TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Jesteśmy u progu nowego sezonu turystycznego. Ograniczenia covidowe są stopniowo luzowane, co daje nadzieję na to, że jednak turyści będą mogli wyjeżdżać bez większych przeszkód. Zapytaliśmy w biurach podróży o nastroje przed sezonem.
reklama
Od Wielkanocy widzimy wzrost zainteresowania wyjazdami, W ostatnich tygodniach widać odbicie w sprzedaży, na co duży wpływ miało otwarcie salonów znajdujących się w centrach handlowych - podkreśla Maciej Szczechura, Członek Zarządu Rainbow.
Piotr Henicz, wiceprezes biura Itaka, oraz wiceprezes Polskiej Izby Turystyki oraz Polskiego Związku Organizatorów Turystyki dodaje, że widać chęć Polaków do powrotu do zwyczajów wyjazdowych sprzed pandemii, potrzebę "odreagowania" lockdownu, stąd rosnący entuzjazm do wyjazdów, który Itaka obserwuje od początku maja. Porównując statystyki z ostatnich tygodni do analogicznego okresu w rekordowym dla turystyki roku 2019, możemy powiedzieć że osiągamy podobny poziom sprzedaży - wskazuje Piotr Henicz.
Magda Plutecka, PR & Marketng Manager w Sun & Fun Holidays podkreśla, że nastroje są bardzo dobre i nie mogą być inne w sytuacji, kiedy świat się otwiera i coraz więcej osób podróżuje. Wracają nasze pierwsze, zaplanowane na ten sezon study toury - jest w końcu ruch, entuzjazm i energia! Po długim i uciążliwym lockdownie Polacy mają ogromną chęć wyjazdu i cieszy nas rosnąca z tygodnia na tydzień ilość rezerwacji. - wskazuje Plutecka zaznaczając, że zauważalne jest, że niektórzy jeszcze wstrzymują się przed podjęciem ostatecznej decyzji głównie ze względu na obowiązek wykonywania testów, ale to też staje się coraz mniejszą niedogodnością dzięki oferowanym zniżkom, dobrej organizacji punktów diagnostycznych i pozytywnej perspektywie swobodnego podróżowania po szczepieniu a być może i stopionym łagodzeniu wymogów wjazdowych.
Dobre nastroje panują także w Exim Tours. Ostatni miesiąc pokazał, że klienci tęsknią za podróżami. Zauważalny jest ogromny wzrost zapytań wakacje, a co najważniejsze duża ilość samych rezerwacji. Nastroje więc napawają optymizmem mówi Dominika Jurkowska Manager ds. Marketngu w Exim S.A.
Jak podkreśla Maciej Szczechura, turyści zadają więcej pytań niż czynili to dotychczas, zauważalnie wydłużył się czas rozmów w call center, a pytania najczęściej dotyczą testów i ograniczeń. Dodaje, że największym powodzeniem cieszą się kraje, które przez pandemię przeszły stosunkowo łagodnie, jak Grecja, natomiast kraje, które nieco ciężej przechodziły przez pandemię są nieco z tyłu.
Bardzo podobne spostrzeżenia ma także Piotr Henicz. Do standardowych pytań odnośnie oferty jak szczegółowe informacje dotyczące standardu hoteli czy programów wycieczek objazdowych doszły kwestie związane z testami, paszportami covidowymi, warunkami wjazdu, czy obostrzeniami w krajach docelowych. Wszystkie nasze kanały kontaktu z klientami odnotowują ogromny wzrost ilościowy zapytań, przy jednoczesnym znaczącym wydłużeniu czasu rozmów. Do zwyczajowych kryteriów wyboru wakacji doszedł także czynnik związany z wymogiem czy rodzajem testów przy wjeździe do danego kraju, mniejsze znaczenie ma cena wyjazdu - zauważa wiceprezes Itaki, dodając, że w tym roku wakacje są wyjątkowo wyczekane, przykładem tego może być Grecja, gdzie pierwsze dostępne wyloty w maju wypełniły się bardzo szybko. Wybór miejsca na wakacje jest dokonywany bardziej wnikliwie, czynnik cenowy ma mniejsze znaczenie. Czyli nie tylko potrzeba wyczekiwanego wyjazdu, ale także chęć spędzenia go wyjątkowo. Od organizatorów wyjazdów Klienci oczekują nie tylko informacji o produkcie, ale także o procedurach związanych z obostrzeniami. Największy udział w sprzedaży ma oferta samolotowa, przy jednoczesnym wzroście ilości rezerwacji z dojazdem własnym. Większość rezerwacji w tym roku zakładana jest na ok. 2 tygodnie przed wyjazdem - dodaje Piotr Henicz.
Dominika Jurkowska dodaje, że zapytania turystów w dużej mierze dotyczą kierunków "stabilnych", czyli takich które mają jasne reguły wjazdowe. Dużym zainteresowaniem cieszy się Egipt, Hiszpania, Malta, jak również kierunki egzotyczne takie jak Emiraty Arabskie, Malediwy, czy Meksyk.
Magda Plutecka zauważa, że wybór kierunku jest na pewno zdeterminowany wymogami wjazdowymi, choć większą niż zwykle uwagę turyści przywiązują również do opieki polskojęzycznego rezydenta i ubezpieczenia, które w czasie pandemii jest priorytetem. Istotne są też elastyczne warunki rezerwacji Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż każdy podróżujący z nami klient ma obecnie zapewnione w cenie wyjazdu ubezpieczenie w wariancie MAX obejmujące m.in. ochronę Covid-19 a także - już od niespełna 1 zł/os. - możliwość zmiany terminu wyjazdu w przypadku zachorowania na Covid-19 czy kwarantanny - dodaje Plutecka podkreślając, że w tej chwili dla turystów najistotniejsze jest aby w ogóle wylecieć i spędzić udany urlop.
Zdaniem Piotra Henicza największą popularnością wśród turystów Itaki cieszą się hotele wysokiej kategorii z dużym udziałem luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się hotele "adults only", czyli tylko dla dorosłych, w tym te które oferujemy w ekskluzywnej formule klubowej ITAKarma. Bardzo popularne są wyjazdy rodzinne, co potwierdza dynamicznie rosnąca ilość rezerwacji naszych hoteli Klubu Przyjaciół ITAKI - segmentu oferty adresowanej właśnie dla rodzin z dziećmi, z wyjątkową formułą animacji przygotowaną we współpracy z Energylandią. Najpopularniejsze kierunki to Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Albania, Portugalia, Włochy i Bułgaria, z destynacji egzotycznych Zanzibar, Malediwy i Dominikana, dużym zainteresowaniem cieszy się także Chorwacja na dojazd własny oraz hotele z przelotem w ramach pakietowania dynamicznego. - podkreśla wiceprezes Itaki.
Jaki wynik na koniec sezonu zostanie uznany za zadowalający? 70 procent ruchu z 2019 r. uznamy za zadowalający. Sprzedaż wygląda optymistycznie, dlatego uważam taki wynik za realny, aczkolwiek doświadczenie poprzedniego roku nauczyło nas, aby patrzeć na wszelkie szacunki z pokorą - mówi Maciej Szczechura.
Jeszcze kilka miesięcy temu naszym celem było osiągnięcie ok. 50 - 60% ilości klientów obsłużonych w roku 2019. Nie chcemy popadać w przesadny optymizm, ale widząc dynamikę sprzedaży oraz wzrosty sprzedaży dojazdu własnego i pakietowania dynamicznego jest szansa żeby te założenia przekroczyć, zakładając utrzymanie się aktualnych trendów sprzedażowych, co jest z kolei związane z aktualną sytuacją w Polsce i krajach docelowych. - dodaje Piotr Henicz.
Oscylujemy w wyniku bliskim 0, jeżeli tendencja sprzedażowa się utrzyma to osiągnięcie 70% roku 2019 nie powinno stanowić problemu. - dodaje Dominika Jurkowska.
Jeśli chodzi o zmiany prawne, które mogłyby pomóc organizatorom turystyki, Maciej Szczechura jest zdania, że przede wszystkim touroperatorzy potrzebują jasnych reguł podróżowania. Mieliśmy możliwość przesunięcia terminów zwrotów zaliczek, Turystyczny Fundusz Zwrotów, vouchery zostaną przedłużone, były tarcze. Zawsze można powiedzieć, że wsparcie dla dużych touroperatorów było zbyt małe, ale trzeba sobie radzić z tym co jest i skupić się na powrocie do działania - przekonuje Członek Zarządu Rainbow.
Zdaniem Piotra Henicza, wyniki, jakie organizatorzy turystyki uzyskają w tym sezonie będą determinować nasze potrzeby ewentualnej dalszych uregulowań prawnych, dalszej pomocy. Na pewno będą dyskutowane tematy dotyczące nowych gwarancji ubezpieczeniowych dla touroperatorów, dalsze losy TFP czy ewentualnego umarzania TFZ - podkreśla.
Dominika Jurkowska wskazuje, że przydałoby się doprecyzowanie przepisów dotyczących odstąpienia na podstawie art 47 ustawy o imprezach turystycznych, doprecyzowanie odpowiedzialności organizatora w przypadku wystąpienia siły wyższej w momencie kiedy klient jest już na miejscu urlopu, a także zmiana dotycząca Turystycznego Funduszu Pomocowego, chodzi o brak zwrotu w przypadku bezkosztowej anulacji rezerwacji.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami