TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-10-10 - Wyrok sądu może utrudnić życie firmom zajmującym się odszkodowaniami za opóźnione loty

Firmy pośredniczące w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnione loty będą miały trudniej? Wyrok, który zapadł w Sądzie Rejonowym dla miasta stołecznego Warszawy może im znacząco utrudnić działalność, jeśli linia orzecznicza podąży w tę stronę.

reklama


Firma, domagała się odszkodowania za opóźniony lot. Roszczenie zostało przejęte od pasażerów linii lotniczych. Przewoźnik, podważał legitymację czynną firmy, równocześnie kwestionując ważność dokonanej umowy cesji. Według prawników linii lotniczej, świadczenie jakim jest odszkodowanie przysługujące pasażerom rejsów opóźnionych na podstawie rozporządzenia nr 261/04 jest prawem osobistym, ściśle związanym z osobą pasażera i ma chronić dobro osobiste pasażera w postaci jego prawa do wygodnej podróży, bez straty czasu wynikającej z opóźnienia czy odwołania lotu. Miałoby to oznaczać, że żądane odszkodowanie stanowi majątkową ochronę dóbr osobistych, tj. zadośćuczynienie, do którego stosuje się przepisy art. 448 i 449 k.c. Przepis art. 449 k.c. wprowadza natomiast ustawowy zakaz - z oznaczonymi wyjątkami - zbycia roszczenia o zadośćuczynienie za naruszenie dobra osobistego, a zatem dokonanie przelewu wierzytelności w postaci roszczenia o odszkodowanie za opóźnienie lotu dochodzonego na podstawie rozporządzenia nr 261/04 jest niedopuszczalne jako sprzeczne z ustawą. Pozwana wskazała ponadto na niemożność przeniesienia powyższej wierzytelności ze względu na właściwość zobowiązania.

Przewoźnik podnosił także zarzuty dotyczące abuzywności umowy cesji. Wskazano m. in. że istotne warunki przelewu wierzytelności na cesjonariusza nie wynikają z Umowy Cesji, lecz są zawarte w niejednoznacznym regulaminie i cenniku - nieuzgodnionym z cedentem. W treści umowy brak jest ceny i jednoznacznego określenia terminu płatności, brak jednoznacznego związania cedenta warunkami regulaminu i cennika obowiązującymi w rzekomej dacie zawarcia umowy, brak również dowodu doręczenia regulaminu (wzorca umowy) cedentowi- konsumentowi przed zawarciem umowy. Nadmieniono, że umowa zawiera nieuzgodnione z cedentem postanowienia umowne które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Przewoźnik zgłaszał także wątpliwości co do formy zawarcia umowy cesji.

Strona powodowa podnosiÅ‚a, że roszczenie ma charakter swoistej kary ustawowej (art. 485 k.c.) należnej uprawnionemu w Å›ciÅ›le okreÅ›lonej kwocie i nieobciążajÄ…cej go obowiÄ…zkami dowodowymi w zakresie poniesionej szkody (art. 484 § 1 zd. 1 k.c.). Powód wskazaÅ‚, że dochodzone roszczenia nie stanowiÄ… zadośćuczynienia uregulowanego w art. 448 k.c. Roszczenia te znajdujÄ… podstawÄ™ prawnÄ… w przepisie art. 7 rozporzÄ…dzenia nr 261/04 i majÄ… one na gruncie polskiego porzÄ…dku prawnego charakter autonomiczny, a nie sÄ… to roszczenia dochodzonego z tytuÅ‚u dokonanego przez pozwanego deliktu. Niewykonanie lotu lub wykonanie go w innych godzinach niż wczeÅ›niej z pasażerem uzgodnione zdecydowanie bardziej podobne jest do niewykonania/nienależytego wykonania podlegajÄ…cemu reżimowi odpowiedzialnoÅ›ci kontraktowej. Co wiÄ™cej, roszczenie to nie jest zobowiÄ…zaniem wyjÄ…tkowym, jak np. roszczenie alimentacyjny bÄ…dź o rentÄ™, co wyÅ‚Ä…czaÅ‚oby możliwość przeniesienia takich wierzytelnoÅ›ci na podstawie cesji. Firma podniosÅ‚a, że żadna ze stosowanych w jej umowach klauzul nie zostaÅ‚a nigdy uznana za abuzywnÄ… we wÅ‚aÅ›ciwym postÄ™powaniu.

Sąd uznał powództwo za w całości niezasadne. Przechodząc do meritum rozstrzygnięcia żądań pozwów wypada ponownie wskazać, że istotą sprawy była jednak kwestia dopuszczalności cesji wierzytelności z tytułu roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lot należnego pasażerowi na podstawie przepisów rozporządzenia 261/04 - uznał Sąd Rejonowy w Warszawie. W ocenie Sądu orzekającego cesja przedmiotowych wierzytelności była niedopuszczalna, nie wszystkie wierzytelności mogą być bowiem przedmiotem przelewu.

Roszczenie o odszkodowanie wynikajÄ…ce z art. 7 rozporzÄ…dzenia 261/2004 ma niewÄ…tpliwie zniwelować rzeczone "problemy i niedogodnoÅ›ci". Wskazane tam Å›wiadczenie pieniężne przewoźnika ma charakter zryczaÅ‚towanego zadośćuczynienia za doznanÄ… niedogodność o charakterze Å›ciÅ›le osobistym - czyli za nieodwracalnÄ… utratÄ™ czasu oraz brak sprawnej i wygodnej podróży. Mamy zatem do czynienia ze szkodÄ… w znaczeniu niemajÄ…tkowym, czyli z krzywdÄ… ale - co nietypowe w krajowym systemie prawnym - spowodowanÄ… nienależytym wykonaniem umowy przewozu lotniczego. Wymieniona krzywda, podobnie jak np. tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania - stanowi dobro osobiste każdego czÅ‚owieka i pozostaje pod ochronÄ… prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach (art. 23 k.c.). Zgodnie z art. 24 § 1 zd. 2 k.c. w razie dokonanego naruszenia pokrzywdzony może żądać, ażeby osoba, która dopuÅ›ciÅ‚a siÄ™ naruszenia, dopeÅ‚niÅ‚a czynnoÅ›ci potrzebnych do usuniÄ™cia jego skutków. Normodawca unijny wprowadzajÄ…c ryczaÅ‚towe zadośćuczynienia odrywa je od wysokoÅ›ci poniesionej krzywdy oraz od ewentualnej szkody o charakterze majÄ…tkowym, np. opÅ‚aconej doby hotelowej, niewykorzystania w caÅ‚oÅ›ci opÅ‚aconej usÅ‚ugi turystycznej, kosztów parkowania samochodu, kosztów niewykorzystanego biletu na dalszÄ… podróż, kosztów przechowywania ( damnum emergens), czy też w postaci utraconych korzyÅ›ci, np. utraconego zarobku ( lucrum cessans). W zakresie szkody o charakterze majÄ…tkowym znajdujÄ… niezmiennie zastosowanie przepisy art. 29 w zw. z art. 19 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczÄ…cych miÄ™dzynarodowego przewozu lotniczego (tzw. Konwencja Montrealska) z dnia 28 maja 1999 r. - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze II C 179/17. Wyrok jest nieprawomocny, a z jego uzasadnieniem można zapoznać siÄ™ na stronie www.orzeczenia.ms.gov.pl

Zdaniem sądu, odszkodowanie z art. 7 rozporządzenia 261/2004 stanowi majątkową ochronę dóbr osobistych, tj. zadośćuczynienie, którego wartość została zryczałtowana w celu zwolnienia pasażera z konieczności wykazywania wysokości zaistniałej krzywdy. Jednocześnie jest wyrazem tego, że niezależnie od ceny biletu, standardu samolotu i statusu majątkowego pasażera - każdy z pasażerów bezpowrotnie traci cenny czas swojego życia w tym samym wymiarze, zatem wysokość zadośćuczynienia przy lotach o podobnym dystansie jest dla nich taka sama.

Sąd uznał, iż cesja wierzytelności przysługującej pasażerom przedmiotowego rejsu z tytułu roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lot na podstawie przepisów rozporządzenia 261/04, jest niedopuszczalna stosownie do treści art.509 k.c., co wynika bezpośrednio z ustawowego zakazu zbywania roszczeń o takim charakterze (art. 449 k.c.). Ponadto, z uwagi na ściśle osobisty charakter dochodzonego roszczenia, cesja wierzytelności stoi w sprzeczności z właściwością samego zobowiązania. W rezultacie Umowy te należało uznać za nieważne.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com