TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2025-03-29 - Komisja Europejska chce wesprzeć winiarzy
Komisja Europejska zaproponowała środki mające na celu zapewnienie, aby europejski sektor wina pozostał konkurencyjny, odporny i stanowił istotną siłę gospodarczą w nadchodzących dziesięcioleciach.
reklama
Sektor ten stoi przed szeregiem wyzwań, takich jak zmieniające się trendy konsumenckie, zmiana klimatu i niepewność rynku. Wniosek Komisji wprowadza ukierunkowane środki mające pomóc sektorowi w zarządzaniu potencjałem produkcyjnym, dostosowaniu się do zmieniających się preferencji konsumentów i uwolnieniu nowych możliwości rynkowych. Środki te przyczynią się również do utrzymania żywotności wielu obszarów wiejskich zależnych od miejsc pracy w przemyśle winiarskim oraz do zachowania znaczenia społecznego unijnego sektora wina.
Kluczowe zmiany w ramach polityki dotyczącej wina
- Zapobieganie nadwyżkom: Państwa członkowskie będą uprawnione do podejmowania działań, takich jak karczowanie (usuwanie niechcianych lub nadmiernych ilości winorośli) i zielone zbiory (usuwanie niedojrzałych winogron przed zbiorami), aby zapobiec nadwyżce produkcji, pomóc ustabilizować rynek i chronić producentów przed obciążeniem finansowym.
- Elastyczność sadzenia: Producenci uzyskają dodatkową elastyczność w zakresie systemu zezwoleń na ponowne nasadzenia. Pomoże im to w podjęciu decyzji inwestycyjnej w zmieniającym się kontekście. Państwa członkowskie będą również mogły lepiej dostosować zezwolenia na nasadzenia do swoich potrzeb krajowych i regionalnych.
- Wsparcie na rzecz klimatu: Sektor ten otrzyma większe wsparcie, aby stać się bardziej odpornym na zmianę klimatu. Państwa członkowskie mogą zwiększyć maksymalną unijną pomoc finansową do 80 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji w inwestycje mające na celu łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej.
- Jasne zasady wprowadzania do obrotu: Wprowadzanie do obrotu innowacyjnych produktów będzie łatwiejsze dzięki jaśniejszym zasadom i wspólnym nazwom produktów w przypadku produktów winiarskich o niższej zawartości alkoholu na całym jednolitym rynku.
- Zharmonizowane etykietowanie: Podmioty gospodarcze odniosą korzyści z bardziej zharmonizowanego podejścia do etykietowania wina, co zmniejszy koszty i uprości handel transgraniczny w UE, a jednocześnie zapewni konsumentom łatwy dostęp do informacji.
- Zwiększona turystyka winiarska: Grupy producentów zarządzające winem chronionym oznaczeniami geograficznymi otrzymają pomoc na rozwój turystyki związanej z winem, co przyczyni się do pobudzenia rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
- Przedłużona promocja: Czas trwania finansowanych przez UE kampanii promocyjnych na rzecz konsolidacji rynku w państwach trzecich zostanie wydłużony z 3 do 5 lat, aby zapewnić lepszą promocję win europejskich.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami