TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-03-20 - Można legalnie otrzymać drugi paszport

Niejeden pilot dobrze wie, jakie trudności można napotkać w trakcie odprawy granicznej. Takim najbardziej klasycznym przykładem są niektóre kraje arabskie i Izrael. W dobie rosnących napięć na arenie międzynarodowej można przypuszczać, że do tego typu problemów może dochodzić coraz częściej, w różnych zakątkach świata.

reklama


Warto przypomnieć, iż polskie prawo oferuje możliwość rozwiązania tego problemu. W określonych ustawą przypadkach można się ubiegać o wydanie drugiego paszportu. Jest to warta rozważenia opcja przede wszystkim dla pilotów wycieczek, czy innych ludzi często wyruszających w podróże służbowe w różne rejony świata.

Ustawodawca, w art. 22 ustawy o dokumentach paszportowych wymienia przypadki, kiedy można starać się o drugi paszport. Są to względy ochrony życia i zdrowia tej osoby, poważne trudnościami w prowadzeniu przez działalności humanitarnej, posiadanie w paszporcie wiz lub pieczęci potwierdzających przekraczanie granicy państw lub pobyt na ich terytorium, co uniemożliwia lub znacznie utrudnia wjazd na terytorium innego państwa, lub względy bezpieczeństwa państwa. Wnioskodawca musi uprawdopodobnić występowanie którejś z tych przesłanek i wówczas może otrzymać zgodę Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, wydawaną w formie decyzji administracyjnej.

Podanie o zgodę na wydanie drugiego paszportu należy złożyć wraz z dokumentami do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Można zrobić to pocztą, wysyłając listem poleconym na adres Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA (ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa) lub złożyć je osobiście w biurze podawczym MSWiA, ul. Rakowiecka 2a, Warszawa. Istnieje także możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną, jednakże przy tym kanale wymagane jest posiadanie indywidualnego konta na platformie ePUAP.

Dość ogólne sformułowanie przesłanek daje ministrowi dość szerokie pole do podjęcia decyzji, warto zatem dobrze umotywować złożony wniosek i dołączyć do niego potwierdzające dokumenty. Na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zwykle czeka się do 30 dni. W szczególnych przypadkach termin może wydłużyć się do 60 dni na przykład gdy złożone wyjaśnienia nie wystarczą i minister poprosi o przesłanie dodatkowych dokumentów.

Jeżeli minister rozpatrzy podanie pozytywnie, należy się zgłosić do wydziału paszportowego. Jakie dokumenty należy złożyć?


Opłata za wydanie drugiego paszportu wynosi 280 zł. Ewentualne ulgi przysługują w takich samych przypadkach jak przy wydawaniu każdego innego paszportu. Drugi paszport jest ważny przez 2 lata od daty wydania.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com