TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2016-12-01 - Biura podróży też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów?

Biura podróży też mogą odpowiadać za opóźnienia lotów - przekonuje radca prawny, dr Piotr Cybula.

reklama


Nie jest to najlepsza wiadomość dla biur podróży, niemniej jednak warto zdawać sobie sprawę z możliwości ewentualnego pojawienia się takich roszczeń.

Podstawą prawną odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika za spóźnienie lub odwołanie lotu jest Rozporządzenie (WE) nr 261/ 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.02.2004 r. Z rozporządzenia 261/2004 wynika wyraźnie (art. 3 pkt 6): "Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw pasażerów wynikających z dyrektywy 90/314/EWG". Zgodnie z tą dyrektywą i polską ustawą o usługach turystycznych organizator turystyki za takie opóźnienia ponosi co do zasady odpowiedzialność. Odpowiedzialność ta nie ogranicza się tylko do szkody niemajątkowej, ale takie opóźnienie może również rodzić odpowiedzialność z tytułu szkody niemajątkowej (zmarnowanego urlopu). Reguła jest więc jasna - prawa wynikające z rozporządzenia 261/2004 nie pozbawiają klienta praw wynikających z dyrektywy 90/314, w tym możliwości dochodzenia od organizatora turystyki odpowiedzialności - przekonuje dr Cybula w artykule dostępnym na blogu prawoturystyczne.wordpress.com .

Sam fakt zaistnienia opóźnienia nie oznacza jeszcze przyznania odszkodowania z automatu, każda sprawa jest indywidualnie oceniana i istnieje katalog wyłączeń odpowiedzialności przewoźnika. Głównie dotyczy on zdarzeń od niego niezależnych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com