TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Przedstawiciele mediów oraz firmy związane ze środowiskiem turystycznym rozważnie podchodzą do prognoz Instytutu Traveldata, które zakładają wzrost turystyki wyjazdowej nawet o 22% w przyszłym roku. Jak kształtują się ceny wyjazdów w ferie zimowe 2017 roku? Zestawienie cen lotów do popularnych destynacji turystycznych.
reklama
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym 2016/17. Obejmuje ona okres pierwszego tygodnia zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego definiowanego jako 13-19 lutego 2017 roku.
Rozmowy z niektórymi przedstawicielami mediów, ale również ze środowiskiem turystycznym wskazują na to, że spora część osób wstrzemięźliwie podchodzi do perspektywy dużych wzrostów w turystyce wyjazdowej i niejako "godzi się" jedynie na wzrosty 10-procentowe lub jednocyfrowe.
Instytut TravelDATA w czasie listopadowej konferencji " Turystyka wyjazdowa 2017 - czy powtórzy się sukces roku 2016?" podczas 24 Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw przedstawił tezę o silnym przyspieszeniu w roku 2017 w turystyce wyjazdowej do poziomu wzrostu liczby turystów o 19-22 procent, czyli prawie tak wysokiego jak wspominany jako bardzo korzystny roku 2014. Jest to wzrost potencjalny wynikający z formuł modelowych, które dotychczas wykazywały się bardzo wysokim stopniem sprawdzalności.
Najważniejszym czynnikiem wzrostu sprzedaży w turystyce wyjazdowej jest wysoka dynamika realnych dochodów gospodarstw domowych. W okresie obecnym ma ona trzy zasadnicze aspekty: socjalny, czyli program 500+, wzrost zatrudnienia, wzrost realnych wynagrodzeń, czyli wzrost wynagrodzeń po uwzględnieniu stopy inflacji.
Program 500+ (o wpływie głównie pośrednim, czyli przez osoby pośrednio korzystające z programu np. właściciele sklepów, w których rosną obroty) apogeum swojego dodatniego wpływu będzie generował w I połowie 2017 roku (zwłaszcza w II kwartale), po czym jego wpływ będzie stopniowo malał, a w sezonie 2018 wpływ ten stanie się już nieznacznie negatywny.
W końcu roku 2016 nastąpił gwałtowny skok dynamiki wzrostu zatrudnienia, który apogeum silnego pozytywnego wpływu na sprzedaż w turystyce zaczął wywierać w połowie roku i działał przez całą II połowę roku 2016. Wpływ ten zacznie nieco słabnąć w pierwszych kwartałach 2017, ale nadal będzie znaczący.
Zmniejszenie się pozytywnego wpływu programu 500+ oraz obecnej bardzo wysokiej dynamiki wzrostu zatrudnienia oznaczać będzie przyhamowanie wzrostu sprzedaży w turystyce, ale dopiero w 2018 roku, o ile nie pojawią się w gospodarce rozwiązania lub nowe trendy, których skutek zastąpi gasnące wsparcie obu wymienionych czynników
Dodatkowymi elementami wpływającymi korygująco na sprzedaż w turystyce wyjazdowej są kwestia terroryzmu i wskaźników skłonności do konsumpcji usług z wyższej półki (należą do nich zagraniczne wycieczki).
Wpływ obaw przed terroryzmem powinien być różnicowo dodatni, zwłaszcza przy bazowym scenariuszu zakładającym sporadyczne zamachy na ogół z dala od ośrodków turystycznych, czyli innymi słowy negatywny wpływ terroryzmu w roku 2017 będzie mniejszy niż w roku 2016, co powinno skłonić do powrotu na rynek część z tych turystów, którzy pod wpływem obaw zrezygnowali z wyjazdu w poprzednim sezonie.
Istotnym negatywnym czynnikiem z punktu widzenia skłonności do podejmowania decyzji o zakupach turystycznych imprez zagranicznych, mogą być natomiast obawy dotyczące przyszłej sytuacji gospodarstw domowych, co wprawdzie nie przeszkadza w dokonywaniu wydatków na potrzeby bieżące (żywność, odzież, obuwie), ale negatywnie oddziałuje na sprzedaż, w tym zwłaszcza z dużym wyprzedzeniem, zagranicznych imprez turystycznych.
Częstym tematem komentarzy mediów w ostatnim okresie jest wyraźne zwolnienie dynamiki wzrostu PKB, która spadła w III kwartale tego roku do 2,5 procent w miejsce wartości wcześniejszych przeważnie na poziomie 3,0 -3,6 procent. Prognozy na kolejny kwartał przewidują dalszy spadek do 1,8 lub nawet do 1,5 procent. Powstaje zatem zasadne pytanie na ile może to ewentualnie zaszkodzić popytowi w turystyce. Odpowiedź na to pytanie powinna pocieszyć środowisko turystyczne.
Popyt na produkty turystyki zagranicznej zależy bezpośrednio od PKB tylko w takim stopniu w jakim wpływa to na dochody gospodarstw domowych. Wpływ ten zależy nie tyle od krótkoterminowych wahań, ale od utrzymywania się tendencji w dłuższym terminie np. 1,5-2 lat. W krótkim terminie możliwy jest natomiast wpływ pośredni poprzez oddziaływanie informacji o wzroście PKB na nastroje konsumenckie.
Obecny spadek dynamiki wynika głównie ze spadku poziomu inwestycji, a to z kolei z mniejszej liczby wielkich projektów realizowanych w oparciu o fundusze unijne. W III kwartale sytuacja ta odebrała dynamice polskiego PKB aż 1,4 punktu procentowego, Kwestia ta ma jednak znaczenie jedynie przejściowe i najprawdopodobniej ustąpi w II kwartale 2017.
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz szósty w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym 2016/17 definiowanym jako trzeci tydzień lutego 2017 roku (13.02-19.02 2017), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 16 grudnia.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 13-19 lutego, średnie ceny spadły o 35 złotych, (poprzednio zwyżkowały o 60, 71 i 67 złotych, a wcześniej spadły o 12 złotych i wzrosły o 182 złote). Największe spadki średnich cen odnotowano na Lanzarote, Cyprze i w Hurghadzie - o odpowiednio 438, 111 i 52 złote. Najwyższy wzrost cen odnotowano na Teneryfie - o 286 złotych, a znacznie niższe na Tureckiej Riwierze (de facto 1 hotel) i Gran Canarii - o 49 i 19 złotych
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami