TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport, w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, wybrało wykonawcę przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B.
reklama
Zwycięzcą procedury przetargowej, w której oferty złożyło pięć podmiotów, została firma "Promus Ruda Śląska" Sp. z o.o. Projekt przebudowy terminalu pasażerskiego B przygotowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze "Budoprojekt" w Katowicach. Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto.
Podstawowymi celami rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B jest usprawnienie pracy Katowice Airport, poprzez nowy układ funkcjonalny, zapewniający zasadniczą poprawę wydajności i jakości obsługi pasażerów oraz dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa do wyższych, planowanych norm.
W ramach inwestycji o 40%, do 17,2 tys. m2, zwiększy się powierzchnia użytkowa budynku. Jego kubatura wzrośnie o 35% do 120 256m3. Obiekt zostanie nie tylko powiększony, czeka go także wymiana i przebudowa wnętrza. Od strony parkingów powstania nowa elewacja, która architektonicznie będzie spójna z elewacjami terminali pasażerskich A i C, dzięki temu poprawi się estetyka południowej części infrastruktury terminalowej. Istotną zmianą będzie przesunięcie o ok. 17,5 metra fasady terminalu pasażerskiego B na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwi połączenie budynków.
Wewnątrz hali ogólnodostępnej także dojdzie do znaczących zmian, polegających na rozdzieleniu poziomami strefy stanowisk kontroli biletowo-bagażowej ze strefą kontroli bezpieczeństwa. Aktualnie obydwie znajdują się na parterze. W nowej strefie kontroli bezpieczeństwa, która powstanie na pierwszym piętrze, z 6 do 8 wzrośnie liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa. Z kolei parter budynku przeznaczony zostanie tylko pod stanowiska kontroli biletowo-bagażowej, których liczba wzrośnie z 18 do 28. Warto podkreślić, że dwa stanowiska dedykowane będą samodzielnej odprawie biletowej wraz z możliwością samodzielnego nadania bagażu rejestrowanego. Komunikację pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zapewnią ruchome chodniki tzw. travelatory.
Z kolei w hali odlotów znacząco wzrośnie powierzchnia hali. Dodatkowe powierzchnie zostaną przeznaczone m.in. pod powiększony salonik Executive Lounge oraz ogólnodostępną restaurację z widokiem na płytę lotniska. Projekt zakłada także budowę trzech zewnętrznych klatek schodowych, zlokalizowanych za drogą serwisową przebiegającą wzdłuż terminala. Klatki połączone będą z budynkiem terminala za pomocą pomostów o konstrukcji stalowej. Każda z klatek posiadać będzie dwa niezależne ciągi dla pasażerów, dzięki temu liczba bramek do boardingu wzrośnie z 10 do 16.
Skuteczne podwyższenie przepustowości całego obiektu, nie byłoby możliwe bez stworzenia nowej bagażowni o maksymalnej wydajności 1885 bagaży na godzinę. Nowy system transportu bagaży, wyposażony zostanie w sprzęt służący do kontroli bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych, przystosowany do normy III.
Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2019 roku i potrwają najpóźniej do końca pierwszej połowy 2021 roku. W ich trakcie planowane są wyłączenia funkcjonalności terminalu pasażerskiego B. Wstępny harmonogram, który może ulec jeszcze niewielkiej zmianie, zakłada, że do 31 sierpnia 2020 roku podstawowe funkcjonalności związane z odprawą, kontrolą bezpieczeństwa i boardingiem pasażerów będą dostępne. Od początku III kwartału 2020 roku terminal pasażerski B zostanie zamknięty, by powrócić do funkcjonowania ze zdwojoną mocą i w nowej odsłonie, najpóźniej do końca pierwszego półrocza 2021 roku.
W trakcie czasowego wyłączenia terminalu B, podróżujący do krajów strefy Schengen obsługiwani będą w terminalu pasażerskim A oraz tymczasowym terminalu pasażerskim T. Na potrzeby tego obiektu zaadaptowany zostanie tzw. stary terminal cargo.
Po zakończeniu modernizacji terminalu pasażerskiego B roczna przepustowość obiektu wzrośnie z 2 mln do 4 mln pasażerów, a przepustowość całej infrastruktury terminalowej z 6 do 8 mln podróżnych. Powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie do 34000 m2.
Aktualnie w Katowice Airport funkcjonują trzy terminale pasażerskie: Terminal A, w którym obsługiwany jest ruch wylotowy do krajów nienależących do strefy Schengen; Terminal B, z którego korzystają pasażerowie podróżujący do krajów należących do strefy Schengen oraz terminal C, w którym obsługiwany jest cały ruch przylotowy. Łączna powierzchnia wszystkich terminalami pasażerskich pyrzowickiego lotniska to około 29000 m2.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami