TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-12-06 - Hotelarze obawiają się kosztów i niskiego obłożenia

Wysokie koszty prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci, obÅ‚ożenie poniżej oczekiwaÅ„, duża konkurencja i rosnÄ…ca popularność zagranicznych wyjazdów - wÅ‚aÅ›ciciele obiektów noclegowych w Polsce koÅ„czÄ… rok z mieszanymi uczuciami. Jedni planujÄ… ucieczkÄ™ do przodu i inwestycje w wyższy standard, inni rozważajÄ… zwolnienia lub nawet zamkniÄ™cie interesu. Nastroje przedstawicieli branży na koniec roku zbadaÅ‚ portal Nocowanie.pl.

reklama


W ankiecie przeprowadzonej wśród właścicieli obiektów przez serwis Nocowanie.pl zapytano o to, czy są oni zadowoleni z ruchu w swoim obiekcie noclegowym w mijającym roku. Ponad połowa respondentów - 51% - odpowiedziała, że nie.

Zaledwie 12% ankietowanych odnotowaÅ‚a w caÅ‚ym roku wysokie obÅ‚ożenie obiektu na poziomie 76-100%. ObÅ‚ożenie poniżej 50% odnotowaÅ‚o 42% respondentów. Ankietowani lepiej oceniajÄ… sam sezon letni, kiedy wysokim obÅ‚ożeniem pochwalić siÄ™ mógÅ‚ co czwarty wÅ‚aÅ›ciciel obiektu, a na bardzo niskie narzekaÅ‚o jedynie 12% badanych.

Przed nami jeszcze mocny finisz - zwłaszcza w górach widać spory ruch świąteczno-noworoczny, ale trzeba pamiętać, że za nami kilka trudnych sezonów. Najpierw pandemia, a potem kryzys wywołany wojną w Ukrainie, który zmusił Polaków do szukania oszczędności w warunkach wysokiej inflacji. Takich strat nie odpracowuje się z dnia na dzień podkreśla Tomasz Zaniewski, wiceprezes serwisu Nocowanie.pl.

Kilka słabych lat z rzędu to spore obciążenie, dlatego 12,5% uczestników badania rozważa całkowite wycofanie się z biznesu, a 27% tych, którzy mają pracowników, rozważa redukcję zatrudnienia.

Zdecydowana większość zamierza jednak walczyć z przeciwnościami rynku. Wśród czynników, które najbardziej zagrażają ich hotelarskiemu biznesowi - mając możliwość wybrania kilku odpowiedzi - ankietowani w większości wskazali na rosnące koszty utrzymania obiektu. Odpowiedź tę zaznaczyło aż 71% respondentów. Kolejne 24% zauważa, że polscy turyści coraz częściej decydują się na wyjazdy zagraniczne. O dużej konkurencji ze strony innych obiektów mówi 41% ankietowanych, przy czym wskazują, że nie zawsze jest to konkurencja uczciwa. Niezarejestrowane oficjalnie podmioty świadczące usługi noclegowe, które nie są obciążone kosztami stosownych ubezpieczeń, podatków czy opłat, mogą zaoferować turystom znacznie niższe ceny, niż obiekty działające w pełni legalnie.

Jak zatem hotelarze zamierzają sobie poradzić z wyzwaniami kolejnego roku? Na przykład przez podniesienie cen, co deklaruje 44% ankietowanych. Ale też przez przyciąganie turystów zagranicznych. Pomóc ma w tym tłumaczenie na języki obce ofert i internetowych witryn obiektów, nawiązanie współpracy z portalami, organizacjami i agencjami zagranicznymi, czy działania reklamowe w social media nastawione na gości z zagranicy.

Sposobem na walkę o turystów i wykoszenie konkurencji dla 38% ankietowanych ma być podnoszenie standardu obiektów noclegowych, inwestycja w remonty i dodatkowe udogodnienia.

Znaczna część ankietowanych - 27% - zamierza zwiększyć widoczność w sieci poprzez media społecznościowe czy działania SEO, a 17% chce rozwinąć programy lojalnościowe dla stałych gości. Sposobem na wzmocnienie biznesu może być też poszerzenie współpracy z lokalnymi atrakcjami i usługodawcami, czy wprowadzenie ofert specjalnych i pakietów.

Choć hotelarzom nie brakuje pomysłów na to, jak zmierzyć siÄ™ z chwilowym kryzysem w branży to z dużym sentymentem wspominajÄ… czas, gdy mogli liczyć na rzÄ…dowe wsparcie. O tym, że jest ono nadal potrzebne, przekonanych jest 56% ankietowanych. Pytani o to, jak miaÅ‚oby ono wyglÄ…dać, podkreÅ›lajÄ…, że bon turystyczny dobrze siÄ™ sprawdziÅ‚ i wÅ‚aÅ›nie taka forma publicznej pomocy wydaje im siÄ™ najlepsza, choć pojawiÅ‚y siÄ™ również gÅ‚osy, że pomocne mogÅ‚oby być również obniżenie podatków lub dofinansowanie kosztów energii.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com