TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Komisja Europejska zaproponowała ulepszenie ram regulacyjnych jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, które idzie w ślad za Europejskim Zielonym Ładem.
reklama
Jego celem jest unowocześnienie zarządzania europejską przestrzenią powietrzną oraz ustanowienie bardziej zrównoważonych i wydajnych tras lotu. Może to skutkować zmniejszeniem nawet o 10 proc. emisji z transportu lotniczego.
Powodem przedstawienia wniosku jest fakt, że w związku z gwałtownym spadkiem ruchu lotniczego spowodowanym pandemią koronawirusa potrzebna jest większa odporność zarządzania ruchem lotniczym. Można ją osiągnąć, ułatwiając dostosowanie przepustowości ruchu do popytu.
Samoloty czasami krążą między różnymi blokami przestrzeni powietrznej, przez co zwiększają się opóźnienia i zużycie paliwa. Sprawny system zarządzania ruchem lotniczym oznacza bardziej bezpośrednie trasy i mniejsze zużycie energii, co prowadzi do zmniejszenia emisji i obniżenia kosztów dla naszych linii lotniczych. Przedstawiony dziś wniosek dotyczący przeglądu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej nie tylko przyczyni się do zmniejszenia emisji lotniczych nawet o 10 proc. dzięki lepszemu zarządzaniu trasami lotu, lecz także pobudzi innowacje cyfrowe poprzez otwarcie rynku usług w zakresie danych w tym sektorze. Dzięki nowym proponowanym przepisom pomagamy naszemu sektorowi lotnictwa w realizacji dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej. - przekonuje unijna komisarz ds. transportu, Adina Valean.
Brak dostosowania przepustowości kontroli ruchu lotniczego spowodowałby dodatkowe koszty, opóźnienia i emisje CO2. W 2019 r. same opóźnienia kosztowały UE 6 mld euro i doprowadziły do nadwyżki CO2 wynoszącej 11,6 mln ton (Mt). Tymczasem zobowiązanie pilotów do wykonywania lotów w zatłoczonej przestrzeni powietrznej zamiast przyjmowania bezpośredniego toru lotu pociąga za sobą niepotrzebne emisje CO2. To samo dzieje się, gdy linie lotnicze korzystają z dłuższych tras w celu uniknięcia stref pobierania opłat o wyższych stawkach.
Europejski Zielony Ład, ale także nowe osiągnięcia technologiczne, takie jak szersze wykorzystanie dronów, sprawiły, że cyfryzacja i dekarbonizacja transportu znalazły się w centrum polityki UE w dziedzinie lotnictwa. Ograniczenie emisji pozostaje jednak poważnym wyzwaniem dla lotnictwa. Jednolita europejska przestrzeń powietrzna umożliwia zatem optymalne wykorzystanie przestrzeni powietrznej w Europie i zastosowanie nowoczesnych technologii. Zapewnia ona wspólne zarządzanie siecią współpracy, dzięki któremu użytkownicy przestrzeni powietrznej mogą korzystać z tras optymalnych pod względem środowiskowym. Umożliwi ona także świadczenie usług cyfrowych, które niekoniecznie wymagają obecności lokalnej infrastruktury.
Aby służby zarządzania ruchem lotniczym były bezpieczne i racjonalne pod względem kosztów, Komisja proponuje następujące działania:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami