TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2025-03-06 - Leonardo Hotels jest kobietą
Nadchodzi nie dzień, a czas kobiet w hotelarstwie. Już teraz zmieniają one oblicze branży
reklama
Ciąża to nie jest choroba. Kobiety nie muszą być postrzegane jako mniej dostępne, poświęcone życiu rodzinnemu. Czas skończyć z takim podejściem - mówi Paulina Kołodziejczyk, Multi Property Manager w Leonardo Hotels Polska. Jej słowa nie są tylko osobistym manifestem, ale odzwierciedleniem głębszej zmiany, jaka dokonuje się w branży hotelarskiej.

W 2020 r. kobiety stanowiły ponad 60% kadry kierowniczej w branżach związanych z handlem, gastronomią i hotelarstwem. Mimo to wciąż muszą walczyć ze stereotypami, brakiem wsparcia czy szklanym sufitem, które utrudniają im dostęp i swobodne działanie na najwyższych stanowiskach. Naprzeciw tym problemom wychodzi Leonardo Hotels dając przykład, że można inaczej - kobiety nie tylko zajmują wysokie pozycje w strukturach grupy, ale też kształtują przyszłość hotelarstwa na własnych zasadach.
Liderki, takie jak Paulina Kołodziejczyk, Magdalena Młynarczyk (Sales & Marketing Director), Agnieszka Wilczyńska (Finance Manager) i inne kobiety kreujące Leonardo Hotels w Polsce, zmieniają sposób zarządzania w hotelarstwie, stawiając na empatię, różnorodność i budowanie zespołów, w których każdy czuje się doceniony. Tak mówi o tym Paulina:
Świadomie dążyłam do tego, by zajmować coraz wyższe stanowiska. Na początku mojej drogi zawodowej kobiet w najwyższych strukturach zarządzania było niewiele, ale wiedziałam, że chcę być częścią zmiany. W branży wciąż funkcjonują stereotypy - kiedyś słyszałam, że młoda, ambitna kobieta "zaraz pójdzie na urlop macierzyński". Zamiast przejmować się tymi opiniami, konsekwentnie budowałam swoją ścieżkę kariery, zdobywałam doświadczenie i udowadniałam, że kompetencje są ważniejsze niż uprzedzenia. W 2017 roku objęłam stanowisko Dyrektora Generalnego i od tego czasu angażuję się w tworzenie przestrzeni, w której kobiety mogą rozwijać się i kształtować przyszłość hotelarstwa na własnych zasadach dodaje.
Jak jednak rozumiane jest "kobiece przywództwo" w tym przypadku? Zdaniem Pauliny to dość nowatorskie podejście, w ramach którego - zamiast skupiać się wyłącznie na kosztach, priorytetami dla kobiet są: jakość obsługi gościa, wrażliwość na potrzeby zespołu i inwestowanie w rozwój talentów. Kobiety najpierw myślą o inwestowaniu - w granicach rozsądku, oczywiście! - celem wygenerowania dodatkowego przychodu, a następnie zajmują się kosztami.
Ta zmiana w priorytetach nie tylko zwiększa rentowność hoteli, ale również ich atrakcyjność dla pracowników. "Twardsze" podejście mężczyzn w większym stopniu skupia się na kosztach, ich minimalizowaniu oraz pełnej dyspozycyjności pracowników.
Przykład idzie z "góry" - spojrzenie na równość okiem Leonardo Hotels Central Europe
Daniel Roger, były CEO Leonardo Hotels Central Europe, od początku swojej kariery w firmie kładł ogromny nacisk na równość płci w zarządzaniu. To właśnie on jako jeden z pierwszych liderów w branży dostrzegł, że kobiety mają nie tylko naturalną predyspozycję do dbałości o detale i jakość obsługi gości, ale również wyjątkową zdolność do budowania zespołów opartych na empatii i współpracy.
Jego podejście do zarządzania i pozycji kobiet w hotelarstwie da się odczuć do dziś. W Leonardo Hotels Central Europe, do którego należy Leonardo Hotels Polska na straży tego stoi Anke Mass, Human Resources Director. To ona monitoruje na bieżąco sytuację wewnątrz europejskich oddziałów. Według jej danych, na 85 dyrektorów generalnych w dziesięciu krajach 43 to kobiety. W całej strukturze firmy kobiety stanowią 50% pracowników na wszystkich poziomach, także w kadrze kierowniczej. Lokalnie, w Polsce, na stanowiskach hotel managerskich przewagę mają kobiety. Natalia Borowicka kieruje działami operacyjnymi Hotelu NYX Warsaw, zaś Monika Wacowska-Maciąg dwoma obiektami Leonardo Hotel Boutique w Krakowie. Licząc wszystkich pracowników w strukturach hoteli Leonardo w Polsce, kobiety także dominują (129 kobiet vs. 81 mężczyzn).
Kobiety na czołowych stanowiskach w hotelarstwie nie tylko inspirują swoją obecnością, ale także realnie kształtują przyszłość branży, każdego dnia wprowadzają rozwiązania, które sprawiają, że hotelarstwo staje się bardziej inkluzywne i dostosowane do potrzeb pracowników.
Równowaga w zespołach to nie tylko kwestia sprawiedliwości, ale też skutecznego zarządzania. Każda z płci wnosi do pracy coś unikalnego i warto czerpać z tego potencjału tworząc zespoły. Nie tylko w hotelarstwie. Mam nadzieję, że nasze praktyki staną się inspiracją dla innych podkreśla Paulina Kołodziejczyk.
W praktyce oznacza to konkretne działania, jak: programy mentoringowe (w których doświadczone menedżerki wspierają młodsze koleżanki, pomagając im budować ścieżkę kariery i przełamywać "szklany sufit"), elastyczne modele pracy (dzięki którym można dostosować harmonogramy do realiów życia pracowników - m.in. samotnych matek czy osób powracających z urlopu rodzicielskiego), równość w zespołach (która nie jest pustym hasłem, lecz świadomą strategią - w Leonardo Hotels kobiety i mężczyźni pracują ramię w ramię na wszystkich poziomach zarządzania).
Takie podejście przekłada się na sukces firmy - Leonardo Hotels zostało wyróżnione nagrodą Kununu Public Award 2024, a aż 80% pracowników poleca firmę jako pracodawcę. To dowód na to, że inkluzywność i równość nie są kosztami - są inwestycją w ludzi i biznes.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami