TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Problemy związane z opóźnieniami samolotów czy odwołaniami rejsów dotyczą wielu klientów biur podróży w Polsce. Być może warto poinformować klientów o możliwościach ubiegania się o odszkodowanie.
reklama
Podstawą prawną odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika za spóźnienie lub odwołanie lotu jest Rozporządzenie (WE) nr 261/ 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.02.2004 r. Wszelkie odszkodowania mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy opóźnienie/ odwołanie jest spowodowane okolicznościami, za które odpowiedzialność ponosi linia lotnicza.
Jeśli pasażerowi odmówiono wstępu na pokład lub lot został opóźniony czy też odwołany, można złożyć skargę do danego przewoźnika lotniczego. Można to zrobić za pomocą unijnego formularza skargi (wzór pod tekstem) dotyczącego praw pasażerów lotniczych. Szczegółowe informacje dotyczące samodzielnego składania reklamacji można znaleźć na stronie europa.eu
Często zdarza się, iż z różnych powodów klienci nie chcą samodzielnie starać się o odszkodowania, wówczas z pomocą przychodzą wyspecjalizowane kancelarie, które za pewną opłatą podpisują z poszkodowanym pasażerem umowę i prowadzą postępowanie odszkodowawcze. Klient musi się liczyć z pewnymi kosztami, część kancelarii na swoich stronach informuje, iż wynagrodzenie jakie pobiera za wykonanie usługi to zwykle 25 proc. wartości odszkodowania (taka wartość pojawiała się najczęściej, gdy przeglądaliśmy oferty wybranych kancelarii).
Możliwość skorzystania z takiego rozwiązania istnieje także w przypadku imprez organizowanych przez biura podróży. Rekompensaty należą się nie tylko turystom wyjeżdżającym na imprezy organizowane przez touroperatorów, ale także pasażerom podróżującym indywidualnie, którzy nabyli bilety w biurach podróży lub online. Dodatkowo biura podróży mogą liczyć na prowizje za przysłanie klientów.
Jak wygląda procedura? Indywidualny klient kontaktuje się z kancelarią i uzyskuje informacje jakie dokumenty powinien zeskanować i przesłać (najczęściej chodzi o kartę pokładową, wydruk rezerwacji, ew. umowę z biurem podróży). Podaje dane teleadresowe, numer konta oraz podpisuje umowę. Na tym rola klienta się kończy. Prawnicy domagają się wypłaty należnej rekompensaty Jeśli jest to nieskuteczne - oddają sprawę do sądu. W przypadku klientów biur podróży, wygląda to zwykle podobnie, z tym, że to biuro przekazuje dane klientów kancelarii, a ta podejmuje kontakt.
Odszkodowania za opóźnienia nie są małe. Jeżeli pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, będą mieli prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży. Dokładniej o wysokości odszkodowań pisaliśmy w aktualności Pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania
Zagadnienie odszkodowań przy opóźnieniach samolotów zostanie poruszone w trakcie targów TT Warsaw. Odbędzie się tam seminarium pt. "Opóźniony samolot. Ty i Twój Klient możecie zyskać. Prawa pasażerów linii lotniczych", w trakcie którego, będzie można poznać najważniejsze prawa pasażerów linii lotniczych wynikające z ustawodawstwa UE oraz dowiedzieć się jak rozmawiać z klientami niewłaściwie obsłużonymi przez przewoźników. Spotkanie, zorganizowane przez kancelarię Passenger Rights sp. z o.o., właściciela marki Opóźnionysamolot.pl., odbędzie się pierwszego dnia targów, 24 listopada 2016 r. w godzinach 13.00 - 14.00, w sali konferencyjnej A.
Poniżej unijny formularz skargi.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami