TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-07-07 - Komisja Europejska decyduje o pomocy publicznej dla kolejnych przewoźników lotniczych

Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla dwóch przewoźników lotniczych.

reklama


Komisja Europejska uznała, że pożyczka udzielona przez rząd Austrii, na rzecz Austrian Airlines AG jest zgodna z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwa. Środek ten ma na celu częściowe zrekompensowanie przewoźnikowi lotniczemu szkód poniesionych w związku z pandemią COVID-19.

Pomoc publiczna w wysokości 150 mln euro pozwoli Austrii na częściowe zrekompensowanie Austrian Airlines szkód, które poniosły one bezpośrednio w związku z ograniczeniami w podróżowaniu wprowadzonymi w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa koronawirusa. Sektor lotniczy został szczególnie mocno dotknięty epidemią. Kontynuujemy współpracę z państwami członkowskimi w celu omówienia możliwości i znalezienia wykonalnych rozwiązań, które pozwolą zachować tę ważną część gospodarki zgodnie z przepisami UE - powiedziała, odpowiedzialna za politykę konkurencji, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager.

Władze austriackie zgłosiły Komisji środek pomocy, który ma na celu częściowe zrekompensowanie przewoźnikowi szkód poniesionych w okresie od dnia 9 marca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2020 r., wynikających ze środków ograniczających oraz ograniczeń w podróżowaniu, wprowadzonych przez Austrię i inne kraje docelowe w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Komisja dokonała oceny środka na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który umożliwia Komisji zatwierdzenie środków pomocy państwa przyznanych przez państwa członkowskie w celu zrekompensowania określonym przedsiębiorstwom lub sektorom szkód spowodowanych bezpośrednio przez zdarzenia nadzwyczajne.

Komisja uważa, że epidemia COVID-19 kwalifikuje się jako takie zdarzenie nadzwyczajne, ponieważ jest to zdarzenie nadzwyczajne, nieprzewidywalne i mające znaczące skutki gospodarcze. W związku z tym uzasadnione są nadzwyczajne interwencje państwa członkowskiego mające na celu zrekompensowanie szkód związanych z ogniskiem choroby.

Wsparcie przyjmie formę pożyczki w wysokości 150 mln EUR, która jest niższa od szacowanych szkód poniesionych bezpośrednio przez linię lotniczą w okresie od dnia 9 marca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2020 r. Zostanie ona przekształcona w dotację dopiero po potwierdzeniu przez niezależną zewnętrzną firmę audytorską sprawozdania finansowego przewoźnia za rok obrotowy 2020. Audytorzy zbadają, czy pomoc nie przekracza wysokości szkód poniesionych w okresie uziemienia. Po przeprowadzeniu kontroli wszelka pomoc publiczna otrzymana przez Austrian Airlines, przekraczająca wysokość faktycznie poniesionych szkód, będzie musiała zostać zwrócona władzom austriackim.0

Do celów oceny proporcjonalności środka zgodnie z art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE Komisja uwzględniła również inne środki na rzecz Austrian Airlines, określone w tymczasowych ramach prawnych oraz w art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE:


Komisja uznała, że środki te są odrębne od środka zatwierdzonego w dniu dzisiejszym i mają na celu zapewnienie Austrian Airlines wystarczającej płynności finansowej umożliwiającej kontynuację działalności w trakcie obecnego kryzysu i po jego zakończeniu, poprzez przywrócenie struktury kapitałowej przewoźnika, oraz zapewnienie jego rentowności. Środki te nie mają na celu zrekompensowania ani pokrycia szkód (strat) poniesionych przez Austrian Airlines bezpośrednio w związku z ograniczeniami w podróżowaniu oraz środkami ograniczającymi ryzyko podjętymi przez władze austriackie i inne kraje docelowe w związku z wystąpieniem pandemii.

W związku z tym zatwierdzona pomoc stanowi jedynie rekompensatę za szkody, które w innym przypadku nie zostałyby objęte innym wsparciem. Na tej podstawie Komisja stwierdziła, że austriacki środek dotyczący rekompensaty szkód jest zgodny z przepisami UE w zakresie pomocy państwa.

Kilka dni wcześniej Komisja Europejska zatwierdziła także pomoc łotewskiego rządu, w wysokości 250 mln euro dla linii airBaltic. Łotewski przewoźnik będzie musiał spełnić następujące warunki dotyczące udziału państwa w kapitale przedsiębiorstw i wynagrodzenia:



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com