TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2018-05-02 - Technologie mobilne zatrzęsą turystyką
Do końca tej dekady 70 proc. interakcji związanych z obsługą podróży będzie miało miejsce z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Wartość światowego rynku turystycznego sięga dziś 7,6 biliona dolarów, a walka o klientów przenosi się obecnie na pole nowych technologii.
reklama
W czasie jednego wyjazdu turyści już dziś używają aż 16 różnych kategorii aplikacji. Dlatego tak ważna jest znajomość ich oczekiwań. Firma Travelport przeprowadziła badanie The Global Digital Traveler Research, w którym 11 tys. respondentów na całym świecie opisało swoje preferencje związane z korzystaniem z narzędzi cyfrowych.
Do 2020 roku, zdaniem ekspertów branży telefonii komórkowej, na świecie będzie 5,7 miliarda smarfonów. To o blisko 2 miliardy więcej niż na koniec ubiegłego roku. Urządzenia mobilne odgrywają więc coraz większą rolę także na rynku usług turystycznych. Do końca tej dekady ponad 70 proc. interakcji związanych z obsługą podróży będzie miało miejsce z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Chcąc poznać lepiej preferencje podróżnych na całym świecie, Travelport przeprowadził międzynarodowe badanie konsumenckie. Wzięło w nim udział 11 tys. uczestników z 19 krajów: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Indii, Indonezji, Japonii, Kanady, Kolumbii, Meksyku, Niemiec, Południowej Afryki, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W badaniu wzięli udział tylko ankietowani, którzy ubiegłym roku wykonali co najmniej jeden lot powrotny.
Preferencje podróżnych na świecie
Już na etapie planowania wyjazdu znaczna część badanych korzysta z zaawansowanych rozwiązań. Blisko połowa respondentów (47 proc.) oświadczyła, że korzysta z wyszukiwania głosowego (jak np. Siri, Amazon Echo czy Google Home), zbierając informacje na temat podróży. Dla osób planujących wyjazd bardzo przydatne okazują się też opinie innych. Aż 81 proc. respondentów powiedziało, że sugeruje się recenzjami w sieci. Jedną z kluczowych informacji wpływających na wybór noclegu jest możliwość korzystania z bezprzewodowego internetu. Sześciu na dziesięciu ankietowanych wskazało, że unika hoteli, które pobierają opłaty za dostęp do sieci Wi-Fi. Utrzymanie kontaktu z rodziną lub otoczeniem zawodowym jest ważne dla wielu pasażerów również w trakcie podróży. Blisko 2/3 z nich (64 proc.) zadeklarowało, że ma to w ich przypadku kluczowe znaczenie. Uczestnicy badania docenili możliwość korzystania z cyfrowych kart pokładowych w samolotach i elektronicznych biletów w komunikacji lądowej. Siedmiu na dziesięciu z nich (71 proc.) wskazało, że ułatwiają one podróżowanie. Dlatego m.in. aplikacja mobilna linii lotniczych EasyJet ma już 600 tys. użytkowników, a 24 proc. pasażerów tego przewoźnika używa mobilnych kart pokładowych. Z tego względu wielu podróżujących służbowo martwi się o stan swoich urządzeń lub kondycję baterii.
Awarii sprzętu lub utraty energii w czasie wyjazdu obawia się 59 proc. badanych. W turystyce biznesowej znaczącą wagę przywiązuje się też do usług dodatkowych, z których można korzystać z pomocą urządzeń mobilnych. Więcej niż połowa podróżujących służbowo (52 proc.) zadeklarowała w badaniu, że chce mieć dostęp do usług typu concierge na smarfonie.
Aż 75 proc. spośród wszystkich uczestników badania przyznało natomiast, że po powrocie do domu publikuje recenzje i wrażenia na stronach turystycznych (jak np. TripAdvisor).
Preferencje podróżnych w Europie
Swoje specyficzne przyzwyczajenia związane z korzystaniem z technologii mają Europejczycy. Chętniej zarezerwują wycieczki za pomocą komputera niż smarfonu. Ponad połowa z nich zarezerwowała wyjazdy wypoczynkowe za pośrednictwem internetowego biura podróży (OTA). Turyści europejscy lubią dzielić się wrażeniami ze swoich podróży. Ponad jedna czwarta respondentów z Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii twierdzi, że regularnie publikuje recenzje odwiedzonych hoteli i restauracji. Najbardziej otwarci są pod tym względem Włosi. Prawie czterech na dziesięciu z nich (39 proc.) zdradza, że dzielenie się wrażeniami z wyjazdu jest ich regularnym nawykiem. Co ciekawe, europejscy turyści są przekonani, że technologie nie są im obce, jednak 3/4 z nich korzysta z usług profesjonalnych pośredników podczas wyszukiwania i rezerwacji wyjazdu. Dotyczy to w szczególności Rosji, gdzie 29 proc. podróżujących w interesach woli dokonywać rezerwacji przez telefon, a 38 proc. preferuje kontakt osobisty. Tylko 10 proc. Europejczyków podróżujących w celach wypoczynkowych zajmuje miejsca w pierwszej klasie, a 17 proc. - w klasie biznesowej.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami