.

W obecnym zestawieniu porównania cen u wiodących touroperatorów posiadają już dość reprezentatywny charakter, a więc mając na względzie ten fakt warto poznać skalę zmian średnich cen imprez czarterowych rok do roku u ważniejszych z nich.

Średni poziom cen wycieczek rok do roku w najmniejszym stopniu wzrósł w Itace - o średnio 39 złotych oraz w biurze Exim Tours - o około 60 złotych i TUI - o 101 złotych. W granicach średniej (średnia to 124 złote) wzrosły ceny w biurach Grecos i Neckermann, natomiast w biurach Wezyr i Rainbow, zwyżki były większe od przeciętnej.

W tym, co dla turystów ma największe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję dominującego lidera niezmiennie zajmuje biuro Itaka, które ma aż 37 takich ofert i wyprzedza biura TUI (26 ofert) oraz Rainbow (12 ofert). Należy zaznaczyć, że relatywna pozycja Itaki jest pod tym względem jeszcze znacznie korzystniejsza niż przed rokiem, gdyż to biuro, zwykle atrakcyjne cenowo w okresie sprzedaży first minute, w ubiegłym sezonie o tej porze również było liderem w zestawieniu, ale z liczbą 27 najlepszych ofert również przed TUI i Rainbowem. Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji oferują teraz biura Net Holiday i Best Reisen (po 6 ofert).

Warto tez zauważyć, że obecnie najwięcej najkorzystniejszych ofert w hotelach trzygwiazdkowych oferuje biuro TUI, podczas gdy w wyższych kategoriach zdecydowanie przeważa Itaka. Jest to sytuacja niejako odwrotna niż przed dekadą, a ponadto świadczyć może o dużym zainteresowaniu TUI w wykorzystaniu rosnącego popytu w Polsce B - w czym pomóc może również częściowy powrót tego biura do sprzedaży w kanale agencyjnym.

Możesz także pobrać plik: turinfo_20161129_wczasopediapartner20161129media.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com