TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Czy nastąpiły istotne zmiany w zakresie zmian cen imprez turystycznych imprez? Które kierunki podrożały? Jakie są aktualne ceny przelotów?
reklama
W zeszłym tygodniu poznaliśmy wstępne dane o sprzedaży koncernów turystycznych TUI Group i Thomas Cook za kończący się właśnie rok obrotowy. Kolejny już raz znacznie lepiej prezentują się wyniki TUI Group i to zarówno pod względem zaawansowania rocznej sprzedaży (96 procent w TUI wobec 91 procent w Cooku), jak i pod względem przyrostu sprzedaży ( około +3 procent wobec około procent). Lepszą ocenę rynku dla TUI zdaje się potwierdzać wyższy wzrost kursu akcji od ogłoszenia raportu do piątkowego zamknięcia: dla TUI + 3,6 procent wobec + 2 procent w przypadku Thomasa Cooka.
Ciekawe są jednak informacje, które zawarte są w tekście. Otóż Thomas Cook tłumaczy, że spadek średniej ceny w Wlk.Brytanii wynika ze wzrostu udziału w tamtejszym mikście produktowym biletów czarterowych (seat only) kosztem sprzedaży gotowych pakietów turystycznych. Świadczyć może to o stale rosnącym indywidualnym pakietowaniu (lub też z pomocą agentów), do którego coraz intensywniej używane są nie tylko rejsy tanich linii, ale także przeloty czarterowe.
To samo wynika z raportu TUI, ale w tym przypadku z tabeli pokazującej bardzo wysoki wzrost, bo o około 16 procent, hurtowej sprzedaży (B2B) miejsc hotelowych, które w dużej części stają się później składową pakietów składanych indywidualnie.
Ciekawe rzeczy zwracają też uwagę na naszym krajowym podwórku podmiotów działających w turystyce. Bardziej standardowa jest informacja o wielkości sprzedaży biura Rainbow Tours za miesiąc sierpień. Wzrosła ona o prawie 17 procent, a narastająco z 8 miesięcy tego roku o blisko 21 procent, co świadczy o tym, że nawet przeprowadzone przez branżę redukcje programów do Egiptu i Turcji nie wpłynęły znacząco na dynamikę wzrostu przychodów tego organizatora. Jak przekłada się to na liczbę klientów organizatora poznamy w połowie listopada przy okazji publikacji raportu giełdowego za trzy kwartały tego roku.
Natomiast całkiem ekstraordynaryjne rzeczy dzieją się od ponad dwóch miesięcy z kursem akcji giełdowego (z rynku NewConnect) pośrednika w sprzedaży wycieczek, którym jest Fly.pl. Wpadł on w zupełnie niezwykłą spiralą spadków, która nabrała tempa zwłaszcza po opublikowaniu bardzo słabych wyników tej spółki w połowie sierpnia. W ostatni piątek, po ponad 30-procentowym spadku osiągnął on kolejne minimum kursowe, które wyniosło tym razem 41 groszy. Warto zaznaczyć, że w okresie nieco ponad 2 miesięcy kurs akcji spółki spadł aż 25-krotnie, co jest sporym ewenementem nawet jak na specyficzne standardy naszej "małej giełdy".
Słabe wyniki tego pośrednika, który sprzedaje głównie przez Internet oraz również bardzo słabe ostatnie rezultaty finansowe Travelplanet.pl świadczyć mogą o tym, że sprzedaż internetowa nie jest jednak tak lukratywnym biznesem jak się niektórym jeszcze do niedawna wydawało, a śmierć tradycyjnych agentów wieszczona była stanowczo przedwcześnie, na co zresztą TravelDATA wielokrotnie zwracała w licznych materiałach uwagę. Inna rzecz, że stanowczo powinni oni już przygotowywać się do stopniowych zmian w profilu swojego modelu biznesowego.
Według danych pochodzących ze źródeł niemieckich sierpień był dla turystyki wyjazdowej zaskakująco słaby, a spadek liczby rezerwacji przekroczył 8 procent. Ucierpiały bezpieczne kierunki hiszpańskie, jak Majorka (minus 4 %) i Wyspy Kanaryjskie (średnio około minus 9%), ale jeszcze większe spadki zanotowały kierunki postrzegane jako potencjalnie mniej spokojne, jak Turecka Riwiera (minus 12%), czy narażone na wzmożony napływ uchodźców, jak Rodos (minus 8%), a zwłaszcza Kos (minus 14%). Na tym tle pozytywnie wyróżnia się oddalona na zachód oraz nie kojarzona obecnie z problematyką migrantów Kreta (plus 16%). Tak duże wahania popytu oznaczają, że tegoroczne niekorzystne zdarzenia znacząco oddziałują i oddziaływać będą nie tylko na kierunki wypoczynkowych wyjazdów Polaków, ale także wielu innych nacji. Na razie ogólny wniosek z tego jest taki, że biorąc pod uwagę, że rynki turystyczne to w dużej mierze układ naczyń połączonych, to przyszłoroczne kierunki turystyki i w związku z tym programy czarterowe będą w nadchodzącym sezonie wyjątkowo trudne do optymalnego zaplanowania.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Zestawienie po raz pierwszy obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym definiowanym jako pierwszy tydzień lutego 2016 roku (01.02-07.02 2016), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego i zebranych w dniu 24 września z cenami dla tego samego tygodnia zebranych tydzień wcześniej w dniu 17 września. Ponieważ w odróżnieniu od poprzednich zestawień cen dla kończącego się już sezonu letniego, które były już w zasadzie zestawieniami last minute, obecne zestawienie dla sezonu zimowego charakteryzuje się ponad 4-miesięcznym wyprzedzeniem wobec terminu wylotu to dlatego zmiany cen są na razie znacznie mniejsze niż te, które występowały w zestawieniach poprzednich.
W badanym okresie wystąpił niewielki wzrost średniej ceny, który wyniósł 9 złotych. Największe zwyżki średnich cen wystąpiły na kierunkach egipskich, czyli Hurghadzie, Synaju i Marsa Alam - o odpowiednio 52, 28 i 13 złotych oraz na Tureckiej Riwierze - o 42 złote. Największe zniżki cen odnotowano na Cyprze i w Portugalii - o średnio 36 i 30 złotych oraz na hiszpańskich Teneryfie i Gran Canarii - o 14 i 13 złotych. Te niewielkie zmiany wynikają z równie niewielkich zmian dostosowawczych cen ofertowych we wstępnym etapie sprzedaży sezonu zimowego i będą trwały jeszcze jakiś czas zanim sprzedaż wyjazdów feryjnych nie wejdzie w okres ostatnich kilku tygodni lub nie nastąpią jakieś istotne zmiany parametrów zewnętrznych (np. kursów walut). Dlatego teraz znacznie więcej o sytuacji rynkowej może nam powiedzieć porównanie cen obecnych z cenami sprzed roku, które zawiera wpływ wielu ważnych czynników i wydarzeń skumulowany przez ostatnich 12 miesięcy.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami