TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-10-17 - IGHP: ostatni kwartał będzie fatalny

Hotelarze mierzą się z gigantycznymi wzrostami cen za gaz i energię elektryczną, a rekordowe podwyżki w ciągu roku sięgnęły średnio, odpowiednio 312 i 200 proc. - wynika z najnowszego badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży we wrześniu.

reklama


WrzesieÅ„ byÅ‚ pierwszym miesiÄ…cem od poczÄ…tku roku, w którym wyhamowaÅ‚ wzrost obÅ‚ożenia w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca. I choć wskaźniki frekwencji w wielu hotelach utrzymaÅ‚y siÄ™ nadal na satysfakcjonujÄ…cych poziomach, to wyraźnie zmniejszyÅ‚a siÄ™ grupa hoteli z obÅ‚ożeniem przekraczajÄ…cym 70 proc. Kolejna zmiana to efekt zakoÅ„czonych wakacji - hotele biznesowe zanotowaÅ‚y lepsze wskaźniki od obiektów wypoczynkowych, choć w tych drugich widoczny byÅ‚ nadal ruch urlopowy, potwierdzajÄ…c prognozy z sierpniowej ankiety IGHP.

Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 5 proc. nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 75 proc. hoteli, w tym 44 proc. obiektów uzyskaÅ‚a obÅ‚ożenie powyżej 70 proc.
W hotelach miejskich blisko 85 proc. zanotowało frekwencję powyżej 50 proc. Tylko 4 proc. obiektów nie przekroczyło obłożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio 62 proc. obiektów zanotowało frekwencję powyżej 50 proc., a 6 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.

Bardzo podobne relacje zanotowaÅ‚y obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego i wypoczynkowego. WÅ›ród hoteli biznesowych 83 proc. odnotowaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. Z kolei obÅ‚ożenia 30 proc. nie osiÄ…gnęło niecaÅ‚e 2 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych byÅ‚o to odpowiednio 63 proc. obiektów z frekwencjÄ… powyżej 50 proc. i 7 proc., które uzyskaÅ‚y obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Rosnące koszty działalności nadal wymuszają wzrost cen w hotelach

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny niezmiennie Å›wiadczÄ… o ciÄ…gÅ‚ej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazujÄ…, że wzrost cen - w stosunku do wrzeÅ›nia ubiegÅ‚ego roku, jak i tego sprzed trzech lat - odnotowuje zdecydowana wiÄ™kszość i jednoczeÅ›nie tak samo liczna grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazaÅ‚o 86 proc. obiektów i identyczny procent w relacji do wrzeÅ›nia ubiegÅ‚ego roku. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, żywnoÅ›ci, wynagrodzeÅ„, a przede wszystkim z wysokich wzrostów cen gazu i energii elektrycznej.

Czwarty kwartał zapowiada się z niską frekwencją gości

Analiza danych dotyczących rezerwacji przyjętych na kolejne trzy miesiące wskazuje na pogorszenie wskaźników w stosunku do ankiety sprzed miesiąca. Szczególnie dotyczy to października, którego prognozy są wyraźne słabsze niż to miało miejsce miesiąc temu dla września. Kolejne miesiące wskazują na jeszcze bardziej niepokojąco niskie obłożenie.
W październiku 35 proc. hoteli wskazuje aktualnie na frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. (miesiÄ…c temu dla wrzeÅ›nia byÅ‚o to tylko 12 proc.). Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 20 proc. hoteli. NajliczniejszÄ… grupÄ™ (45 proc.) stanowiÄ… obiekty z aktualnÄ… frekwencjÄ… pomiÄ™dzy 30 a 50 proc. W hotelach biznesowych 42 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 15 proc. Wskaźniki aktualnego obÅ‚ożenia dla obiektów wypoczynkowych sÄ… na bardzo zbliżonym poziomie. Poniżej 30 proc. frekwencji posiada 39 proc. obiektów, a obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. 12 proc.
Kolejny miesiÄ…c, listopad, powiela dane ankietowe z poprzedniego miesiÄ…ca, które praktycznie w ogóle siÄ™ nie zmieniÅ‚y: 83 proc. hoteli posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚o zaledwie 3 proc. obiektów.
GrudzieÅ„ jest jeszcze sÅ‚abszy od listopada: 92 proc. hoteli z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc., także w obiektach wypoczynkowych, co oznacza, że przynajmniej na razie Polacy wstrzymujÄ… siÄ™ z rezerwacjami na okres Å›wiÄ…teczno-noworoczny.
Rekordowo wysokie koszty prowadzenia hoteli
Trzeci kwartaÅ‚ bieżącego roku to dalszy ciÄ…gÅ‚y i wysoki wzrost wskaźnika inflacji, napÄ™dzanego w dużej mierze rosnÄ…cymi cenami mediów i żywnoÅ›ci. Te z kolei stanowiÄ… bardzo istotny udziaÅ‚ w kosztach dziaÅ‚alnoÅ›ci hoteli. Dlatego IGHP, podobnie jak w lipcu, zapytaÅ‚a o skalÄ™ wzrostu cen w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku.
Ceny energii elektrycznej, pomijajÄ…c hotele, które korzystajÄ… ze staÅ‚ych cen umownych zakontraktowanych na dÅ‚uższe okresy, wzrosÅ‚y Å›rednio o 200 proc. w relacji do wrzeÅ›nia ubiegÅ‚ego roku. To o 50 pp. wiÄ™cej niż jeszcze w lipcu! Dla poÅ‚owy hoteli wzrost wyniósÅ‚ o 150 proc. i wiÄ™cej.
Jeszcze gorzej przedstawia siÄ™ sytuacja w przypadku cen gazu. Ponownie, pomijajÄ…c hotele, które posiadajÄ… staÅ‚e ceny umowne lub nie korzystajÄ… z tego noÅ›nika, ceny wzrosÅ‚y Å›rednio o 312 proc. To z kolei aż o 90 pp. wiÄ™cej niż w lipcu! Dla poÅ‚owy hoteli wzrost wyniósÅ‚ o 250 proc. i wiÄ™cej. RekordziÅ›ci notujÄ… podwyżki nawet o 1000 proc.
Dotkliwe sÄ… także podwyżki cen żywnoÅ›ci i napoi. Åšrednio wzrosÅ‚y one o 34 proc. Dla poÅ‚owy hoteli wzrost wyniósÅ‚ o 30 proc. i wiÄ™cej. RekordziÅ›ci notujÄ… podwyżki nawet o 200 proc.

Hotelarze w pesymistycznych nastrojach

Na powrót popytu na usÅ‚ugi hotelowe do poziomu z lat 2018-19 nie wczeÅ›niej niż w roku 2024 wskazaÅ‚a ponad poÅ‚owa hoteli (55 proc.). Natomiast 28 proc. hoteli uważa, że popyt już jest na poziomie lat referencyjnych sprzed pandemii. WÅ›ród hotelarzy wyraźnie przeważa nastrój pesymistyczny - takÄ… odpowiedź zaznaczyÅ‚o dokÅ‚adnie 2/3 obiektów.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej wÅ›ród hotelarzy w dniach 3-7 października 2022 roku wzięły udziaÅ‚ 153 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 64 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 28 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 61 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 86 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 39 proc., 27 proc. specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej, a Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 34 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (95 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com