TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-11-17 - Jak podróżują służbowo pracownicy sektora MŚP?

Wyjazdy sÅ‚użbowe sÄ… dziÅ› narzÄ™dziem pracy ponad poÅ‚owy polskich firm z sektora MÅšP - wynika z badania Diners Club Polska zrealizowanego przez Instytut BadaÅ„ Rynkowych i SpoÅ‚ecznych.

reklama


"W nadchodzÄ…cym roku aż 61 proc. MÅšP za główny cel stawia przed sobÄ… zdobywanie nowych klientów. Wzrost gospodarczy zwiÄ™kszy rynek podróży sÅ‚użbowych. Polskie MÅšP bÄ™dÄ… coraz częściej wyjeżdżać, a w procesie organizacji podróży mogÄ… jeszcze wiele usprawni" - mówi Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.

Badanie "Podróże sÅ‚użbowe i kondycja polskich firm" zostaÅ‚o przeprowadzone na grupie 500 mikro, maÅ‚ych i Å›rednich firm z caÅ‚ej Polski. Niemal poÅ‚owa (49 proc.) ankietowanych oceniÅ‚a sytuacjÄ™ swoich przedsiÄ™biorstw jako dobrÄ… lub bardzo dobrÄ…. 37 proc. wszystkich wskazaÅ„ stanowiÅ‚y oceny neutralne. Zaledwie 9 proc. przedsiÄ™biorców stwierdziÅ‚o, że sytuacja ich firm jest zÅ‚a lub bardzo zÅ‚a. PoÅ‚owa firm uważa, że w ciÄ…gu najbliższego roku ich sytuacja nie zmieni siÄ™, a jedna trzecia spodziewa siÄ™ poprawy.

Najlepiej swojÄ… kondycjÄ™ oceniajÄ… firmy Å›rednie. 69 proc. przedsiÄ™biorstw z tej grupy uważa, że jest ona dobra lub bardzo dobra, żadne nie oceniÅ‚o zaÅ› swojej sytuacji jako zÅ‚ej. Co wiÄ™cej poÅ‚owa Å›rednich firm w najbliższym roku spodziewa siÄ™ poprawy. Tymczasem swojÄ… kondycjÄ™ jako zÅ‚Ä… lub bardzo zÅ‚Ä… oceniÅ‚o 16 proc. firm maÅ‚ych i 11 proc. mikrofirm. Poprawy spodziewa siÄ™ co czwarty przedstawiciel maÅ‚ego przedsiÄ™biorstwa.

Jako dobrą lub bardzo dobrą swoją kondycję ocenia 57 proc. firm usługowych, 41 proc. przemysłowych i 38 proc. handlowych. Większość przedsiębiorców z dwóch pierwszych branż przewiduje, że w ciągu roku ich sytuacja nie zmieni się (odpowiednio 62 i 50 proc.).

Najwięcej wskazań negatywnych odnośnie obecnej sytuacji pochodzi od firm z branży handlowej (13 proc.). Jednocześnie właśnie wśród nich największy jest odsetek przedsiębiorstw, które spodziewają się, że nadchodzący rok będzie lepszy niż obecny - 48 proc.

W nadchodzącym roku firmy zawalczą o nowych klientów. Taki cel wyznaczyło sobie 61 proc. przedsiębiorstw z sektora MSP. Na zdobywaniu nowych rynków skoncentrują się zwłaszcza firmy małe (58 proc.) i średnie (54 proc.). Walkę o klienta zapowiada połowa przedsiębiorców z branży produkcyjnej i usługowej. Te plany powinny przełożyć się na rynek podróży służbowych.

WedÅ‚ug szacunków biur podróży rynek wyjazdów sÅ‚użbowych uroÅ›nie w 2016 r. o 5 proc. Jednak firmy bÄ™dÄ… staraÅ‚y siÄ™ optymalizować organizacjÄ™ wyjazdów - bÄ™dÄ… szukaÅ‚y taÅ„szych ofert i częściej korzystaÅ‚y z tanich przewoźników. Oznacza to że wyjazdów może być wiÄ™cej, ale wartość zwiÄ…zanych z nimi transakcji nie musi siÄ™ zmienić" - wyjaÅ›nia Katarzyna Fatyga.

Obecnie w podróże biznesowe wyjeżdżają pracownicy 53 proc. firm z sektora, w tym reprezentanci niemal każdej średniej firmy (92 proc.). Co ciekawe, podróże służbowe zdarzają się również aż w co czwartej mikrofirmie.

Wyjazdy biznesowe organizujÄ… przede wszystkim przedsiÄ™biorstwa prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność przemysÅ‚owÄ… (64 proc.) i handlowÄ… (58 proc.). W branży usÅ‚ug wyjazdy sÄ… narzÄ™dziem pracy co trzeciej firmy (29 proc.). Pracownicy ponad poÅ‚owy firm wyjeżdżajÄ… 2-3 razy w miesiÄ…cu lub częściej. W jednej trzeciej przedsiÄ™biorstw wyjazdy sÅ‚użbowe zdarzajÄ… siÄ™ co najmniej raz na tydzieÅ„. 35 proc. organizuje wyjazdy raz w miesiÄ…cu, a tylko 10 proc. rzadziej. CzÄ™stotliwość wyjazdów koreluje z wielkoÅ›ciÄ… firmy i branżą, w której dziaÅ‚a.

Wyjazdy sÅ‚użbowe najczęściej zdarzajÄ… siÄ™ w Å›rednich firmach. Prawie 70 proc. z nich organizuje je co najmniej kilka razy w miesiÄ…cu, w tym co trzecia Å›rednio raz na tydzieÅ„. Podróże sÅ‚użbowe najczęściej zdarzajÄ… siÄ™ w branży handlowej i produkcyjnej. Warto odnotować, że aż jedna trzecia przedstawicieli mikrofirm wyjeżdża nawet raz w tygodniu, ale najwiÄ™kszy odsetek (40 proc.) rzadziej niż raz na miesiÄ…c.

"BiorÄ…c pod uwagÄ™ dużą czÄ™stotliwość wyjazdów, zwÅ‚aszcza w firmach Å›rednich, może dziwić, że aż 80 proc. MÅšP opÅ‚aca je gotówkÄ…, choć istniejÄ… wygodniejsze formy pÅ‚atnoÅ›ci, jak karta sÅ‚użbowa, pozwalajÄ…ce ograniczyć biurokracjÄ™ i zaoszczÄ™dzić czas" - mówi Katarzyna Fatyga.

Najczęściej pracownicy pobierajÄ… gotówkÄ™ w formie zaliczki - w taki sposób podróże rozlicza 45 proc. firm. Nieco rzadziej delegowany pokrywa wydatki z wÅ‚asnych Å›rodków, które nastÄ™pnie refunduje pracodawca (35 proc.) KartÄ… sÅ‚użbowÄ… za podróż pÅ‚aci 10 proc. przedsiÄ™biorstw - najczęściej maÅ‚e i Å›rednie - w ten sposób jest opÅ‚acana okoÅ‚o jedna piÄ…ta wjazdów firm tej wielkoÅ›ci.

"Mikrofirmy nie nauczyły się jeszcze posługiwać kartami firmowymi. Ich przedstawiciele najczęściej pokrywają koszty podróży z własnych pieniędzy, a później je rozliczają" - mówi Katarzyna Fatyga.

Kartą służbową za podróże płaci 40 proc. firm handlowych i 29 proc. firm produkcyjno-przemysłowych.

Biznesowe wyjazdy MÅšP trwajÄ… Å›rednio do dwóch dni. DÅ‚ugość wyjazdów nie zależy od branży, w której dziaÅ‚a firma, ale koreluje z wielkoÅ›ciÄ… przedsiÄ™biorstw - w maÅ‚ych i Å›rednich firmach Å›redni czas podróży sÅ‚użbowej jest dÅ‚uższy (dwa dni) niż w mikrofirmach, w których wyjazdy trwajÄ… zwykle jeden dzieÅ„.





Przedstawiciele MÅšP w podróż sÅ‚użbowÄ… jadÄ… najczęściej samochodem firmowym. Z takiego Å›rodka transportu korzysta 55 proc. przedsiÄ™biorstw (40 proc. mikrofim, 50 proc. maÅ‚ych 65 proc. Å›rednich). Aż w jednej piÄ…tej firm pracownicy w delegacjÄ™ jadÄ… prywatnym samochodem. Ten Å›rodek transportu jest najczęściej wykorzystywany w mikroprzedsiÄ™biorstwach (35 proc.).





Stosunkowo rzadko przedsiębiorcy w biznesową podróż udają się pociągiem (15 proc.) a jeszcze rzadziej samolotem (5 proc.). Z transportu lotniczego korzysta 10 proc. średnich i małych firm.

Ponad połowa firm zatrudnia osobę odpowiedzialną za organizację służbowych wyjazdów. Jednak w co trzeciej firmie jest to jedno z wielu należących do niej zadań. Aż w 45 proc. firm każdy pracownik organizuje swój wyjazd samodzielnie.

"Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z systemowych narzędzi do optymalizacji i samodzielnej rezerwacji podróży służbowej, czyli tzw. self booking tool. Potrafią one filtrować oferty i wybierać dla firm optymalne warianty podróży biznesowej. Najlepszym sposobem na uproszczenie procesu podróży służbowych jest implementacja takich narzędzi systemowych w firmach i wyznaczenie jednej osoby do zarządzania tym obszarem działalności. Dopełnieniem całości może być zastosowanie ujednoliconego instrumentu do finansowania podróży" - mówi Katarzyna Fatyga.

Z prezentacją Diners Club Polska można zapoznać się poniżej.

Możesz także pobrać plik: turinfo_20151117_prezentacja_diners_club_-_podr__e_s_u_bowe_w_m_p.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com