TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-02-08 - Dwie stawki podatku VAT przy organizacji wesela?

Organizując imprezę weselną należy stosować dwie stawki podatku VAT? Tak wynika z interpretacji interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

reklama


Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie kompleksowych usługi organizowania we własnym lokalu różnego rodzaju imprez okolicznościowych takich jak: wesela, komunie, studniówki itp. Cała usługa odbywa się w budynku usługowo-gastronomicznym, stanowiącym własność Wnioskodawczyni. Zasadniczym elementem usługi jest usługa gastronomiczna - konsumpcja. Posiłki przygotowywane są na miejscu i podawane przez obsługę kelnerską zatrudnioną przez Wnioskodawczynię. W ramach usługi zapewnione są także i podane napoje gorące (kawa, herbata) oraz napoje chłodzące. Usługa wykonywana jest jednego wieczoru (samo wesele) lub także najczęściej następnego dnia (wesele wraz z poprawinami).

Wnioskodawczyni do sprzedaży usługi gastronomicznej mającej na celu organizację imprezy okolicznościowej typu wesele stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%, natomiast do sprzedaży napojów Wnioskodawczyni stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Wnioskodawczyni miała wątpliwości, czy prawidłowe jest opodatkowanie kompleksowej usługi organizacji imprezy okolicznościowej stawką 8% VAT w stosunku do pakietu gastronomicznego wraz z elementami pobocznymi (wynajem sali, obsługa kelnerska, oprawa muzyczna, dekoracja sali itp.) oraz stawką 23% VAT w odniesieniu do podawanych w trakcie ww. imprez napojów. W ocenie Wnioskodawczyni podawanie w trakcie ww. imprez napojów, rozumiane również jako ich sprzedaż, powinno być opodatkowane stawką 8% VAT, z uwagi na to, że mamy tu do czynienia z elementem pobocznym w stosunku do kompleksowej usługi gastronomicznej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie zgodził się z interpretacją prezentowaną przez przedsiębiorcę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Natomiast aby móc wskazać, że dana usługa jest usługa złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej - uznał w uzasadnieniu do interpretacji o sygnaturze 1462-IPPP1.4512.1083.2016.2.MP. Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się pod adresem interpretacje-podatkowe.org

Dyrektor Izby Skarbowej odnoszÄ…c stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego stwierdziÅ‚, że do ww. kompleksowej usÅ‚ugi organizacji imprezy okolicznoÅ›ciowej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w zwiÄ…zku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w powiÄ…zaniu z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usÅ‚ug dla których obniża siÄ™ stawkÄ™ podatku od towarów i usÅ‚ug oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W odniesieniu natomiast do podawanych w trakcie imprezy napojów wskazać należy, że w cytowanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów, w zapisie określającym zakres wyłączenia stosowania obniżonej stawki nie posłużono się terminem "dostawa", tylko terminem "sprzedaż", pod którym rozumie się zarówno świadczenie usług, jak i dostawę towarów ( art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Oznacza to, że w świetle ww. przepisów na podstawie przepisów prawa krajowego nie następuje podzielenie czynności złożonej (np. usługi związanej z wyżywieniem w zakresie podania określonego napoju) na jej elementy składowe. Z treści poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów wynika, że wyłączona z opodatkowania obniżoną stawką podatku w wysokości 8% (a co za tym idzie objęta stawką podstawową) jest sprzedaż (przez którą rozumiane tu będzie całe świadczenie złożone obejmujące także dostawę produktu do spożycia na miejscu, wraz z wykonaniem czynności dodatkowych) dotycząca produktów wymienionych w pkt 1-6 tej pozycji. W konsekwencji, do części świadczonej przez Wnioskodawcę usługi obejmującej sprzedaż napojów (kawa, herbata, napoje chłodzące) niekorzystających ze stawki obniżonej, zastosowanie ma 23% stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że wymienione napoje dostarczone są w ramach jednej kompleksowej usługi organizacji imprezy okolicznościowej. - można przeczytać w treści interpretacji.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com