TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-07-10 - Wódki klasy premium coraz bardziej popularne wśród Polaków

Polacy coraz częściej wybierają dobre jakościowo wódki z wyższej półki cenowej. Segment premium rośnie, choć cały rynek spada.

reklama


Polski rynek wódek premium powoli zwiÄ™ksza swoje udziaÅ‚y w rynku alkoholowym - ocenia firma Stock. To wyjÄ…tek, bowiem sprzedaż wódki w ostatnich latach systematycznie spada. Branża liczy, że sprzedaż droższych alkoholi tradycyjnie najwyższa bÄ™dzie pod koniec roku.

"Rynek wódek top premium notuje kilkuprocentowy wzrost rocznie" - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes PaweÅ‚ WaÅ‚ach, brand manager Stock Polska. " Rok do roku jest to okoÅ‚o 4-5 proc. w ujÄ™ciu wolumenowym. NajwiÄ™kszÄ… sprzedaż tego segmentu notuje siÄ™ w dużych miastach, gdzie konsument wódek premium jest bardziej zamożny i skÅ‚onny wydać kilka zÅ‚otych wiÄ™cej na produkt wysokiej jakoÅ›ci"

W raporcie opisujÄ…cym rynek alkoholi KPMG zwraca uwagÄ™ na to, że w Polsce dominujÄ…cym trunkiem jest piwo. Jego udziaÅ‚ w wartoÅ›ci sprzedaży to 47 proc. Na drugim miejscu byÅ‚a wódka - 30,7 proc. 6,3 proc. pieniÄ™dzy wydanych na alkohol Polacy przeznaczyli na wina, 4,3 proc. - na whisky, zaÅ› 5,4 proc. - likiery, nalewki i podobne napitki.

UbiegÅ‚y rok ze wzglÄ™du na podwyżkÄ™ akcyzy na mocne alkohole przyniósÅ‚ jednak spadek produkcji. Nawet mimo kilkudziesiÄ™cioprocentowej poprawy w produkcji wódki w I kwartale br. i tak byÅ‚a ona niższa od tej sprzed dwóch lat o 7 proc. Sprzedaż natomiast spadÅ‚a o 4,5 proc.

"Ogólnie rynek wódek w Polsce notuje spadki. Konsumenci migrujÄ… też do różnych innych kategorii. ZauważyliÅ›my jednak, Å¼e segment top premium stale roÅ›nie rok do roku. Jest to wzrost kilkuprocentowy, natomiast w odróżnieniu od pozostaÅ‚ych segmentów jest to kategoria, która pozwala optymistycznie spoglÄ…dać w przyszÅ‚ość. Wzrosty notujemy zarówno w ujÄ™ciu wolumenowym, jak i wartoÅ›ciowym" - dodaje WaÅ‚ach.

Z wypowiedzi producentów wynika, że najwiÄ™ksze znaczenie dla rozwoju branży bÄ™dzie miaÅ‚a kategoria top premium (77 proc.), nastÄ™pnie premium (62 proc.), a potem dopiero wódek ekonomicznych (46 proc.).

CechÄ… charakterystycznÄ… wódek z segmentu premium jest ich dopracowanie. Nie tylko sam trunek musi mieć wysokÄ… jakość, lecz także ogromne znaczenie ma opakowanie. Najnowszy produkt Stocka, wódka Amundsen, odwoÅ‚uje siÄ™ wiÄ™c do sÅ‚ynnej wyprawy - zdobycia bieguna poÅ‚udniowego w 1912 roku, a stylizacja butelki nawiÄ…zuje do surowej scenerii Antarktydy.

"Podczas ostatnich badaÅ„ zaobserwowaliÅ›my, że konsument segmentu premium i top premium jest coraz bardziej Å›wiadomy. Konsumenci stajÄ… siÄ™ już koneserami i poszukujÄ… coraz wiÄ™cej informacji o danym produkcie. Możemy powiedzieć, że powoli stajÄ… siÄ™ ekspertami. StÄ…d też nasza nowa propozycja w tej kategorii" - mówi Walach.

Wartość polskiego rynku alkoholi oceniono w raporcie KPMG na ponad 41 mld zÅ‚. Obecnie najwiÄ™cej zarabiajÄ… na nim producenci lżejszych trunków. Na cięższe przyjdzie czas zimÄ….

"Lato jak wiadomo jest sezonem dla piwoszy" - podkreÅ›la brand manager Stock Polska. "W IV kwartale spodziewamy siÄ™ odwrócenia tej dynamiki, a że jest to też okres żniw zarówno dla segmentu premium, jak i top premium, wiÄ™c prognozujemy jeszcze wyższÄ… sprzedaż naszych marek z tych dwóch segmentów"



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com