TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Polacy lubią podróżować, jeść w lokalach gastronomicznych i zamawiać posiłki do domu. Mimo wzrostu cen, nadal chętnie wydają pieniądze na tego rodzaju usługi. Jednak z danych KRD KIG wynika, że są organizatorzy turystyki, hotelarze i restauratorzy, którzy mają problemy z terminową zapłatą.
reklama
Według danych KRD wzrosła łączna kwota zadłużenia sektora HoReCa do 417 mln złotych (z 295 mln złotych wg danych z kwietnia 2024). Z tej kwoty 286 mln przypada na prowadzących restauracje i foodtrucki, 46 mln złotych przypada na firmy cateringowe. Najlepiej wypadają jednak obiekty noclegowe z zadłużeniem w łącznej kwocie 41 mln zł i ich zadłużenie odczuwalnie spadło (w kwietniu 2024 wynosiło 57,3 mln złotych). Ubiegłoroczną sytuację opisywaliśmy w tekście Lepsza kondycja branży horeca?
Za to zadłużenie biur podróży jest przy wcześniej podanych kwotach niewielkie i wynosi ponad 24 mln zł co daje średnie zadłużenie ok. 35 tys. złotych na każdego z 693 przedsiębiorców wpisanego do rejestru. Sumarycznie jednak oznacza to wzrost od czerwca 2024, gdy zadłużenie wynosiło 22,1 mln zł.
Analiza wiarygodności płatniczej KRD, która wyraża ocenę zdolności do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez firmy, pokazuje, że aż 92 proc. podmiotów z branży turystycznej zalicza się do grona wiarygodnych płatniczo. W ciągu roku o 5 proc. wzrósł odsetek najbardziej wiarygodnych (z kategorią A), a o 9 proc. skurczył się udział firm z kategorią G. Niestety znacznie szybciej przybywa tu firm średnich z kategorią E (+11 proc.) oraz ubywa tych z dość dobrą oceną - B i C - odpowiednio -11 proc. i -9 proc.
HoReCa ma jednak większe problemy. Tylko niecałe 80 procent przedsiębiorstw z tego sektora cechuje wysoka wiarygodność płatnicza. Ale dopiero analiza poszczególnych jego segmentów pokazuje prawdziwy obraz sytuacji. Najwyższe, 92-procentowe oceny notują hotele i pensjonaty, a zaledwie 74 procent wiarygodnych firm znajdziemy w segmencie gastronomii. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy obserwujemy znaczne pogorszenie rzetelności płatniczej w całym sektorze: w gastronomii o jedną piątą ubyło dobrych firm, z kategorią B, a przybyło nierzetelnych. Podobnie wygląda sytuacja w zakwaterowaniu, choć tam jest ona bardziej ustabilizowana mówi Adam Łącki prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami