TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że PKP PLK mogły wykorzystywać swoją pozycję rynkową w relacjach z dostawcami produktów i technologii kolejowych. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki, która mogła ograniczać konkurencję.
reklama
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie PKP PLK we wrześniu 2017 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Dotyczy ona zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.
UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich.
Ponadto urząd uznał, że konkurencję mogło również ograniczać postanowienie procedury SMS-PW-17, które powoduje jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z skargami lub roszczeniami. Urząd uznał, że postanowienie to mogło zniechęcać dostawców do występowania ze skargami i roszczeniami wobec PKP PLK. Rozpatrzenie takich skarg i wniosków, zwłaszcza jeżeli miałoby to miejsce na drodze sądowej, mogłoby bowiem zająć nawet kilka lat. W tym czasie dostawca byłby więc w praktyce pozbawiony możliwości sprzedaży swoich produktów.
PKP PLK zarządza prawie wszystkimi liniami kolejowym w Polsce. Spółki, które posiadają tak znaczącą pozycję na danym rynku nie mogą wykorzystywać jej na niekorzyść swoich kontrahentów. Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych - mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości. W przypadku dwóch pozostałych zakwestionowanych postanowień przedsiębiorca zobowiązał się, że nie będzie stosował ich w dokumentach dotyczących zasad dopuszczania produktów i technologii na swoich liniach kolejowych.
Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami