TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-07-02 - Firmy chcą ograniczać koszty wyjazdów służbowych

Firmy deklarują chęć ograniczania kosztów delegacji. Menedżerowie preferują przy tym rozwiązania, które nie zmuszają do zmniejszenia liczby czy częstotliwości wyjazdów, ale raczej obniżą ich średnie koszty jednostkowe. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie delegacjami chcą też usprawnić proces ich organizacji, tak aby był on prostszy, bardziej przejrzysty i mniej czasochłonny - tak wynika z badania o zarządzaniu wyjazdami służbowymi w polskich firmach i instytucjach opublikowanego przez Amadeus.

reklama


Firmy szukają oszczędności
Aż 38% firm w Polsce planuje w 2015 r. obniżyć koszty podróży sÅ‚użbowych (w porównaniu z 24% odpowiedzi przeczÄ…cych). Organizacje szukajÄ…ce oszczÄ™dnoÅ›ci chcÄ…, żeby ich wartość byÅ‚a znaczÄ…ca - 72% spoÅ›ród nich planuje ograniczyć wydatki o 8% lub wiÄ™cej. Dla wiÄ™kszoÅ›ci firm najważniejszym kryterium decydujÄ…cym o przebiegu delegacji pozostaje jej koszt (77% wskazaÅ„), co oznacza, że inne czynniki, takie jak możliwość dokonywania zmian w trakcie podróży, prostota procesu jej organizacji czy możliwość komunikacji i niesienia pomocy podróżnemu, schodzÄ… na dalszy plan. W wiÄ™kszoÅ›ci firm (69% odpowiedzi) jest zatrudniony pracownik odpowiedzialny za monitorowanie i kontrolÄ™ budżetu na wyjazdy sÅ‚użbowe, ale zazwyczaj osoba taka nie ma do dyspozycji nowoczesnego oprogramowania, które uÅ‚atwiaÅ‚oby jej realizacjÄ™ swoich obowiÄ…zków (tylko 20% wskazaÅ„).

"Koszty podróży służbowych to drugi co do wartości wydatek pracowniczy po pensjach. W większości dużych firm w Polsce sięgają one kilkuset tysięcy złotych rocznie. Nie dziwi zatem dążenie do oszczędności" - komentuje Paweł Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska.

JeÅ›li chodzi o sposoby ograniczania wydatków, znaczna część (45%) przedsiÄ™biorstw i instytucji planuje zmniejszyć liczbÄ™ delegacji. Bardziej popularne wÅ›ród decydentów sÄ… jednak takie sposoby oszczÄ™dzania, które nie zmuszajÄ… firm do ograniczenia czÄ™stotliwoÅ›ci wyjazdów, ale koncentrujÄ… siÄ™ na obniżeniu ich kosztów jednostkowych. Ponad poÅ‚owa badanych deklaruje, że chce wprowadzić bardziej rygorystyczne zasady polityki podróży (niższa klasa biletu lotniczego lub kolejowego, hotel o niższej liczbie gwiazdek itp.). Natomiast organizacje, które nie majÄ… polityki podróży, chcÄ… jÄ… wdrożyć w celu obniżenia kosztów (9% przypadków).

Pracownicy odpowiedzialni za podróże służbowe oczekują usprawnień
WiÄ™kszość spoÅ›ród badanych decydentów (75%) oczekuje zmian w dotychczasowym sposobie zarzÄ…dzania podróżami sÅ‚użbowymi. WedÅ‚ug nich powinny one zmierzać w kierunku zmniejszania obciążenia formalnoÅ›ciami (30% wskazaÅ„), wiÄ™kszej przejrzystoÅ›ci w procesie organizacji i wyceny podróży (16%) i skrócenia czasu realizacji zamówienia wyjazdu (13%). W odpowiedziach ankietowanych widać również tendencje, które mogÄ… wydawać siÄ™ wzajemnie sprzeczne. Z jednej strony osoby odpowiedzialne za organizacjÄ™ podróży chciaÅ‚yby bowiem bardziej kontrolować decyzje podróżujÄ…cych pracowników (19%) oraz tego, żeby Å›ciÅ›lej przestrzegali oni polityki podróży (30%), a z drugiej strony - żeby pracownicy ci byli bardziej samodzielni w dokonywaniu rezerwacji (22%).

OdpowiedziÄ… na te potrzeby menedżerów może być specjalistyczne oprogramowanie. 30% firm i instytucji chciaÅ‚oby korzystać z rozwiÄ…zaÅ„ IT do zarzÄ…dzania podróżami sÅ‚użbowymi, wspierajÄ…cych je od momentu wystawienia wniosku delegacyjnego, przez rezerwacjÄ™ podróży sÅ‚użbowych, aż po jej rozliczenie.

"Wdrożenie nowoczesnego oprogramowania do zarzÄ…dzania delegacjami może okazać siÄ™ najlepszym sposobem na usprawnienie tego procesu. Takie aplikacje wspierajÄ… zarówno osoby zarzÄ…dzajÄ…ce, jak i podróżnych, poprzez uproszczenie organizacji wyjazdów. JednoczeÅ›nie gwarantujÄ… przestrzeganie polityki podróży przez pracowników, którzy mogÄ… samodzielnie dokonywać rezerwacji, ale tylko w ramach ustalonych zaÅ‚ożeÅ„. DostÄ™pność ofert różnych dostawców usÅ‚ug transportowych i noclegowych w jednym miejscu zwiÄ™ksza przejrzystość oraz pozwala Å‚atwo i szybko wybrać najlepszÄ… opcjÄ™. Dodatkowo, automatyzacja procesów pozwala zaoszczÄ™dzić czas potrzebny m.in. na rozliczanie podróży i raportowanie" - tÅ‚umaczy PaweÅ‚ Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska.

Złożony proces organizacji podróży
Wyniki badania Amadeus wskazujÄ…, że w poszczególnych organizacjach obowiÄ…zujÄ… różne rozwiÄ…zania dotyczÄ…ce zarzÄ…dzania delegacjami, a sam proces jest czÄ™sto skomplikowany. Za organizacjÄ™ podróży sÅ‚użbowych odpowiadajÄ… pracownicy zajmujÄ…cy różne stanowiska. Oprócz samych wyjeżdżajÄ…cych (79% odpowiedzi), za realizacjÄ™ tych zadaÅ„ najczęściej odpowiadajÄ… pracownicy dziaÅ‚u administracji, tacy jak office manager czy asystent(ka) zarzÄ…du (57%). Rzadziej odpowiedzialni za ten obszar sÄ… pracownicy dziaÅ‚u personalnego (25% wskazaÅ„). Tylko w 8% firm funkcjonuje osobne stanowisko menedżera podróży. JeÅ›li taki pracownik zostaÅ‚ zatrudniony, najczęściej dziaÅ‚a w ramach dziaÅ‚u administracji (47% przypadków) lub piastuje samodzielne stanowisko (35%). Natomiast najważniejsze decyzje w firmach, np. dotyczÄ…ce polityki podróży, podejmujÄ… czÅ‚onkowie zarzÄ…du i menedżerowie wyższego szczebla (ponad poÅ‚owa wskazaÅ„ dla obu grup) oraz dyrektorzy finansowi (18%).

WiÄ™kszość ankietowanych decydentów biznesowych deklaruje, że w ich firmach obowiÄ…zuje polityka podróży okreÅ›lajÄ…ca obowiÄ…zujÄ…ce pracowników zasady odbywania delegacji (61% wskazaÅ„). PrawdopodobieÅ„stwo, że w firmie funkcjonuje polityka podróży, roÅ›nie przy tym wraz z jej wielkoÅ›ciÄ… (aż 86% wskazaÅ„ w przypadku najwiÄ™kszych firm). Obszary, których dotyczy polityka podróży mogÄ… być różne w poszczególnych organizacjach. Najczęściej obejmuje ona rezerwacjÄ™ hoteli (54% wskazaÅ„). JeÅ›li chodzi o Å›rodki transportu, w przypadku przelotów samolotem zasady zakupu biletów obowiÄ…zujÄ… pracowników 51% firm, w przypadku podróży pociÄ…giem - 50% firm, a w przypadku przejazdu autobusem - 44% firm. Najrzadziej polityka podróży dotyczy zasad wynajmu samochodu (36% odpowiedzi). Pracownicy czÄ™sto majÄ… też znacznÄ… swobodÄ™ w wyborze posiÅ‚ków w czasie delegacji (ograniczenia tylko w 39% organizacji).

Badanie decydentów biznesowych na zlecenie firmy Amadeus wykonała agencja badawcza TNS. Ankieta typu CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) została przeprowadzona na ogólnopolskiej próbie 300 firm i instytucji zatrudniających powyżej 50 pracowników.






Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com