TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2024-04-04 - Wakacje.pl prognozują udaną majówkę
W tym roku na majówkę wyjechać może nawet o 25 proc. więcej klientów biur podróży niż przed rokiem. Właśnie o tyle powiększyły się programy touroperatorów na sezon letni, który symbolicznie rozpoczyna się tym przedłużonym weekendem.
reklama
W tym roku długi weekend majowy zapowiada się bardzo atrakcyjnie, a to za sprawą korzystnego układu dni w kalendarzu. W opcji "light" wystarczy wziąć urlop na 2 maja, by skorzystać z pięciodniowej przerwy w pracy, można też pokusić się o bardziej "zaawansowaną" wersję i przy trzech dniach urlopu wybrać się na dziewięciodniowy wypoczynek. Polacy tę zależność dostrzegają i chętnie rezerwują majówkowe wyjazdy. Dotyczy to zarówno par jak i rodzin z dziećmi.
Co prawda nadal większość wyjazdów na majówkę to rezerwacje dla dwóch osób dorosłych, ale już niemal jedną trzecią klientów stanowią rodziny z dziećmi. W tym segmencie widzimy wzrosty rok do roku mówi Dominik Miłowski, wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl.
Touroperatorzy na ten sezon letni, który rozpoczyna się umownie właśnie od weekendu majowego, przygotowali programy większe niż przed rokiem. Ponieważ majówka cieszyła się ogromnym zainteresowaniem już na wiele miesięcy wcześniej - wielu klientów dokonało rezerwacji na trzy, a nawet ponad trzy miesiące przed wylotem, biura podróży zdecydowały się dołożyć miejsca w samolotach. To pozwala zakładać, że w tym roku skumulowana sprzedaż na majówkę na rynku zagranicznej turystyki zorganizowanej może być o około 25 proc. wyższa niż przed rokiem.
Dokąd klienci biur podróży wybiorą się na długi weekend majowy? Przede wszystkim do Turcji, Egiptu i do Grecji. Kierunki te swoją popularność zawdzięczają dobremu stosunkowi ceny do jakości, dobrej infrastrukturze hotelowej, atrakcjom turystycznym, ale też dużej dostępności - można polecieć tam z wielu lotnisk lokalnych.
W tym roku na urlop majowy jedziemy, żeby się zrelaksować, skorzystać ze słońca, plaży i dobrej infrastruktury hotelowej. Najlepiej, żeby na terenie obiektu znajdowały się zjeżdżalnie wodne. To właśnie ten typ hoteli cieszy się największym zainteresowaniem zwraca uwagę Anna Podpora, head of product development w Wakacje.pl.
Podobnie jak przed rokiem, najczęściej wybieraną formą wyżywienia jest all inclusive, na które decyduje się ponad 80 proc. klientów. To wynika z mixu najpopularniejszych kierunków - w Turcji i Egipcie te formuły dominują. Na drugim miejscu znajdują się oferty z dwoma posiłkami, na które przypada około 12 proc. zamówień, w przypadku samych śniadań odsetek ten wynosi niecałe 5 proc.
Wakacje.pl sprawdziły też, ile w tym roku klienci biur podróży przeznaczają średnio na swój wyjazd. Przedstawione w tabeli wartości odnoszą się do całej rezerwacji (nie do osoby).
Jeśliby spojrzeć nie na ceny transakcyjne, ale na te dostępne w ofercie, przy głównych kierunkach także widać spadek kosztów rok do roku. Przy Turcji różnice wynoszą średnio 80 zł od osoby mniej niż rok temu, przy Egipcie niemal 290 zł, a przy Grecji prawie 350 zł. Nieznaczenie spadł również koszt wyjazdu do Tunezji - tu zapłacimy o 45 zł mniej niż w zeszłym roku.
Na ten rok touroperatorzy zaplanowali ponownie więcej miejsc w samolotach niż przed rokiem, a to oznacza, że powiększyli również bazę hotelową. W ofercie pojawiły się też dodatkowe obiekty, to wszystko sprawia, że łatwiej im wynegocjować atrakcyjniejsze stawki. Na spadek cen wpływ mają również niższe koszty zakupu paliwa lotniczego i korzystniejsze kursy walut, na czym polscy turyści zyskują zarówno przy zakupie wycieczki, jak i podczas zakupów w miejscu pobytu podkreśla Anna Podpora.
Klienci biur podróży na przedłużone weekendy chętnie latają z lotnisk regionalnych. Nadal najpopularniejsze są porty w Warszawie i w Katowicach, ale mocne pozycje zajmują również Poznań, Wrocław, Gdańsk oraz Kraków. Ma to oczywiście związek z dostępnością oferty z poszczególnych lotnisk.
Na majówkę wybieramy raczej bliższe kierunki, choć przy tak korzystnym układzie w kalendarzu jak w tym roku, nie brakuje też amatorów dalekich krajów. Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Malediwy to przykłady destynacji z tego segmentu, które znajdziemy w Top 10. Klienci podróżujący w pojedynkę wybierają także Tajlandię i odradzające się turystycznie Chiny. Generalnie widać, że sytuacja na rynku wróciła do czasów sprzed pandemii, a odłożony popyt, który obserwowaliśmy zaraz po zdjęciu zakazów i ograniczeń, wcale nie ustał podkreśla Dominik Miłowski.
Choć w statystykach sprzedażowych liderami rankingu najpopularniejszych kierunków są destynacje typowo wypoczynkowe, a preferowaną formą wyżywienia all inclusive, oferta jest o wiele szersza.
Nie każdy jest zainteresowany stacjonarnym wypoczynkiem w hotelu. Wielu Polaków podróżuje na własną rękę, bo nie wiedzą, że oferty takie jak te, które złożą samodzielnie, czyli lot+hotel, dostępne są także za pośrednictwem biur podróży. Dlaczego warto je jednak kupić właśnie przez biuro? Ponieważ za realizację tych usług odpowiada touroperator. Gdyby okazało się, że lot lub rezerwacja w hotelu zostaną odwołane, przy samodzielnej rezerwacji klient będzie musiał na własną rękę zadbać o alternatywny transport lub zakwaterowanie wyjaśnia Anna Podpora.
Oferta lot+hotel obejmuje wyjazdy zarówno do typowo wypoczynkowych kierunków, jak też do mniej znanych albo niedostępnych w ofercie czarterowej. Takie wycieczki są też bardziej elastyczne - można wyjechać na niestandardową liczbę dni, zdecydować się na hotel ze śniadaniami lub apartament bez wyżywienia, by spędzać czas aktywnie - zwiedzając, korzystając z miejscowych atrakcji lub uprawiając sporty.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami