TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-09-15 - Jak linie lotnicze próbują nie wypłacać odszkodowania?

Linie lotnicze robiÄ… wszystko, by zniechÄ™cić pasażerów do ubiegania siÄ™ o odszkodowanie za opóźnione lub odwoÅ‚ane loty. Najczęściej stosowane przez nich metody to powoÅ‚ywanie siÄ™ na strajk personelu, zderzenie z ptakiem czy zwracanie pieniÄ™dzy w formie vouchera do wykorzystania na zakup kolejnych biletów - wynika z przeprowadzonej przez ekspertów DelayFix analizy 20 tys. tegorocznych spraw. Niemniej, za opóźnione lub odwoÅ‚ane loty wielu pasażerom należy siÄ™ odszkodowanie w wysokoÅ›ci od 250 do 600 euro.

reklama


Tutaj czujność muszą mieć także organizatorzy turystyki, którzy korzystają z rejsowych przewoźników, jako, że prawnicy występujący w imieniu klientów często wskazują, że błędy przewoźnika obciążają organizatora. W takim przypadku organizator musi być gotowy na roszczenia dotyczące utraconego urlopu i innych niedogodności, w tym niewłaściwego zaopiekowania się pasażerami przez przewoźnika, których rekompensata może sporo kosztować.

3 godziny - jeÅ›li tyle wynosi różnica pomiÄ™dzy planowanÄ… godzinÄ… przylotu do punktu docelowego a rzeczywistym otwarciem drzwi samolotu, to można ubiegać siÄ™ o odszkodowanie od linii lotniczych z tytuÅ‚u opóźnionego lotu. Pasażerowie majÄ… prawo również wystÄ…pić o odszkodowanie w przypadku odwoÅ‚ania lotu, oraz w sytuacji, w której klient z zakupionym biletem nie zostaÅ‚ wpuszczony na pokÅ‚ad samolotu albo nie zdążyÅ‚ na przesiadkÄ™. Maksymalna kwota, którÄ… może otrzymać pasażer to 600 euro. Czy rzeczywiÅ›cie takie odszkodowania sÄ… wypÅ‚acane?
W kwestii transportu lotniczego priorytetem jest bezpieczeÅ„stwo, wiÄ™c ewentualne opóźnienia ze wzglÄ™du na zÅ‚e warunki atmosferyczne czy konieczność interwencji w przypadku agresywnego pasażera, sÄ… zrozumiaÅ‚e. Niemniej, wiele jest takich sytuacji, które wynikajÄ… z bÅ‚Ä™dów przewoźników, a te - powinny być zrekompensowane pasażerom.

Każda osoba, której lot zostaÅ‚ opóźniony lub odwoÅ‚any, może ubiegać siÄ™ o odszkodowanie od linii lotniczych. Jednak przewoźnicy opracowali wiele korzystnych dla siebie rozwiÄ…zaÅ„, które skutkujÄ… odmowami uznania roszczenia, odwlekaniem uregulowania należnoÅ›ci czy zmniejszaniem ich wartoÅ›ci. Pasażer w starciu ze sztabem prawników linii lotniczych czÄ™sto nie ma peÅ‚nej możliwoÅ›ci dochodzenia swoich praw, zwÅ‚aszcza jeÅ›li nie zna mechanizmów, którymi te siÄ™ posÅ‚ugujÄ…. Dlatego dziÄ™ki naszemu doÅ›wiadczeniu, tysiÄ…com spraw o odszkodowanie, które każdego roku prowadzimy w imieniu naszych klientów, możemy sprawniej i skutecznie dochodzić ich należnoÅ›ci mówi Mariusz BiaÅ‚kowski, koordynator dziaÅ‚aÅ„ prawnych z DelayFix, polskiej kancelarii specjalizujÄ…cej siÄ™ w uzyskiwaniu odszkodowaÅ„ od linii lotniczych za opóźnione lub odwoÅ‚ane loty.

Do jakich chwytów uciekają się linie lotnicze, by nie wypłacić odszkodowania?

Linie lotnicze nie są zobowiązane wypłacać odszkodowania pasażerom za loty opóźnione lub odwołane z powodu nadzwyczajnych okoliczności. W takiej sytuacji klient nie może liczyć na odszkodowanie. Problem w tym, że przewoźnicy nadużywają tego argumentu. Jednak jako klienci mamy prawo wiedzieć, co jest tą "nadzwyczajną okolicznością", aby móc zadecydować, jakie kroki podejmiemy dalej, w celu dochodzenia swoich praw.

TRIK 1: PowoÅ‚ywanie siÄ™ linii lotniczych na ograniczenia ATFM (Air Trafic Flow Management), czyli ograniczenia zarzÄ…dzania przepÅ‚ywem ruchu lotniczego. Za okoliczność nadzwyczajnÄ… może być uznana tylko taka sytuacja, w której decyzja kierownictwa lotów w stosunku do danego samolotu spowodowaÅ‚a powstanie dużego opóźnienia, przeÅ‚ożenie go na nastÄ™pny dzieÅ„ czy odwoÅ‚ania jednego lub wiÄ™cej lotów tego samolotu. W takiej sytuacji pasażer nie ma możliwoÅ›ci ubiegania siÄ™ o odszkodowanie. "Duże opóźnienie" należy interpretować jako opóźnienie przekraczajÄ…ce 3 godziny i to tylko z tej przyczyny. CaÅ‚kowicie bezpodstawne jest zatem powoÅ‚ywanie siÄ™ przez przewoźników na ograniczenia ATFM np. z uwagi na zwiÄ™kszony ruch na lotniskach w okresie wakacyjnym, ponieważ taka sytuacja nie speÅ‚nia wymogów "nadzwyczajnoÅ›ci", o których mowa w rozporzÄ…dzeniu (WE) nr 261/2004. WystÄ™powanie zwiÄ™kszonego ruchu lotniczego w pewnych okresach w ciÄ…gu roku, jak wakacje czy Å›wiÄ™ta, powinno być znane przewoźnikowi i powinien on uwzglÄ™dnić tÄ™ okoliczność przy planowaniu rozkÅ‚adów lotów.

TRIK 2: Zderzenie z ptakiem - to niezwykle częsty argument, którym posługują się działy reklamacji przewoźników, kiedy pasażerowie ubiegają się o odszkodowanie. Rzeczywiście, jeśli opóźnienie wynika ze zderzenia samolotu z ptakiem - klienci nie są uprawnieni do uzyskania odszkodowania. To, na co szczególnie warto zwrócić uwagę - to argumenty, które podaje obsługa samolotu. Jeśli podczas lotu usłyszeliśmy inne wyjaśnienie dotyczące opóźnienia, niż to, które zostało podane przez dział reklamacji - warto podjąć dodatkowe działania.

TRIK 3: Powoływanie się na strajk personelu jako na nadzwyczajną okoliczność. Jeśli w wyniku strajku, opóźnień personelu lub niedoborów kadrowych po stronie przewoźnika, dochodzi do opóźnienia lub odwołania lotu, klient ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Co warto podkreślić - nie jest to sytuacja nadzwyczajna!

TRIK 4: W sytuacji, w której lot zostaje odwołany - przewoźnik powinien zwrócić pieniądze klientowi. Wartość tej kwoty powinna odpowiadać wysokości ceny biletu. Natomiast wiele linii lotniczych decyduje się na zwrot środków z tego tytułu na "portfel klienta" - do wykorzystania na zakup kolejnego biletu. Kwota, którą przewoźnik powinien oddać pasażerowi, nie jest mu wypłacana w gotówce. Klient, jeśli chce uzyskać pieniądze, musi podjąć dodatkowe czynności. Takie działania ze strony linii lotniczych są bezprawnym przetrzymywaniem, a nawet dysponowaniem środkami klienta. Co więcej, warto mieć świadomość, że w takiej sytuacji należy się również rekompensata od przewoźnika.

TRIK 5: Obniżanie należnego odszkodowania nawet o poÅ‚owÄ™ wartoÅ›ci w przypadku lotów krótko i Å›redniodystansowych. Takie dziaÅ‚anie może być stosowane przez przewoźnika wyÅ‚Ä…cznie w przypadku lotów dÅ‚ugodystansowych, czyli powyżej 3500 km, które do miejsca docelowego dotarÅ‚y z opóźnieniem od 3 do 4 godzin. Natomiast obniżanie wartoÅ›ci odszkodowania na lotach krótszych niż 3500 km w przypadku opóźnienia do 4 godzin nie może mieć miejsca.

Wyszczególnione przez nas "triki" stosowane przez przewoźników, to jednak nie wszystko, czego można siÄ™ spodziewać. Z doÅ›wiadczenia wiemy, że nawet uznanie reklamacji w wielu przypadkach wiąże siÄ™ z odwlekaniem wypÅ‚acenia odszkodowania. Co wiÄ™cej - warto wiedzieć, że reklamacja powinna być rozpatrzona w ustawowym czasie 30 dni. Wiele linii lotniczych nie respektuje tego terminu, odpowiadajÄ…c po 60 czy nawet 90 dniach lub w ogóle nie udzielajÄ…c pasażerom odpowiedzi. Takie dziaÅ‚ania majÄ… zniechÄ™cić pasażera do dochodzenia swoich praw tÅ‚umaczy ekspert DelayFix.

Tego typu chwyty stosowane przez przewoźników są powszechne i niestety w dużej mierze bazują na niewiedzy klientów o przysługujących im prawach. Nie oznacza to jednak, że pasażerowie nie powinni podejmować walki o należne im środki.

Liczne przykłady pozytywnie zakończonych sporów z liniami lotniczymi potwierdzają, że warto podejmować kroki, które poskutkują wypłatą właściwej wysokości odszkodowań. Wiem, że klienci często obawiają się starcia z prawnikami reprezentującymi przewoźników, czują się zagubieni, boją się straty czasu i energii. Niepotrzebnie. Warto pamiętać, że istnieją wyspecjalizowane kancelarie, które mogą reprezentować pasażerów i w ich imieniu skutecznie dochodzić praw. Często takie procesy odbywają się już bez większego zaangażowania klienta. Znamy sztuczki stosowane przez przewoźników, wobec czego możemy zarządzać sprawą tak, by zakończyła się pozytywnie - z pełnym uwzględnieniem praw konsumenta mówi Mariusz Białkowski z DelayFix.

Każdego dnia wiele lotów ulega opóźnieniom lub zostaje odwołanych. Liczba takich incydentów jest różna - zależna od wielu czynników, w tym m.in. jakości floty samolotowej, warunków pogodowych czy nawet kierunków lotów. Zawsze jednak - do każdego opóźnienia czy odwołania lotu należy podchodzić indywidualnie i ze świadomością, że w interesie przewoźnika nie jest wypłacenie pasażerom odszkodowania.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com