TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-10-15 - IGHP: słabe nastroje w hotelach, Bon Turystyczny nie poprawił sytuacji

Z najwiÄ™kszym w historii brakiem goÅ›ci wciąż borykajÄ… siÄ™ hotele miejskie, do czego przyczynia siÄ™ znikoma obecność turystów zagranicznych i bezruch w branży przemysÅ‚u spotkaÅ„ - wynika z analizy najnowszej ankiety, którÄ… wÅ›ród hotelarzy w dniach 6-11 października przeprowadziÅ‚a Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Na pesymistyczne nastroje w caÅ‚ej branży wpÅ‚ywa m.in. niska liczba rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce.

reklama


Z ankiety, którÄ… IGHP przeprowadziÅ‚a na poczÄ…tku października wÅ›ród hotelarzy, wynika że Å›rednie obÅ‚ożenie hoteli we wrzeÅ›niu byÅ‚o, podobnie jak w sierpniu, nadal zróżnicowane. 31 proc. obiektów odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. Kolejna grupa z frekwencjÄ… w przedziale od 31 do 60 proc. to blisko poÅ‚owa (45 proc.) ankietowanych. FrekwencjÄ™ powyżej 60 proc. zadeklarowaÅ‚o 24 proc. hoteli. Oznacza to jednak pogorszenie w stosunku do wyników z poprzedniego miesiÄ…ca (wzrost udziaÅ‚u w drugiej grupie kosztem grupy trzeciej). Warto zauważyć, że nadal widoczna jest duża różnica pomiÄ™dzy hotelami poÅ‚ożonymi w miastach i poza nimi. UdziaÅ‚ hoteli poÅ‚ożonych poza miastami w trzeciej grupie (frekwencja powyżej 60 proc.) wyniósÅ‚ 41 proc., podczas gdy hotele w miastach w tej samej grupie stanowiÅ‚y tylko 18 proc. Wskazuje to z jednej strony na przedÅ‚użenie sezonu wakacji w hotelach pobytowych, ale jednoczeÅ›nie kÅ‚opoty z popytem w hotelach miejskich.

Pogorszył się również wskaźnik średniej ceny za nocleg. We wrześniu ponad 60 proc. hoteli odnotowało niższe ceny, niż w roku ubiegłym, przy czym dla 40 proc. spadki były wyższe niż o 10 proc. Jednocześnie 14 proc. hoteli utrzymało średnie ceny na ubiegłorocznym poziomie.
Również nadal na niskim poziomie utrzymują się pobyty gości zagranicznych - 75 proc. hoteli odnotowało ich udział poniżej 10 proc. (identycznie jak w sierpniu).

Wciąż bezruch w branży MICE

Niestety, w pierwszym po wakacjach miesiÄ…cu biznesowym nie widać oznak wzrostu popytu z segmentu tzw. przemysÅ‚u spotkaÅ„ (MICE). Aż 80 proc. hoteli zadeklarowaÅ‚o, że jego udziaÅ‚ w przychodach wrzeÅ›nia byÅ‚ nie wiÄ™kszy niż 10 proc. NastÄ…piÅ‚a natomiast niewielka poprawa w segmencie przyjęć rodzinnych, w tym wesel, ale nadal blisko 60 proc. hoteli wskazaÅ‚o jego udziaÅ‚ poniżej 10 proc. przychodów.

ZÅ‚e prognozy na sezon jesienno-zimowy

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce potwierdzajÄ… dotychczasowe obserwacje, tzn. nadal dużą niepewność na rynku usÅ‚ug hotelowych, tendencjÄ™ odkÅ‚adania do ostatniej chwili decyzji zakupowych usÅ‚ug turystycznych, jak również brak widocznych perspektyw odbudowania ruchu biznesowego, w tym MICE - typowych w poprzednich latach segmentów dla miesiÄ™cy jesiennych.

Aż 87 proc. hoteli podaje stan rezerwacji na październik nieprzekraczajÄ…cy 40 proc. posiadanych pokoi. Odpowiednio dla listopada jest to już 96 proc. hoteli (z tego w 70 proc. hoteli stan rezerwacji wynosi poniżej 10 proc.), a dla grudnia 98 proc. (z tego 72 proc. hoteli potwierdza w ankiecie stan rezerwacji poniżej 10 proc.).

Wyhamowuje trend zwolnień pracowników w branży

Dane ankietowe ponownie wskazujÄ…, że zdecydowana wiÄ™kszość hoteli przeprowadziÅ‚a restrukturyzacjÄ™ zatrudnienia w poczÄ…tkowych miesiÄ…cach epidemii. Tylko 12,5 proc. hoteli dokonaÅ‚o wypowiedzeÅ„ umów o pracÄ™ we wrzeÅ›niu, ale jednoczeÅ›nie 21,5 proc. planuje takie dziaÅ‚ania w ostatnim kwartale roku.

WyhamowaÅ‚ również trend rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™ z inicjatywy pracowników. We wrzeÅ›niu już tylko 14,5 proc. hoteli potwierdziÅ‚o takie przypadki, które jednoczeÅ›nie stanowiÅ‚y problem organizacyjny dla funkcjonowania obiektu, a w 38 proc. hoteli takie sytuacje nie miaÅ‚y miejsca w ogóle.

Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

40 proc. ankietowanych hoteli ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej. 92 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2021 r., 66 proc. nie wcześniej niż w 2022 r. Podobnie, hotele prognozują powrót do poziomu przychodów z lat 2018-19: 94 proc. hoteli nie wcześniej niż w roku 2022 i z tym rokiem związane są największe oczekiwania: 47 proc. obiektów.
Nastroje branży hotelarskiej sÄ… coraz gorsze. 34 proc. hoteli odnotowaÅ‚o brak zmiany w stosunku do sierpnia, ale aż 60 proc. wskazaÅ‚o na bardziej pesymistyczny - to kolejne, wyraźne pogorszenie w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca, odpowiadajÄ…ce sÅ‚abym prognozom biznesowym dotyczÄ…cym przyjÄ™tych rezerwacji w ostatnim kwartale roku. PotwierdzajÄ… to również odpowiedzi na pytanie dotyczÄ…ce potrzeby wprowadzenia przez paÅ„stwo programu wsparcia sektorowego dla hotelarstwa - odpowiedzi "TAK" udzieliÅ‚o aż 97 proc. ankietowanych.

Bon wciąż nie poprawił sytuacji

W najnowszym badaniu Izby hotele ponownie oceniły efektywność programu "Polski Bon Turystyczny". Na pytanie dotyczące udziału w sprzedaży ogółem zrealizowanej wyłącznie dzięki wprowadzeniu bonu, 32 proc. hoteli zadeklarowało, że był on zerowy, a 60 proc. hoteli, że nie przekroczył 10 proc. Równie słabo oceniana jest realna pomoc bonu w kreowaniu dodatkowego popytu poza okresami typowymi dla indywidualnego ruchu turystycznego (wakacje, ferie) - tylko 15 proc. hoteli widzi taką szansę.

Hotele o współpracy z bankami

Rozmowy z bankami w zakresie restrukturyzacji zaciÄ…gniÄ™tych przez hotele kredytów i/lub uzyskania nowego finansowania w ciÄ…gu ostatnich 3 miesiÄ™cy prowadziÅ‚o 30 proc. hoteli. W tej grupie, w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci, rozmowy zostaÅ‚y zainicjowane przez hotele - 93 proc. przypadków. Dla 68 proc. hoteli zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ one pozytywnym rezultatem, w tym w szczególnoÅ›ci przesuniÄ™ciem spÅ‚aty kapitaÅ‚u (31 proc.) lub innym rozwiÄ…zaniem (32 proc.). PrzesuniÄ™cie spÅ‚aty odsetek udaÅ‚o siÄ™ uzyskać w 7 proc. W pozostaÅ‚ych 32 proc. rozmowy restrukturyzacyjne zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ negatywnie. Z kolei rozmowy w sprawie pozyskania nowego finansowania prowadziÅ‚a jeszcze mniej liczna grupa hoteli - 19 proc. spoÅ›ród ankietowanych. Dla 45 proc. Z nich zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ one pozytywnie.

W Å›wietle powyższych danych warto zwrócić uwagÄ™, że 60 proc. ankietowanych hoteli (niezależnie, czy prowadziÅ‚y rozmowy z bankami czy nie) negatywnie oceniÅ‚o wolÄ™ rozwiÄ…zania problemu braku pÅ‚ynnoÅ›ci ze strony banków - to jak wydaje siÄ™ bardzo wysoki wskaźnik. Okazuje siÄ™ jednak, że również w przypadkach pozytywnych rezultatów rozmów nt. restrukturyzacji kredytów, duża część hoteli (43 proc.) negatywnie oceniÅ‚a banki.
W ankiecie Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej online w dniach 6-11 października br. wzięły udział 253 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. 68 proc. spośród nich położonych jest w miastach. 29 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, a średnia wielkość obiektu wynosi 95 pokoi. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (83 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com